سید محمدشاکری کارشناس اقتصادی دفتر تسهیلگری و توسعه محلی همت آباد اصفهان: دفاتر تسهیلگری نیامده اند قیّم مردم باشند بلکه آمده اند توانمندی های مردم را افزایش بدهند
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، سید محمدشاکری اشتیجه ، کارشناس اقتصادی، دفتر تسهیلگری و توسعه محلی همت آباد اصفهان ، در ارتباط با وظیفه ی این دفتر و کارشناس اقتصادی ، به خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، گفت: حاشیهنشینی سبک خاصی از زندگی در شهر است که جمعیت ساکن در آنها از حداقل امکانات و خدمات شهری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محروم بوده و همین امر باعث میشود که آنان در حاشیه قرارگرفته و جذب اقتصاد و اجتماع شهری نشده و به دلیل نابرابری اجتماعی و اقتصادی در زمره آسیبپذیرترین و فقیرترین خانوارهای شهری جای بگیرند.
فلسفه تشکیل دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی در محلات حاشیهای، شناسایی و استفاده از منابع و تواناییهای درونی محله بهمنظور استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود در گسترش زیرساختهای اقتصادی و اجتماعی محلی با هدف ایجاد رشد پایدار کالبدی، نهادی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در محله است. دفاتر تسهیلگری از شش کارشناس اجتماعی، اقتصادی، شهرسازی، مددکاری، حقوقی و مدیر دفتر تشکیل شده و همچنین هر دفتر جمعیتی نزدیک به ۱۵ هزار نفری را تحت پوشش خود دارد.
شرح خدمات دفتر تسهیل گری و توسعه محله ای شامل دو دسته شرح خدمات کلی و جزئی به شرح ذیل میباشد: الف) شرح خدمات کلی
۱- نوسازی و بهسازی محله و تأمین خدمات شهری
۲-توانمندسازی اجتماعی جامعه محلی
۳- نظارت و پایش محله و جامعه محلی
۴-ظرفیتسازی و نهادسازی و
۵- توانمندسازی اقتصادی جامعه محلی که شامل اهداف زیر میباشد:
– تسهیل تأمین مالی خرد نظیر بانکداری پیوندی و کارآفرینی اجتماعی با جلب و جذب حمایت دستگاههای متولی
– هماهنگی، آموزش و تسهیل ارائه وامهای اشتغالزایی و کمبهره جهت راهاندازی کارگاههای کوچک و جذب حمایت دستگاهها در کاهش بیمه و مالیات.
-اجرای برنامه مشاغل خانگی و تسهیل اتصال حرفهمندان به بازار کار از طریق کارگاهها، جشنوارهها و نیز تدوین سیاستهای حمایتی و پیشنهاد به دستگاههای متولی.
ب)شرح خدمات جزئی
- مرحله اول: پشتیبانی وپایه اقدامات محلی
- مرحله دوم: اجرا
گام اول) آگاهیرسانی،حساسسازی و اطلاعرسانی
گام دوم) شناسایی افراد و گروههای حساس، موثر، بانفوذ، فعال و علاقهمند در محله
گام سوم) اعتمادسازی از طریق انجام اقدامات عاجل شناساییشده در محله
گام چهارم) گروهسازی براساس مسائل، چالشها و اهداف مشترک و آموزش و توانمندسازی گروهها
گام پنجم) ثبت گروهها (رسمیسازی) و تشکیل نهادهای محلی
گام ششم) تدوین سند مشارکتی محله و جلب مشارکت همهی بازیگران محلی
گام هفتم) اجرای سند توسعه محلی با مشارکت افراد، گروهها و نهادهای محلی و همکاری و نظارت استانداری که برنامه اقدام اقتصادی به شرح ذیر است:
- برنامه اقدام توانمندسازی اقتصادی جامعه محلی (تسهیل تأمین مالی خرد نظیر بانکداری پیوندی و کارآفرینی اجتماعی؛ ارائه وامهای اشتغالزایی و کمبهره؛حمایت از گسترش مشاغل خانگی؛کمک به اجرای برنامه کارآموزی دولت در محله؛ حمایت از فعالیت صندوقهای قرضالحسنه در محله؛ ارائه تسهیلات مسکن؛ آموزش، ارائه تسهیلات و حمایت از کارگاههای ساکنان محلی جهت کاهش هزینههای ثابت و جاری و اتصال به بازار
- مرحله سوم: پایش و ارزیابی
- تشکیل کمیته ارزیاب متشکل از نمایندگان گروهها و نهادهای فعال محلی، دفتر امور اجتماعی استانداری، و شورای شهر و سایر اعضای مرتبط با توجه به شرایط؛
- تهیه گزارش ارزیابی ۶ ماهه و ارائه نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای برنامه توسعه محلی و ارائه به دفتر امور اجتماعی استانداری
- ارائه راهکارهای عملیاتی و اجرایی رفع مشکلات و بهرهگیری از فرصتها توسط کمیته ارزیاب؛ تدوین برنامه یکساله آینده؛ و ارائه به دفتر امور اجتماعی استانداری
- دفتر تسهیلگری نیار، توسعه محله در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و شهرسازی با رویکرد اجتماعمحور از طریق افزایش مشارکت مردمی و گروه¬های اجتماعی است. توانمندسازی ساکنین، ارتقای آگاهی عمومی و مطالبه¬گری فرآیندی است که می¬بایست طی شود تا نهایتاً با ایجاد ساختارهای نهادی و مشارکتی، دستیابی به اهداف توسعه محلی با مشارکت مردمی و ارتقای اعتماد و همبستگی اجتماعی ایجاد شود.
