آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اجتماعی اردبیل استان اصفهان اقتصادی البرز ایلام بوشهر بین الملل تصاویر تهران جنوب چندر رسانه چهار محال و بختیاری حراسان شمالی حقوق بشر خراسان جنوبی خراسان رضوی خوزستان دسته‌بندی نشده دین و اندیشه زنجان سمنان سیستان و بلوچستان شرق شمال غرب فارس فرهنگ و هنر قزوین کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویر احمد گلستان گیلان لرستان مازندران مرکزی مرکزی هرمزگان همدان یزد

گزارش «الاخبار» از اقدام غیرمنتظره کاخ سفید درباره میدان گازی «رام»؛ اولین چشم پوشی آمریکا از تحریم نفتی ایران / ترامپ یک گام عقب نشست

الاخبار چاپ بیروت نوشت: همچنان سرنوشت نفت ایران بر بازار‌ها سایه افکنده است و دیروز بلافاصله پس از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا، شاهد افزایش قیمت هر بشکه نفت بودیم. در ادامه، دولت آمریکا طی اقدامی قابل توجه، به یک شرکت انگلیسی اجازه مشروط داد تا در یک میدان گازی در خارج از ایران که نصف ان متعلق به یک شرکت ایرانی است، فعالیت کند.
به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز ،  در اقدامی نادر، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به شرکت انگلیسی «سریکا انرژی» اجازه همکاری با ایران در میدان گازی که مالکیت نیمی از آن برای ایران است، را داد. در همین راستا، امریکا، چنین اجازه‌ای را برای شرکت سیریکا صادر نموده و به موسسات امریکایی یا مراکز وابسته به آن نیز اجازه داد از میدان گازی «رام» واقع در دریای شمال، با ارائه خدمات و کالاها، حمایت کنند. این در حالی است که یک بخش وابسته به شرکت ملی نفت ایران، مالک نیمی از میدان گازی «رام» است و تحریم‌های آمریکا که در روز چهارم نوامبر اجرایی می‌شود، خرید نفت یا گاز ایران را ممنوع کرده و شرکت‌های آمریکایی را از تعامل با شرکت‌های ایرانی یا انجام معامله دلاری با ایران، بازداشته است. اما شرکت «سریکا» در بیانیه‌ای که در روز گذشته منتشر شده، به این مساله اشاره کرد که این چشم پوشی آمریکا مشروط است به اینکه حسابی باز شود تا تمام سود‌های حاصل از این میدان گازی در طول مدتی که تحریم‌های ایران پابرجاست، به این حساب واریز شده و این شرکت انگلیسی تضمین بدهد که شرکت ایرانی یا هر شرکتی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به نفع ایران فعالیت دارد، هیچ سود اقتصادی از میدان «رام» دریافت نکنند. علاوه بر اینکه در دوره تحریمها، این شرکت ایرانی نباید قدرت تصمیم گیری داشته باشد.
این قید و بند‌های قاطعی که در ضمن اجازه آمریکا به شرکت بریتانیایی وجود دارد، همچنان پیچیده مانده است؛ چرا که طرف ایرانی هنوز در رابطه با کیفیت تعامل با این مساله صحبتی نکرده است.
با این حال، این اقدام آمریکا نشان می‌دهد که احتمال توسعه یافتن اینگونه استثنا‌ها در مورد تحریم‌های ایران در زمینه صادرات نفت، وجود دارد، همانطور که مسئولان آمریکایی نیز چند روز پیش اعلام کردند که دولت آمریکا در حال بررسی برخی استثنا‌ها برای برخی دولت‌هایی است که از واردات نفت ایران کاسته اند.
در این میان، با نزدیک شدن زمان تحریم‌های آمریکا و کاهش صادرات نفت ایران، قیمت‌های نفت بار دیگر افزایش یافته و در روز گذشته قیمت هر بشکه نفت خام، به ۸۴ دلار رسید.
منبع: انتخاب
انتهای پیام/*
نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x