دکتر حمید گله‌ داری: در روستاهایی که ۵۰۰ نفر سکنه داشته باشد نیروهای بهداشت به نام بهورز حضور دارند

دکتر حمید گله‌ داری: در روستاهایی که ۵۰۰ نفر سکنه داشته باشد نیروهای بهداشت به نام بهورز حضور دارند

دکتر حمید گله‌ داری: در روستاهایی که ۵۰۰ نفر سکنه داشته باشد نیروهای بهداشت به نام بهورز حضور دارند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، دکتر پژمان عقدک، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دکتر حمید گله‌ داری، رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان، دکتر علی پارسا ، معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان، دکتر رضا فدایی، رئیس مبارزه با بیماری های واگیردار، مهندس مهدی میرجهانیان، مسئول گروه مهندسی سلامت محیط ، دکتر کشمیری ، دکتر منصور شیری، مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، و معاونین مختلف مراکز بهداشتی روز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۲ درمحل مجتمع مطبوعاتی اصفهان، نشست خبری به مناسبت سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت، برگزار گردید.

در این نشست خبری ابتدا دکتر پژمان عقدک، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت، هر روزی را به نام یک پیام بهداشتی اعلام می کند ، که مردم را به حق و حقوق خود راهنمائی کند. یکم تا هفتم اردیبهشت امسال به هفته سلامت نامگذاری شده و شعار این هفته «سلامت خانواده و مردمی‌سازی سلامت» است. دکتر پژمان عقدک، اضافه کرد: نظام سلامت در دولت سیزدهم به سمت دسترسی عادلانه برای همه مردم حرکت می کند، و این هزینه ها و جذب نیروهای جدید به‌منظور تحقق همین هدف صورت می گیرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، افزود: حدود یک هزار و ۲۶۰ واحد بهداشتی با حدود هفت هزار نفر نیروی انسانی در شهرستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فعال است که ۵۰۰ واحد، خانه بهداشت روستایی هستند.مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ادامه داد: نظام سلامت در دولت سیزدهم به سمت دسترسی عادلانه برای همه مردم حرکت می کند، که این هزینه ها و جذب نیروهای جدید به‌منظور تحقق همین هدف صورت می گیرد.

دکتر پژمان عقدک، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ادامه داد: استان اصفهان حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد که امور بهداشتی و درمانی حدود پنج میلیون نفر در ۲۶ شهرستان به عهده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

سپس دکتر حمید گله‌ داری، رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان، اظهار کرد: در روستاهایی که ۵۰۰ نفر سکنه داشته باشد نیروهای بهداشت به نام بهورز حضور دارند

۷۰۰ نیروی انسانی جدید در سال گذشته جذب شبکه بهداشت شهرستان‌های استان اصفهان شدند و امسال نیز جذب ۶۵۰ نفر در دستور کار است. این نیروهای انسانی پس از برگزاری ۲ نوبت آزمون استخدام در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، جذب شدند و برای امسال نیز به‌منظور اجرای طرح تحول سلامت و رفع کمبود نیرو، مجوز جذب نیروهای جدید را دریافت کرده ایم.

دکتر حمید گله‌ داری، گفت: اجرای ۱۵۶ طرح بهداشتی در سطح استان اصفهان با اعتبار حدود هفت هزار میلیارد ریال، در حال اجرا است که ۳۶ طرح از بین آنها توسط خیران و در مساحت ۱۵ هزار متر مربع در حال اجراست. دکتر حمید گله‌ داری، رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان، در رابطه با ساخت مراکز بهداشتی از مردم به ویژه خیران خواست تا در این زمینه مشارکت داشته باشند. و همچنین اعلام کرد در صورتی که خیران عزیز نسبت به ساخت مراکزی که سی در صد باقی مانده اقدام کنند ، نامگذاری آم مجموعه به نام خیر عزیز نام گذاری خواهد شد.

دکتر حمید گله‌ داری، رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان، اضافه کرد: ۱۲۰ پروژه دیگر نیز در حدود ۷۳ هزار متر مربع وسعت انجام می‌شود، که این طرح ها شامل خانه و پایگاه بهداشت و مرکز سلامت در همه شهرستان ها است.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان، افزود: از این تعداد ۳۰ طرح بهداشتی در آستانه افتتاح قرار دارد، و تلاش می شود سایر طرح ها نیز تا پایان امسال به اتمام برسد.

دکتر حمید گله‌ داری، رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان، در ارتباط با تامین تجهیزات در شبه بهداشت گفت: حدود یک هزار میلیارد ریال در سال گذشته برای تامین تجهیزات در شبکه بهداشت استان اصفهان هزینه شد، که ۲۰ دستگاه خودروی شاسی بلند و ۳۰ دستگاه موتورسیکلت برای خدمات رسانی در مناطق سخت گذر و عشایری با اعتبار حدود ۴۰۰ میلیارد ریال خریداری شد.

