دکتر زهرا روان خواه: سومین سرطان، سرطان روده بزرگ است که از طریق درمانگاه ها آزمایش به صورت رایگان انجام و قابل پیشگیری است

دکتر زهرا روان خواه: سومین سرطان، سرطان روده بزرگ است که از طریق درمانگاه ها آزمایش به صورت رایگان انجام و قابل پیشگیری است

دکتر زهرا روان خواه، مسئول ثبت و غربالگری سرطان‌ها در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: سومین سرطان، سرطان روده بزرگ است که از طریق درمانگاه ها به صورت رایگان انجام و قابل پیشگیری است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، ظهر سه‌شنبه ۱۰ بهمن‌ماه۱۴۰۲ در نشست خبری هفته ملی پیشگیری از سرطان، از هفتم تا پانزدهم بهمن امسال، با شعار من مسئولم ، برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده ام و جامعه ام، با حضور دکتر عبدالله عسگری، رئیس بیمارستان سیدالشهدا (علیه السلام) اصفهان، دکتر پدیده عقاب، فوق تخصص هماتولوژی و انکولوژی(خون و سرطان)، دکتر زهرا روانخواه، مسئول ثبت و غربالگری سرطان‌ها در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، و اصحاب رسانه، در محل سالن شاه چراغ نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، برگزار شد.

در این نشست خبری ابتدا زهرا روانخواه، مسئول ثبت و غربالگری سرطان‌ها در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: ما از سه منبع، که فرد در آزمایشگاه پاتولو ژی، و یا بستری در بیمارستان، و  یا گواهی فوت، کل آمار سرطان یکسال استان را جمع آوری می‌کنیم که مطمئن هستیم تکراری در اینها هست، اینها را وارد سامانه ثبت سرطان کشوری می‌کنیم و تکرار‌گیری می شود و سپس خروجی آن در سامانه اعلام می شود. زهرا روانخواه، در مورد شایع ترین سرطان که در سامانه ثبت شده است گفت: شایع‌ترین سرطان در استان اصفهان، که در سامانه ثبت سرطان ثبت می‌کنیم، وقتی در هر دو جنس که بخواهیم تعداد زن و مرد را حساب کنیم، ابتدا سرطان پستان، می باشد و بعد سرطان‌های پوست و سوم سرطان روده بزرگ می باشد.

دکتر زهرا روان خواه: سومین سرطان، سرطان روده بزرگ است که از طریق درمانگاه ها آزمایش به صورت رایگان انجام و قابل پیشگیری است

زهرا روانخواه، در مورد سرطان های پستان و راه های پیشگیری از این بیماری افزود: خوشبختانه در خصوص دو مورد سرطان‌های پستان و روده بزرگ برنامه غربالگری و تشخیص زودرس را داریم و کاری که در معاونت بهداشتی انجام می‌شود؛ برای سرطان پستان برنامه تشخیص زود هنگام را داریم که تمام خانم های ۳۰ تا ۷۰ سال با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی چه شهری و چه روستایی در هر جای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همکاران ماما موظف هستند که خانم ها را از نظر علایم‌ هشدار دهنده؛ راه‌های پیشگیری و راه معاینه، که به چه صورت هست، آموزش دهنده، و معاینه به صورت رایگان انجام دهند، و اگر علامتی حس کردند و سابقه پرخطری از شرح حال بگیرند. سپس قدم بعدی تصویربرداری است که بسته به سن بیمار سونوگرافی یا ماموگرافی درخواست می‌شود. وی در مورد غربالگری برای زنان متاهل اشاره کرد و گفت: غربالگری سرطان دهانه رحم نیز برای زنان متاهل ۳۰ تا ۶۰ سال در مراکز بهداشتی استان اصفهان، انجام می‌شود.

زهرا روانخواه، افزود: در حال حاضر تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور داده‌های سال ۹۹ را تکرار‌گیری می‌کنند و این برنامه کشوری هست و تکرار‌گیری همزمان انجام می‌شود و بعد از تکرارگیری آمار هر استان به خودش برگشت داده می‌شود به شرطی که بیمار آدرس را درست داده باشد؛ و این آمار نهایی بعنوان تعداد موارد جدید سرطان هر سال در کشور و استان گزارش می‌شود.