فرآیند کلی فعالیت های کارشناس اقتصادی در دفتر تسهیلگری و توسعه محلی به شرح ذیل می باشد:
- آشنایی کارشناس اقتصادی با اقدام توسعه ای در سطح محله
- ورود به محله و کارشناس اقتصادی
- سنجش وضع اقتصادی محله
- فعالیت های مستمر کارشناس اقتصادی دفتر تسهیلگری و توسعه محلی
- اقدام اقتصادی نهاد محور
- مسئله یابی مشارکتی و برنامه اطلاع رسانی، حساس سازی و بسیج اجتماعی
- اقدام اجتماع محور
- آموزش، پشتیبانی، حمایت و پایدارسازی توسط کارشناس اقتصادی و همیاران اقتصاد محله؛
- پایش، ارزشیابی و مستندسازی
اهداف کلی دفاتر تسهیلگری شامل موارد زیر است:
بهبود کیفیت زندگی ساکنان و کیفیت عمومی محیط محله
بهبود سلامت ساکنان محله
کاهش آسیب های اجتماعی و حمایت از افراد و گروه های آسیب دیده و آسیب پذیر
افزایش میزان مشارکت، اعتماد و حمایتهای مردمی
توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی جامعه محلی
مشارکت در تامین نیازهای جامعه محلی با تکیه بر ظرفیتها و دارایی های محلات
در همین راستا در ابتدا با ورود به محله، شناسایی و برداشت بنگاه های اقتصادی جهت آشنایی با پتانسیل و ظرفیت موجود بنگاه ها و همچنین شناسایی مشکلات و موانع موجود بر سر راه کسب و کارهای محله توسط کارشناس اقتصادی دفتر انجام پذیرفت.
در ادامه ۳ کارگاه آشنایی با مشاغل خانگی موجود در محله برگزار گردید و بازدیدهای میدانی از کارگاه های خانگی اعم از کارگاه خیاطی، قالیبافی، تولید ماسک، عروسک بافی، میناکاری، تولید تشک و بالشت و … صورت گرفت. در ارتباط با بحث آموزش و توانمندسازی فعالان مشاغل خانگی و همچنین ایجاد و توسعه بنگاه های اقتصادی دارای پتانسیل موجود در محله، اقدامات نهادمحور از قبیل جلسه با نهادهای جهاد دانشگاهی، مرکز توانمندسازی بانو امامی، خانه جوان، شهرداری منطقه ۶ اصفهان، بیمه تامین اجتماعی و …، و اقدامات اجتماع محور نظیر جلسات با ائمه جماعات و هیئت امناهای مساجد محله پیرامون معرفی دفتر و همکاری دوجانبه جهت پیشبرد اهداف تسهیلگری، جلسه با مربی برتر فوتسال محله پیرامون مشکلات ورزش نوجوانان و جوانان محله، جلسه با معتمدین محله پیرامون آسیب شناسی اقتصادی، اجتماعی و شهرسازی محله برگزار گردید. به جای مبارزه با معلول باید با علت ها مبارزه کنیم و همه کمک کنند زیرا نجات یک فرد نجات جامعه است و نباید جوانان را از دست بدهیم.
جهت توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و فعالان حوزه مشاغل خانگی، کارگاه فیروزه کوبی زیرمجموعه هنر صنایع دستی در ۱۰ جلسه متوالی برگزار شد و یک جلسه بازدید یک روزه از سرای هنرمندان صنایع دستی شهر اصفهان جهت آشنایی با فروش و بازاریابی و اتصال به بازار انجام پذیرفت.
در حالی که بیش از ۱۰ درصد اشتغال در کشورهای توسعه یافته متعلق به مشاغل خانگی است، این رقم در ایران بین ۳ تا ۴ درصد برآورد میشود در کشورهای توسعه یافته مشاغل خانگی سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی داشته و از ارزش افزوده بالایی برخوردارند. شیوه اشتغال خانگی و زنجیره اتصال تولیدات خانگی در این کشورها از درون خانه ها و در قالب انعقاد قرارداد کار میان واحدهای بزرگ و متوسط تولیدی جریان میابد، با این حال ترکیب مشاغل خانگی در ایران نشان میدهد که سهم کسب و کارهای خانگی در حوزه صنعت ۴۷ درصد، در حوزه خدمات ۴۳ درصد و در حوزه کشاورزی ۱۰ درصد است.