دکتر حمید گله‌ داری، با اشاره به تصویب تشکیلات سازمانی چهار شبکه بهداشت جدید در استان اصفهان، ادامه داد: این شبکه ها مربوط به شهرستان‌های جدید در شرق اصفهان شامل ورزنه، کوهپایه، جرقویه و هرند است که نیروی انسانی مورد نیاز آنها جذب شده و شبکه بهداشت ورزنه آغاز به کار کرده است. وی تاکید کرد: به‌منظور حفظ و ارتقای حوزه بهداشت، علاوه بر اقدامات و اعتبار وزارت بهداشت لازم است که مردم نیز بیشتر پای کار بیایند.

دکتر حمید گله‌ داری، رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان، گفت: میزان پوشش خانوارهای روستایی استان در شبکه های بهداشت حدود ۹۵ درصد است، که این شاخص در شهرها به‌دلیل استقبال و مراجعه کمتر، پایین تر و حدود ۳۰ درصد است که این موضوع باید با مشارکت مردم، بهبود یابد.

دکتر حمید گله‌ داری، رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان، ادامه داد: اجرای طرح تحول سلامت از سال قبل در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت، و شهرستان های شهرضا، خوانسار و گلپایگان در مرحله نخست اجرای این طرح قرار گرفتند که در نیمه نخست امسال در سایر شهرستان ها و در نیمه دوم سال جاری در کلانشهر اصفهان اجرا خواهد شد.

دکتر حمید گله‌ داری، گفت: نیروهای جدید به‌عنوان مراقبان سلامت در مراکز بهداشت و پایگاه های سلامت از جمله ۶۴ پایگاه جدید برای اجرای این طرح مستقر خواهند شد، و استان اصفهان یکی از استان های پیشرو در اجرای این طرح است و سال گذشته نیز در زمینه اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت و پویش ملی سلامت برتر و رتبه های خوبی را کسب کرد.

دکتر حمید گله‌ داری، رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان، در رابطه با پسماند های منطقه سگزی و انتقال آنها به جای دیگر گفت: از دیروز (اول اردیبهشت) هیچ پسماند عفونی به منطقه سگزی در شرق اصفهان منتقل نشده است، و با مجموعه پیگیری ها و اقدامات انجام شده در استان اصفهان، همه پسماندهای عفونی پزشکی به یک مرکز پسماندسوز منتقل می شود.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان، گفت: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سال ۱۳۸۵ طرح مقابله با بیماری سالک را در استان اصفهان اجرا کرده است، و بسیاری از عملیات های این طرح مانند سم‌پاشی و جونده‌کشی وظیفه این دانشگاه نیست اما به‌دلیل اهمیت سلامت مردم این کار را با هزینه خودمان انجام می دهیم و سال قبل هم هیچ کمک مالی به ما در این زمینه نشد.

دکتر حمید گله‌ داری، رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان، آمار حیوان گزیدگی و افزایش آن در سال های اخیر در استان اشاره کرد و گفت: حدود ۵۱۰ میلیارد ریال پارسال برای واکسن و سرم ضد هاری در استان هزینه شد که رقم قابل توجهی است و باید تدابیر ویژه برای کاهش موارد حیوان گزیدگی صورت گیرد.

مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به فعالیت پنج مرکز کاهش آسیب برای معتادان به مواد مخدر (تزریقی) در استان، گفت: یک مرکز سلامت روانی و اجتماعی (سراج) نیز با هدف پیشگیری از موارد اورژانس مرگ خودخواسته و کنترل بیماران مزمن سلامت روان در شهرضا فعالیت دارد.

سپس دکتر منصور شیری، مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: آمار مرگ خودخواسته در استان اصفهان در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱، کاهشی بوده است و بررسی موارد مرگ خودخواسته در بین افراد زیر ۱۸ سال نشان می دهد که علت اصلی عمده آنها، فقدان انسجام خانوادگی بوده است.

دکتر منصور شیری، گفت: رسانه ها در این زمینه، آموزش های لازم را با هدف افزایش تاب‌آوری افراد به ویژه نوجوانان و جوانان در برابر مسائل مختلف زندگی به صورت مدبرانه در اختیار خانواده ها قرار دهند.

در پایان دکتر دکتر حمید گله‌ داری، رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان، در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، مبنی بر تکیه بر مقالات علمی و اطلاع رسانی بیشتر و تشکیل جلسات بیشتر با اصحاب رسانه گفت: اطلاع رسانی بهداشتی ضعیف است که آن هم در همین جا اعلام می کنم اگر اگر کارگروه سلامت و امنیت غذائی در استان ها احیاء شود، این اطلاع رسانی ها بهتر خواهد شد.

علیرضا اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x