زهرا روانخواه، مسئول ثبت و غربالگری سرطان‌ها در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت، شایعترین سرطان‌ها در اصفهان را به ترتیب شامل سینه، پوست و روده بزرگ می باشد و بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ مورد جدید سرطان هر سال در استان شناسایی می‌شود و میزان بروز سرطان با شیب ملایم در حال افزایش است. وی ادامه داد: در حال حاضر سرطان سینه به عنوان سرطان قابل درمان شناخته می‌شود. بسیاری از سرطان‌ها در صورت تشخیص و درمان موثر به موقع، قابل درمان هستند و با توجه به این که نیمی از سرطان‌های پستان در کشور ما در سنین زیر ۵۰ سالگی است، و هنوز مادر رکن و کانون خانواده است بسیار اهمیت دارد.

زهرا روانخواه، در مورد بحث غربالگری افزود: در بحث دوم غربالگری سرطان روده بزرگ را داریم که در این مورد تشخیص در مرحله پیدایش علائم نیست، و خوشبختانه یک قدم جلوتر است و پیشگیری از بوجود آمدن آن است. سرطان‌روده بزرگ به این صورت است که از زمانی که اولین تغییرات سلولی در دیواره روده اتفاق می‌افتد تا وقتی یک توده سرطانی شود چندین سال طول می‌کشد. وی افزود: در اوایل پیدایش زوایدی در دیواره روده ایجاد می‌شود که آن را پولیپ می‌نامیم و به مرور دچار تغییرات شده و تبدیل به توده سرطانی می‌شود، این زمان طولانی فرصتی است برای شناسایی و خارج کردن و پیشگیری است از سرطان می باشد. زهرا روانخواه، ادامه داد: در حال حاضر  ما در معاونت بهداشتی در مراکز بهداشتی درمانی نزدیک ۴۱۰ هزار نفر را برای سرطان روده بزرگ غربالگری کردیم؛ چیزی بیش‌از ۱۰ هزار مورد کلونوسکوپی ثبت کردیم چیزی بیش از ۴ هزار مورد پولیپ شناسایی شده و بیش از ۳۰۰ مورد سرطان روده بزرگ شناسایی شده. هدف از این برنامه پیداکردن سرطان های روده بزرگ نیست هدف پیدا کردن پولیپ‌هاو خارج کردن آن و جلوگیری از پیشرفت آن به سمت توده های سطانی است.

زهرا روانخواه، مسئول ثبت و غربالگری سرطان‌ها در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، از برنامه های دیگر غربالگری گفت:  برنامه دیگر غربالگری سرطان دهانه رحم است که خانم‌های ۳۰ تا ۶۰ سال ازدواج کرده در مراکز بهداشتی و درمانی انجام‌ معاینات و آموزش علایم هشدار دهنده و تست پاپ اسمیر با تعرفه دولتی ارائه می‌شود. خوشبختانه با نظارتی که روی واحدهای آزمایشگاهی طرف قرار داد بوده ، در حال حاضر مواردی که در پاتولوژی‌ها در مرحله شروع تغیرات سلولی در دیواره دهانه رحم اتفاق می‌افتد، می‌توانیم به موقع اقدام موثر و درمان موثر انجام شود و جلوی تغیرات سلولی به سرطان جلوگیری شود.

مسئول ثبت و غربالگری سرطان‌ها در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: در حال حال حاضر  در مراکز بهداشتی و درمانی چه شهری و چه روستایی افرادی که با سن ۵۰ تا ۷۰ سال مراجعه کنند یک آموزش علایم هشدار دهنده را می‌بینند چون سرطان روده علائم یکبار دیده می‌شود و بعد چند ماه بعد  و وقتی بیمار متوجه شود که توده رشد زیادی کرده پس علایم هشدار دهنده این که نسبت به اولین علایم بیمار توجه داشته باشد همچنین سوابق بیماری و فرد و سابقه خانوادگی گرفته می شود و بعد آزمایش مدفوع رایگان ‌است که با این تست خون مخفی مدفوع از این پولیپ‌های شناسایی می‌شود و فردی که تست مثبت شود کلونوسکوپی می شود که دیواره روده بیمار بطور کامل دیده می شود و هرجایی پولیپ باشد از روده خارج می‌شود و از رشد و سرطانی شدن پولیپ جلوگیری می‌کنیم.

زهرا روانخواه، در مورد آخرین آمار مبتلایان به سرطان در استان اصفهان گفت: آخرین آمار ثبت شده و رسمی سرطان برای اصفهان مربوط به سال ۱۳۹۸ می باشد و طبق این آمار، میزان بروز سرطان در استان ۱۱ هزار و ۳۵۰ نفر بود.

