دکتر محسن لعلی: در بیماری پارکینسون کار خانواده درمانی کمتر از داروئی هزینه دارد

دکتر محسن لعلی: در بیماری پارکینسون کار خانواده درمانی کمتر از داروئی هزینه دارد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، پنجشنبه سی‌ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ، علی قطبی، مدیرعامل انجمن خیریه پارکینسون، دکتر محسن لعلی، متخصص روانشناسی بالینی، و عضو شورای روان شناسی، دکتر احسان قاسمی ، استادیار، فیزیوتراپی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دکتر رضا امانی، فلوشیپ تغذیه بالینی، در محل ساختمان مجتمع مطبوعاتی استان اصفهان، نشست خبری انجمن خیریه پارکینسون اصفهان، برگزار شد. در این نشست خبری ابتدا دکترمحسن لعلی، دکترای روانشناسی بالینی، در ارتباط با نامگذاری روز جهانی بیماری پارکینسون اظهار کرد: جیمز پارکینسون متخصص مغز و اعصاب، زمین‌شناس و دیرینه شناس‌، دانشمند و یک فعال سیاسی-اجتماعی انگلیسی بود. وی در ۱۱ آوریل ۱۷۵۵ به دنیا آمد و در ۲۱ دسامبر ۱۸۲۴ درگذشت. در حال حاضر روز تولد وی، ۱۱ آوریل را روز جهانی بیماری پارکینسون نامیده شده است.

دکترمحسن لعلی، دکترای روانشناسی بالینی، گفت: علت پارکینسون ناشناخته است، افرادی که در معرض آفت کش ها هستند، می تواند دلیل این بیماری باشد ولی این بیماری علائم خود را به صورت مرموز نشان می دهد و غالبا در مردان بیشتر مشاهد می شود. وی ادامه داد: این بیماری در سنین پائین هم مشاهده شده است.

دکترمحسن لعلی، دکترای روانشناسی بالینی، گفت: رایج ترین درمان این بیماری داروئی است و سپس روان درمانی و در نهایت با عمل جراحی راه حل درمان است. دکترمحسن لعلی، ادامه داد: بیماران پارکینسون دچار مشکلات عاطفی می شوند که کار خانواده درمانی کمتر از درمان داروئی هزینه دارد. دکترمحسن لعلی، دکترای روانشناسی بالینی، در تکمیل این سخن ادامه داد: درمان‌های اولیه بیماری‌های عصبی روان‌شناختی مانند پارکینسون، ام‌اس، صرع یا آلزایمر، درمان‌های دارویی است و نمی‌توان ادعا داشت که درمان اولیه این بیماری‌ها، درمان‌های روانشناختی است. درمان‌های روانشناختی جایگاه حمایتی از این بیماران دارد و با توجه به اینکه اختلالات همگون از جمله افسردگی، اضطراب و چالش‌های عاطفی برای بیماران پدید می‌آید، مشاوره و روان‌درمانی می‌تواند نقش مهمی در حمایت از بیماران داشته باشد، و اعتقاد بر این است که روان‌درمانی‌ها باید در خدمت دارودرمانی بیماری پارکینسون باشد، و بر اساس پژوهش‌های انجام شده در سراسر جهان، تأثیر روان‌درمانی برای این بیماران بدون انکار و مشاور نمی‌تواند بر اختلالات حرکتی بیماری تأثیر مستقیم بگذارد، اما تأثیر روان درمانی بر کیفیت زندگی بیماران بسیار مشهود ارزیابی شده است.

دکترمحسن لعلی، دکترای روانشناسی بالینی، افزود: بر اساس پژوهش‌های انجام شده در سراسر جهان، تأثیر روان‌درمانی برای این بیماران بدون انکار و مشاور نمی‌تواند بر اختلالات حرکتی بیماری تأثیر مستقیم بگذارد، اما تأثیر روان درمانی بر کیفیت زندگی بیماران بسیار مشهود ارزیابی شده است. تشکیل انجمن خیریه پارکینسون و فعالیت مشارکتی آن گامی مثبت تلقی می‌شود، تصریح کرد: در این انجمن، طی روند تکمیل درمان بیماری پارکینسون، از درمان کلی‌نگر استفاده می‌شود. و روان‌درمانی و مشاوره در درمان پارکینسون و سایر اختلالات مشابه آن منجر به بالا بردن کیفیت زندگی آنها می‌شود. خانواده می‌تواند همراه و یاری دهنده اصلی بیماران باشد،و آموزش مهارت‌های زندگی و اجتماعی به بیمار و خانواده او از جمله اولویت‌هایی است که در بحث روان‌درمانی مد نظر قرار می‌گیرد. وی در ادامه اظهار کرد: نقش حمایتی و آموزشی مشاوره برای بیماران مبتلا به پارکینسون، اظهار کرد: مهارت‌هایی توسط روانشناس و مشاور به بیماران آموزش داده و با توجه به این مهارت‌ها، از تسریع روند پیشرفت بیماری تا حدودی پیشگیری می‌شود.

