فعالیت ۲۰۰ کسبوکار در راستای برگزاری یک نمایشگاه

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :
رئیس انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران با بیان اینکه سالانه ۴۵ هزار تولیدکننده در نمایشگاههای سطح کشور حضور مییابند گفت: علیرغم نقش بسیار فضای مجازی در دنیای امروز، تولیدکنندگان از حضور در نمایشگاهها و ارائه آخرین دستاوردهایشان در آن استقبال میکنند.
رحیم جلیلی در نشست اعضای هیات رئیسه انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران در اصفهان در ارتباط با تاسیس نمایشگاه در همه استانهای کشور اظهار کرد: کلیه سایتهای استانی نمایشگاههای ایران بعد از سالیان متمادی و پس از انقلاب تاسیس شدند، پیش از انقلاب تنها یک نمایشگاه در سطح کشور داشتیم اما در حال حاضر بالغبر ۳۴ نمایشگاه عضو انجمن نمایشگاههای ایران هستند و همه پس از انقلاب تاسیس شدند.وی افزود: علیرغم آنکه نمایشگاههای ما هنوز نوپا بوده و زمان زیادی از تاسیس آنها نمیگذرد و نیز نسبت به سایر کشورها از نظر صنعت نمایشگاهی عقب هستیم اما نعمت انقلاب باعث شد که هر استانی در کشور صاحب یک سایت نمایشگاهی شده و فعالیتهای خودش را در طول این دوران آغاز کند.رئیس انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران با اشاره به اهداف تشکیل این انجمن عنوان کرد: انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران در سال ۱۳۸۸ با حضور همه اعضای سایتهای نمایشگاهی کشور تاسیس شد تا قالب و تشکیلات مشخصی برای سیاستگذاری در رابطه با این صنعت بزرگ وجود داشته باشد؛ این انجمن به منظور ساماندهی و دفاع از حقوق سایتهای نمایشگاهی ایجاد شده است.وی با تاکید بر نقش صنعت نمایشگاههای بینالمللی در اقتصاد کشور بیان کرد: صنعت نمایشگاهی، صنعت بزرگی است که ویترین اقتصادی هر منطقه و هر کشور را تشکیل میدهد و در جهت توسعه صادرات غیرنفتی تاثیر بهسزایی دارد؛ رشد اقتصادی و صادرات هر کشور از مسیر نمایشگاهها میگذرد، از این رو تلاش ما برآن است تا بتوانیم این صنعت و فعالیتهای آن را به همه مسئولان معرفی کنیم تا اهمیت این صنعت را بهتر درک کنند.جلیلی با بیان اینکه برخی از مسئولان هنوز با ماموریت و اهمیت نمایشگاهها در سطح کشور آشنایی ندارند، گفت: در طول مدتی که از تاسیس انجمن نمایشگاههای بینالمللی گذشته است، فعالیتها و ماموریتهای نمایشگاه تا حدود زیادی به مسئولین و جامعه هدف که تولیدکنندگان و شرکتهای دانشبنیان هستند معرفی شده است؛ لازم است در ادامه نیز در راستای معرفی بیشتر این صنعت تلاش شود.وی با اشاره به استقبال تولیدکنندگان از حضور در نمایشگاههای سطح کشور بیان کرد: در هر سال بالغ بر ۶۵۰ تا ۷۰۰ موضوع نمایشگاهی در سطح کشور برگزار میشود و بیش از ۴۵ هزار تولیدکننده در نمایشگاههای مختلف حضور مییابند و آخرین دستاوردها و تولیدات خود را در این فضا به نمایش میگذارند؛ علیرغم آنکه در موقعیت و زمان فعلی فضای مجازی نقش پررنگی در کل دنیا ایفا میکند اما نتوانسته از حضور تولیدکنندگان و شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاهها جلوگیری کند و استقبالی که الان از نمایشگاهها میشود بیانگر این موضوع است.رئیس انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران ادامه داد: اجتماع تولیدکنندگان در نمایشگاه و ارائه آخرین دستاوردهایشان باعث آشنایی آنها با یکدیگر و ایجاد تعامل و تبادل اطلاعات میشود که در رشد و شکوفایی اقتصاد و تولیدات کشور تاثیر بسیاری دارد؛ هر سال نمایشگاهها با شکوه بیشتری نسبت به سال گذشته برگزار شده و بیش از پیش مورد استقبال تولیدکنندگان و بازدیدکنندگان قرار میگیرد.وی استقبال مردم از نمایشگاهها را کمنظیر دانست و گفت: بیش از هشت میلیون نفر از کل نمایشگاهها در سطح کشور بازدید میکنند؛ این درحالی است که رویدادهای کمی در سطح کشور آمار میلیونی دارد و ثبت چنین عددی برای بازدید از نمایشگاهها، علاقهمندی مردم و متخصصان به نمایشگاهها و همچنین اهمیت آنها را نشان میدهد.جلیلی با باشاره به نقش این صنعت در اشتغالزایی تصریح کرد: نمایشگاهها در جهت خدمت به تولیدکنندگان، شرکتهای دانشبنیان و اشتغالزایی تاثیر بسیاری در کشور دارد و هر ساله شاهد استقبال خوب تولیدکنندگان، شرکتهای دانشبنیان، متخصصان و مردم از موضوعات مختلف نمایشگاهی هستیم؛ همچنین بالغبر ۱۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند.وی ایران با بیان اینکه در برگزاری یک نمایشگاه بالغبر ۲۰۰ کسبوکار فعال میشود، اضافه کرد: وقتی یک نمایشگاه برگزار میشود زنجیرهای از کسبوکارها از جمله هتلها، رستورانها، رسانهها، کانونهای تبلیغاتی، مراکز گردشگری و فرهنگی، صنایع دستی، غرفهسازان، حملونقل هوایی و زمینی و غیره فعال شده و همکاری بزرگی را خلق میکنند.