این روزها مشاغل خانگی طرفداران بسیاری پیدا کرده و روز به روز بر تعداد علاقه مندان و فعالان این عرصه افزوده می شود. بیشتر کارآفرینان موفق مرد وزنی که به بازار کار راه یافته اند از کسب و کارهای خانگی شروع کرده و با تولید قارچ، زعفران، گیاهان دارویی، صنایع دستی و پرورش شترمرغ و انواع ماکیان و ماهیان زینتی به درآمد و سود سرشاری دست یافته اند.
در حال حاضر اتصال فعالان حوزه مشاغل خانگی به واحدهای تولیدی یکی از اولویت های مهم دفتر تسهیلگری به شمار می رود. نگاه کار در منزل باید به کار از منزل تغییر یابد و استفاده از ظرفیت شرکت های پیشران برای اتصال فعالان این حوزه به کسب و کارهای تولیدی مورد تاکید قرار گیرد. بر اساس رایزنی های صورت گرفته در دولت، فعالان حوزه مشاغل خانگی می توانند از مزایای بیمه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر بهره مند شوند به نحوی که تا کنون امکان پوشش بیمه ای ۹۱ درصد متقاضیان مشاغل خانگی از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان فراهم شده است؛ که این مهم توسط کارشناس اقتصادی دفتر تسهیلگری و توسه محلی همت آباد در حال پیگیری است. بررسی وضعیت شاغلان حوزه مشاغل خانگی محله همت آباد نشان میدهد که بیش از ۹۰ درصد متقاضیان مشاغل خانگی را زنان و مابقی را مردان تشکیل میدهند. ستاد سااماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، با همکاری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر مقرر شده مشاغل خانگی در چهار رشته کشاورزی، صنعت، صنایع دستی و خدمات تحت پوشش بیمه این صندوق قرار بگیرند؛ به همین منظور متقاضیان مشاغل خانگی در رشته های مذکور میتوانند از اول بهمن ماه به سایت صندوق به نشانی www.roostaa.ir مراجعه و برای بیمه شدن ثبت نام کنند تا از مستمری دوران بازنشتگی برخوردار شوند.
کارشناس اقتصادی دفتر تسهیلگری و توسعه محلی همت آباد بر لزوم تقویت و ارتقای سهم مشاغل خانگی در کشور تاکید کرده و معتقد است با توجه به شرایط کرونا این سهم باید ارتقا یابد چرا که اشتغال خانگی یکی از بهترین ساز و کارها برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی در ایام کرونا به شمار میرود. امروزه مشاغل خانگی یک منبع مهم اشتغال و درآمد به شمار میرود که علاقه مندان و متقاضیان آن، روز به روز در حال گسترش است. از دیگر اقدامات اقتصادی صورت گرفته میتوان به برگزاری غرفه با مناسبت های اجتماعی- اقتصادی، مشاوره های اقتصادی، معرفی نیروی کار به نهادهای متقاضی نیروی کار و ایجاد اشتغال ، تهیه و توزیع بسته های معیشتی (کالاهای اساسی) و اسباب و اثاثیه منزل در ۴ سری متوالی ویژه خانواده های آسیب پذیر محله و اهداء یک دستگاه تبلت با جذب مشارکت خیرین به دو کودک بازمانده از تحصیل یک خانواده اشاره نمود. لازم به ذکر است سلسله نشست ها با مردم محله و جلسات با نهادهای مرتبط پیرامون جذب بوجه و همکاری متقابل جهت پیشبرد اهداف دفتر تسهیلگری و توسعه محلی همت آباد در دست اقدام و پیگیری میباشد.
سید محمد شاکری در پایان یادآوری کرد: دفاتر تسهیلگری نیامده اند قیّم مردم باشند بلکه آمده اند توانمندی های مردم را افزایش بدهند. نیازمند مشارکت مردم با دفاتر تسهیلگری و توسعه اجتماعی هستیم تا با گردآوری اطلاعات صحیح، به پیشرفت و توسعه این مناطق کمک شود. هر کسی به هر میزان که میتواند برای رضای خدا کار کند، موظف به انجام کار است، همانطور که امام راحل(ره) فرمودند ما مکلف به انجام تکلیف هستیم، لذا هر کسی در هر مسئولیتی که قرار دارد، تکلیف خود را به نحو احسن انجام دهد. باید بگویم ،بخشی از موفقیت طرح های ما به رسانه ها بستگی دارد که باید به موضوعات مختلف توجه کرده و به آن بپردازند و بعضا به دلیل غفلت رسانه ها ممکن است یک طرح نتیجه مورد نظر را نگیرد. و بنده هم در این جا از پایگاه خبری احوال نیوز ، که وقت خود را در اختیار بنده قرار دادند ، تا در این مورد توضیحات لازم را ارئه کنم ، صمیمانه کمال تشکر و قدردانی را دارم.
نمی مانیم تا فردا بیاید میرویم تا فردا را بسازیم
انتهای پیام/*