دکترمحسن لعلی، دکترای روانشناسی بالینی، با تاکید بر اینکه بیماری پارکینسون تنها دغدغه یک بیمار نیست و یک جامعه درگیر آن هستند، گفت: پارکینسون درمان قطعی ندارد و یکی از مسائل این بیماری، درارتباط بودن با افزایش سن است که هرچه جامعه به سمت کهنسالی پیش برود بیماری پارکینسون را بیشتر مشاهده می‌کنیم. درمان‌های اولیه بیماری‌های عصبی، روان‌شناختی مانند پارکینسون، ام‌اس، صرع یا آلزایمر، درمان‌های دارویی است و نمی‌توان ادعا داشت که درمان اولیه این بیماری‌ها، درمان‌های روانشناختی خواهد بود. با توجه به اینکه اختلالات همگون از جمله افسردگی، اضطراب و چالش‌های عاطفی برای بیماران پدید می‌آید، مشاوره و روان‌درمانی می‌تواند نقش مهمی در حمایت از بیماران داشته باشد.

سپس علی قطبی، مدیرعامل انجمن خیریه پارکینسون، اظهار کرد: انجمن خیریه پارکینسون اصفهان با شماره ثبت ۶۹۰۲ به منظور حمایت از بیماران پارکینسونی به همَت خیرین و جمعی از متخصصین مغز و اعصاب تأسیس و با هدف خدمت به بیماران و خانواده آنان در امر آموزش، شناخت، پیشگیری، درمان و کمک درمانی و کمک های انسان دوستانه فعالیت خود را شروع نموده است.

در سال ۱۴۰۱ فعالیت این انجمن آغاز شده است و طی این مدت، ۱۰۰۰ نفر از سراسر کشور با این انجمن ارتباط برقرار و ثبت نام کرده اند و حدود ۶۵۰ نفر نسبت به پر کردن فرم‌های خدمات مربوطه اقدام کرده‌اند، و تحت پوشش قرار گرفته اند.

سپس دکتر احسان قاسمی ، استادیار، فیزیوتراپی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: بیماری پارکینسون بیشتر در سنین ۳۰ تا ۴۹ سال دیده می شود. و این بیماری در سالمندان با توجه به بیماری زمینه ای که در سنین بالا بیشتر است، کار درمان کمی مشکل است. وی ادامه داد: بیماری پارکینسون به صورت موذیانه وارد بدن می شود.

دکتر احسان قاسمی ، استادیار، فیزیوتراپی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در ارتباط با درمان این بیماری افزود: کار با بیمارهای پارکینسون بسیار سخت است و خانواده و خود بیمار می تواند در درمان بیماری خود بسیار موثر باشد.

وی همچنین یادآوری کرد: اصحاب رسانه باید اطلاع رسانی کنند، که این انجمن خیریه پارکینسون، برای این بیماران بسیار کارآیی دارد.

سپس دکتر رضا امانی، فلوشیپ تغذیه بالینی، گفت: برنج های داخلی و خارجی در کشور آلوده هستند، و یکی از دانشجویان بنده که شمالی می باشد گفت: ما همیشه از برنج های کاشت دوم استفاده می کنیم، چون برنج های کاشت اول بسیار شیمائی هستند. وی ادامه داد: برنج های کاشت دوم شیمیائی کمتری دارند.

در پایان خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، از دکتر رضا امانی، فلوشیپ تغذیه بالینی، در ارتباط با آمار ایران با سایر کشورها ، و همچنین ارتباط این بیماری با برنج های داخلی و خارجی شیمیائی، و اینکه آیا مطالب علمی در این رابطه که تمام برنج های در کشور شیمیائی هستند، وجود دارد یا خیر، گفت: بیماری پارکینسون در دنیا رو به افزایش است، پس در ایران هم رو به افزایش است، و اصفهان رتبه دوم سالمندی کشور است و سالمندترین کشور ایران است.

وی در مورد وجود برنج های شیمائی در ایران، گفت: وزارت بهداشت در ۵ سال پیش در رابطه با آلوده بودن برنج وارداتی و آلوده بودن آن تاکید کرد.

علیرضا اقتصاد

انتهای پیام

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x