زهرا روانخواه، مسئول ثبت و غربالگری سرطان‌ها در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، افزود: طبق آخرین آمار، بیشترین میزان بروز سرطان در سطح استان مربوط به کلانشهر اصفهان (نزدیک به ۵۰ درصد موارد ثبت شده) و پس از آن مناطقی مانند شاهین‌شهر، شهرضا، نجف‌آباد، لنجان، بُرخوار، فلاورجان، خمینی شهر و مبارکه است. و میزان بروز سرطان در این استان از میانگین کشوری بالاتر است و رُتبه سوم را پس از یزد و تهران داریم.

زهرا روانخواه، مسئول ثبت و غربالگری سرطان‌ها در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گف: آخرین آمار تعداد بیماران سرطانی موارد جدید در استان اصفهان براساس آمار سال ۹۸ تعداد ۱۱ هزار ۳۵۰ مورد و این که استان اصفهان با دارا بودن ۶درصد جمعیت کشور ۸درصد سرطان‌ها را دارد و بروز سرطان‌های مختلف با شیبی ملایم هر سال ۳۰۰ تا ۵۰۰ مورد در استان افزایش دارد و برای دو سرطان شایع‌تر پستان و روده‌بزرگ همچنین سرطان دهانه رحم برنامه‌غربالگری در تمامی مراکز بهداشتی درمان سطح استان بصورت رایگان انجام می‌شود از جمله ۴۱۰ نفر هزار غربالگری انجام شده است. دکتر زهرا روانخواه، افزود: طبق نتایج این تحقیق، تشخیص سرطان سینه در میان زنان روستایی بدلیل مراجعه آنها به پزشک خانواده و خانه‌های بهداشت، بیشتر در مراحل اولیه صورت می‌گیرد، اما در میان زنان شهری بدلیل استقبال کمتر از آنها از برنامه‌های غربالگری، بیشتر موارد تشخیص سرطان مربوط به مراحل پیشرفته است.

سپس دکتر عبدالله عسگری ، رئیس بیمارستان سیدالشهدا (علیه السلام) اصفهان اظهار کرد: بیمارستان سیدالشهدا (امید)، مرکز درمانی جامع و تخصصی سرطان در استان اصفهان است که سال ۱۳۵۰ به بهره‌برداری رسید. این بیمارستان ۱۹۴ تخت فعال دارد و به بیماران مبتلا به سرطان، تالاسمی و هموفیلی خدمت‌رسانی می کند.

پیشرفت های زیادی در اصفهان برای درمان سرطان ایجاد شده است و از استان های مختلف حتی شمال کشور برای امور درمانی به این خطه مراجعه می‌کنند. دکتر عبدالله عسگری ، ادامه داد: تا به حال به حدود یکهزار و ۴۰۰ بیمار تالاسمی از اصفهان و شهرهای همجوار نیز در این بیمارستان خدمت رسانی می‌شود. دکتر عبدالله عسگری ، افزود: بخش پیوند مغز استخوان از سال ۱۳۹۵ در بیمارستان سیدالشهدا (علیه السلام) اصفهان راه‌اندازی شده و تاکنون نقش موثری در درمان بیماران داشته است. پیوند مغز استخوان (Bone Marrow Transplant) عمل پزشکی برای جایگزینی مغز استخوان آسیب‌دیده یا از بین رفته است که برای درمان افراد مبتلا به سرطان استفاده می‌شود؛ مغز استخوان حاوی سلول‌های بنیادی است و امکان دارد بر اثر بیماری، عفونت یا شیمی‌درمانی دچار آسیب شود. دکتر عبدالله عسگری ، ادامه داد: بیش از ۳۰۰ عمل پیوند مغز استخوان در این مرکز آموزشی درمانی برای درمان افراد مبتلا به سرطان انجام شده است و این بیماران به زندگی عادی خود بازگشتند.