تغییر نگرش وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به صنعت نمایشگاهیرئیس انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران با اشاره به عملکرد هیات مدیره این انجمن در شش ماه گذشته تصریح کرد: پیگیری ساخت و تامین یک دفتر در نمایشگاه تهران، تاسیس شرکت صنعت نمایشگاه جامع ایرانیان (صنجا) به منظور تامین منابع مالی و پیگیری طرح جامع صنعت نمایشگاهی و ارائه آن به وزیر صمت به منظور اطلاق صنعت به نمایشگاههای بینالمللی و ایجاد جایگاه مناسب برای آن از جمله دستورکارهای هیات مدیره انجمن نمایشگاههای بینالمللی کشور است.وی افزود: تعیین سقف تعرفه برای نمایشگاهها، دستهبندی آنها در سه گروه بینالمللی الف، بینالمللی ب و ملی و برگزاری دورههای آموزشی به منظور شناخت ظرفیتهای هر سایت و تبادل اطلاعات بین آنها از دیگر اقدامات انجام شده توسط انجمن نمایشگاههای بینالمللی کشور در شش ماه گذشته است.جلیلی از تغییر رویکرد مسئولان اقتصادی کشور در زمینه نمایشگاهها خبر داد و گفت: در شش ماه گذشته نگرش جدیدی در وزارت صمت نسبت به نمایشگاههای بینالمللی ایجاد شده درحالی که پیش از آن توجه چندانی به آن نداشتهاند؛ امروزه در هر موضوعی از دبیرکل انجمن نمایشگاههای بینالمللی کشور دعوت میشود و این نشاندهنده افزایش اهتمام به نمایشگاههای سطح کشور و حاصل فعالیتهای انجمن و فعالیتهای هیات مدیره است.وی با تاکید بر ضرورت رفع موانع در صنعت نمایشگاهی بیان کرد: در تلاشیم تا از اجرای برخی بخشنامههایی که موجب ایجاد مانع بر سر راه صنعت نمایشگاهی میشوند جلوگیری کنیم و به این منظور جلسات متعددی با مسئولان امر برگزار شده که سبب حذف تعدادی از آنها شده است.
به رسمیت شناختن صنعت نمایشگاهی، مهمترین انتظار از دولت چهاردهمرئیس انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران با اشاره به اقدامات این انجمن در راستای معرفی صنعت نمایشگاهی عنوان کرد: در زمان وزیر سابق صمت، توانستیم انجمن نمایشگاههای بینالمللی ایران و فعالیت نمایشگاهها را به سازمان توسعه تجارت و سپس وزیر محترم معرفی کنیم و امیدواریم که این روند در دولت جدید نیز ادامه داشته باشد.رییس نمایشگاه بین المللی استان خوزستان افزود: انتظارات ما از ریاست محترم جمهور و وزیر صمت جدید این است که فعالیتهای نمایشگاهی را به عنوان یک صنعت تلقی کنند همانطور که الان برخی صنایع کوچک در سطح کشور به عنوان صنعت شناخته شده و از امتیازات خوبی در زمینه تخفیفات مالیاتی، ارزش افزوده و انرژی بهرهمند میشوند.جلیلی با اشاره به سایر انتظارات این انجمن از دولت چهاردهم تصریح کرد: همچنین بحث زیرساختها نیز از جمله انتظارات ما است و امیدواریم که در راستای تقویت آن کمک کنند؛ برخی استانها در زمینه زیرساختهای نمایشگاهی توانمند بوده و برخی ضعیفتر هستند و نیاز است که دولت تسهیلات مالی مناسبی در اختیار آنها قرار دهد.وی افزود: جلوگیری از بخشنامهها و دستورالعملهایی که به ضرر سایتهای نمایشگاهی است و همچنین تصمیمگیری در ارتباط با صنعت نمایشگاهی توسط یک متولی واحد نیز در دولت جدید پیگیری میشود.
مهدی جمشیدی
انتهای پیام/*
