اجتماعی استان اصفهان تصاویر خراسان رضوی فرهنگ و هنر

متن کتیبه گنبد امام رضا(ع) توسط آقا حسین خوانساری

متن کتیبه گنبد امام رضا(ع) توسط آقا حسین خوانساری

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

متنی که در ادامه می آید، انشای استاد و فقیه و ادیب برجسته عصر صفوی مرحوم آقا حسین خوانساری(م ۱۰۹۸) است که در آغاز این متن، نام وی به اشتباه آقا حسین خراسانی آمده و علی الاصل باید تصحیفی (تبدیل خوانساری به خراسانی)‌ در آن صورت گرفته باشد.
این متن، برای کتابت در اطراف گنبد مطهر امام رضا علیه السلام نوشته شده و در ادامه کارهایی است که در زمان شاه سلیمان صفوی (م۱۱۰۵) در جهت بازسازی حرم مطهر امام رضا علیه السلام انجام شده است.
آقا حسین خوانساری (م۱۰۹۸) که علاوه بر جنبه های علمی و دینی، در نگارش متن های ادبی و به طور کل در دانش انشاء‌، ید طولائی داشت، این متن را به احتمال زیاد به درخواست شاه یا تولیت مشهد، تهیه کرده است.
این کتیبه به خط محمدرضا امامی است و در چهار ترنج نوشته شده و در اطراف گنبد نصب شده است.
شگفت آن که اعتماد السلطنه از این نکته آگاهی داشته است که این متن از آقا حسین خوانساری بوده است. وی در مطلع الشمس نوشته است:‌ عبارت کتیبه ترنج به انشای علامه اجل آقا حسین خوانساری قدس سره می باشد که در معقول و منقول از مشاهیر فحول آن عصر به شمار می آمد.

من کلام الفاضل المحقق آقا حسین الخوانساری لکتیبه القبّه الرضویهمن میامن منن الله ذی المواهب، الذی زین سماء الدنیا بزینه الکواکب، و رصّع هذه القباب العلی بدرر الدراری الثواب ان استسعد السلطان الاعدل و الخاقان الافخم الاکرم اشرف خواقین الارض حسبا و نسبا….

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x