بخش پیوند مغز استخوان از سال ۱۳۹۵ در بیمارستان سیدالشهدا (علیه السلام) اصفهان راه‌اندازی شده و تاکنون نقش موثری در درمان بیماران داشته است. بخش‌های مختلف این بیمارستان مانند هماتولوژی، رادیولوژی، پزشکی هسته ای، جراحی و خون اطفال، راه اندازی شده است که بیماران زیادی علاوه بر اصفهان از استان‌های همجوار یا جنوبی کشور به این مرکز درمانی مراجعه می‌کنند. دکتر عبدالله عسگری، گفت: در یک دهه اخیر پیشرفت های خوبی در دنیا برای درمان سرطان بدست آمده است، و بسیاری از تجهیزات و دستگاه‌های به روز دنیا برای درمان سرطان در بیمارستان سیدالشهدا (علیه السلام) اصفهان تعبیه شده است که از مهمترین آن ها می‌توان به « شتابدهنده خطی» (پرتو درمانی) اشاره کرد. همچنین فعالیت پزشکان و استادان مجرب در این مرکز آموزشی درمانی، مایه مباهات و افتخار شهر اصفهان است. وی افزود: هزینه های درمانی در این بیمارستان دولتی رایگان (برای بیماران بیمه شده) یا حداقل است.

دکتر عبدالله عسگری، از نیازمندی و همکاری خیران اشاره کرد و گفت: برای راه‌اندازی مرکز «سِل‌تراپی» نیز با توجه به محدودیت فضای فیزیکی در بیمارستان، نیازمند مساعدت هستیم. این که خیران تاکنون کمک بسیاری برای توسعه و ارائه خدمات در بیمارستان سیدالشهدا (علیه السلام) اصفهان داشته اند، و برای موضوع مدیریت بیمارستان می‌طلبد که این موضوع بطور کامل در اختیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان باشد تا بتوانند در تصمیم‌گیری بهتر عمل کرد. دکتر عبدالله عسگری، بستری روزانه در این بیمارستان را بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ نفر و مراجعه بیماران سرپایی را یکصد نفر دانست و خاطرنشان کرد: به حدود یکهزار و ۴۰۰ بیمار تالاسمی از اصفهان و شهرهای همجوار نیز در این بیمارستان خدمت رسانی می‌شود. وی، یکی از مشکلات این بیمارستان را کمبود نیروی انسانی دانست و تاکید کرد: اصلاح تعرفه‌های پزشکی در بخش دولتی برای رفع این معضل، ضروری است.

سپس دکتر پدیده عقاب، فوق تخصص هماتولوژی و انکولوژی(خون و سرطان)، اظهار کرد: سرطان سینه، شایعترین نوع سرطان در استان است، افزود: سن ابتلای زنان به این نوع سرطان کاهش یافته است. وی در مورد بهره برداری از بیمارستان سید الشهدا ادامه داد: بیمارستان سیدالشهدا (امید)، مرکز درمانی جامع و تخصصی سرطان در استان اصفهان است که سال ۱۳۵۰ به بهره‌برداری رسید. و این بیمارستان ۱۹۴ تخت فعال دارد و به بیماران مبتلا به سرطان، تالاسمی و هموفیلی خدمت‌رسانی می کند.

سپس در پایان دکتر عبدالله عسگری، رئیس بیمارستان سیدالشهدا (علیه السلام) اصفهان، دکتر پدیده عقاب، فوق تخصص هماتولوژی و انکولوژی(خون و سرطان)، در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، مبنی بر این که چند نوع سرطان وجود دارد و نشانه های سرطان چیست؟ دکتر عبدالله عسگری،اظهار کرد:سرفه ها و یا آلرژی اگر طولانی مدت باشد، و یا خون ریزی های ساده که با علائم خیلی ساده شروع می شود. هر تغییری غیر از نرمال های بدن را باید جدی بگیریم و هر گونه تغییری در سلول ها می تواند تبدیل به سرطان شود.سپس دکتر پدیده عقاب، اظهار کرد: از هر جای بدن که رشد غیر طبیعی داشته باشد منجر به سرطان می شود، که سیتم دفاعی بدن ، کنترل آن را از دست می دهد. وی ادامه داد: هر تغییری که در بدن باشد، مثل خالی که در بدن تغییر رنگ دهد، و یا تغییر رنگ پوست بدن، خون ریزی های غیر طبیعی که از سیتم های گوارشی باشد و یا کاهش وزن و … می تواند از علائم و نشانه های سرطان باشد. وی با تاکید بر اینکه عواملی مانند آلودگی هوا، سَبکِ زندگی، اضافه وزن، آلاینده‌های سُموم کشاورزی، مصرف دخانیات، مشروبات الکلی و کم تحرکی در ابتلا به سرطان نقش دارند، افزود: سرطان هایی که تاثیرپذیری بیشتری از آلودگی هوا دارند، شامل خون و ریه است.

محمد امین اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x