خیانت بزرگ تاریخی و پیشکش نیمی از شط العرب( اروند رود ) به عراقی ها توسط رضاشاه و با دخالت انگلیس

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز :
مناقشات ایران و عراقبخش دیگری از مناقشات مرزی این دوره تاریخی، میان ایران و عراق و بر سر حاکمیت بر «اروند» رخ داد. با رویی کار آمدن ملک فیصل اول در عراق، روابط سیاسی دو کشور، در شکل جدیدی آغاز میشود. با استقلال کامل عراق از انگلستان، روابط رسمی دو دولت برقرار میشود. مساله مهم مورد مناقشه «کشتیرانی در شطالعرب» بود. « در سال ۱۳۱۳ دولت عراق به منظور جلوگیری از اعمال حاکمیت ایران در اروندرود با پشتیبانی انگلستان به جامعه ملل شکایت کرد. جامعه ملل طرفین را به مذاکرات مستقیم دعوت نمود و سرانجام بر اثر اصرار و فشار انگلیسیها که علاقه داشتند پیمان منطقهای هر چه زودتر منعقد شود، سرانجام در ۴ ژونیه ۱۹۳۷ (۱۳ تیر ۱۳۱۶) قرارداد مربوطه به امضا رسید… در قرارداد تحمیلی ۱۳۱۶ حق کشتیرانی در سراسر شطالعرب –به استثنای پنج کیلومتر آبهای مقابل آبادان تا خط تالوگ- به دولت عراق واگذار شد.» منبع : (مهدوی/ ص۳۹و۴۰)
مهدی جمشیدی
انتهای پیام/*
