اجتماعی استان اصفهان تصاویر چندر رسانه دسته‌بندی نشده فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

هنرمندان برای جاودان شدن نیاز به خلاقیت دارند

هنرمندان برای جاودان شدن نیاز به خلاقیت دارند

پایگاه خبری احوال نیوز

پیمان کلانتر معتمدی حماسه سرا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز گفت: هنرمندان حوزه ادبیات باید بر اساس نیاز نسل خود خلاقیت به خرج داده و با نگاه امروز به ارزش های تاریخی دیروز و امروز برای آیندگان آثاری تازه با قالب های تازه خلق نمایند تا مانند شاعران و نویسندگان صاحب نظر قرن های پیشین جاودان شوند..

این پژوهشگر تاریخ ایران باستان با بیان این که کتاب “چکامه شکوه ایرانیان” چهارمین اثری است که از او به چاپ رسیده است، گفت: این  مجموعه سه جلدی  سه دوره تاریخی هخامنشی، اشکانی و ساسانی را روایت می‌کند و هر سه جلد این مجموعه در قالب مثنوی حماسی به نظم در آمده است. 


وی یاد آور شد که پیش از این کتاب‌های “منظومه کوروش هخامنشی“، “منظومه اصفهان” و “منظومه خاک و خون” از وی به  چاپ رسیده است و در تمام آثار خلق شده توسط ایشان تلاش بر این بوده  تا آنجا که ممکن است از واژه های غیر فارسی پرهیز شود. 

این نویسنده زاده اصفهان در خصوص اهمیت نگارش این کتاب می گوید: گاهی دوستانم به جهت پند به من می‌گویند که اتفاقاتی که دو هزار و پانصد سال پیش در این خاک افتاده چه ارزشی دارد که تو اکنون برای آن وقت می‌گذاری؟ اما چیزی که برای من اهمیت دارد آداب، فرهنگ، هنجار و بایستگی‌هایی است که در ذات ایرانیان از گذشته تاکنون بوده و هست.  هنجارهایی  مانند آزادی، حقوق بشر و برابری از ریشه های تاریخی ما گرفته‌ شده ولی امروز در کشورهای اروپایی و غربی مدعی پیدا کرده است و بیشتر جوانان ما به دلیل نداشتن ارتباط درست و عدم مطالعه عمیق تاریخ سرزمین خود از این موضوع بی خبرند و گمان می کنند این ها ساخته تمدن اروپا یا غرب است. 
نویسنده کتاب”منظومه اصفهان” با اشاره به اینکه تمدن ایران سهم بسیار مهمی در تمدن جهان داشته است، گفت: ما نویسندگان، شاعران و پژوهشگران باید با تولید آثاری به زبان امروز جوانان را به مطالعه تشویق و آنها را با تاریخ تمدن سرزمین مان آشنا کنیم.

کلانتر معتمدی دربخش دیگری از سخنانش گفت: شاید در بخشی از پیشرفت های علمی نیاز به توصیه پذیری از کشورهای اروپایی و غرب داشته باشیم، اما دربسیاری از علوم، مانند، ریاضیات، طب و نجوم و ارتباطات پیشینه کشورهای  شرقی از بسیاری از آنها قوی تر و عمده اطلاعات امروز این حوزه های علمی از دل سرزمین مان ایران و دانشمندان همین سرزمین جوشیده است.

وی در مورد تغییرات فکری و شخصیتی نسل امروز جوانان و نوجوانان با اشاره به اینکه زیر ساخت‌های فرهنگی ما مشکل دارد گفت: اگر زیر ساخت‌های فرهنگی بازنگری شود و تولیدات محتوا جذاب و قوی باشد، جوانان به این راحتی جذب فرهنگ بیگانه نمی‌شوند.

احیای فرهنگ ملی و میهنی ما که از پالایش یافته ترین فرهنگ های جهان است و امثال سعدی و ابن سینا، خوارزمی و…. را دارد که به لحاظ علوم ارتباطات، نجوم، ریاضیات و طب  پیشرفته ترین کشورهای جهان از دانش شان بهره می گیرند، می تواند تحولات عظیمی در رفتار، گفتار و نحوه زندگی جوانان ما ایجاد کند. و من به دنبال احیای این فرهنگ‌ها هستم که اگر با خلق آثار خوب  موجب احیا چنین باورهایی شویم بسیاری از مشکلات در رفتارهای اجتماعی نسل های تازه که برخی بیگانه با تاریخ سرزمین مان شده اند از بین خواهد رفت.

کلانتر درپاسخ به این سوال که حال ادبیات ما چطور است؟ گفت: احوال ادبیات ما خوب نیست،  کیفیت کارهای خوب و با خلاقیت  بالا در نسل شاعران و نویسندگان امروز کمتر دیده می شود. امروزه نوآوری در ادبیات بسیار کمتر دیده می‌شود. باید در حوزه ادبیات خلاقیت به خرج دهیم و از تکرار اشعار و قالب‌های قدیمی بپرهیزیم.

پیمان کلانترمعتمدی درباره «خاک و خون» که روایت منظوم اشغال و فتح خرمشهر در دوران دفاع مقدس و منظومه ای از روایت آن روزهاست گفت: با وجود تالیف و تنظیم آثار متعددی در حوزه نثر و نظم و با موضوع دفاع مقدس و فتح خرمشهر، همواره جای اثری منظوم و حماسی در این میان خالی بوده است.

درپایان ضمن آرزوی موفقیت برای این شاعر، پژوهشگر و نویسنده توانا برخی از آثار ایشان را به خوانندگان معرفی می کنیم.

  • آثار نظم ، چاپ شده:
  • منظومه کورش هخامنشی، شرح زندگی کورش کبیر به روایت گزنفون. انتشارات افسر ۱۳۹۱
  • سه جلدی چکامه شکوه ایرانیان ( هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان) . جلد اول چاپ و رونمایی شده است. انتشارات پیدار ۱۳۹۸
  • سه جلدی منظومه اصفهان، تاریخ سه هزار ساله اصفهان ( پیش از اسلام ، ورود اسلام تا صفویه، ظهور تا سقوط صفویه) انتشارات سازمان فرهنگی هنری شهرداری اصفهان ۱۳۹۵
  • منظومه خاک و خون، حماسه نبرد خرمشهر . انتشارات سازمان فرهنگی هنری شهرداری اصفهان ۱۳۹۵
  • آثار نظم آماده چاپ : 
  • دو جلد از چکامه شکوه ایرانیان ( اشکانیان و ساسانیان) ۱۳۹۲ ، ۱۴۰۰
  • رنجنامه ایرانیان، دفتر اول، حمله اسکندر مقدونی  سال ۱۳۹۳
  • چکامه کیامردان، حماسه مرزبانان جلفا در شهریور ۱۳۲۰ . سال ۱۴۰۰
  • چکامه ایران یاد، آیین ها و اسطوره های ازیاد رفته ( ۱۲ افسانه جامانده از شاهنامه فردوسی)  سال ۱۴۰۱
  • صدها قطعه غزل و قصیده و رباعی غیر حماسی ( عاشقانه ، عارفانه) 
  • آثار نثر ( هیچیک چاپ نشده ) : 
  • تاریخ اصفهان ( بصورت سریال هفتگی در روزنامه عصر اصفهان چاپ می شود ) از سال ۱۳۹۷ تا کنون
  • آداب، رسوم و فرهنگ ایرانیان باستان. به ضمیمه پژوهشی از خانم نرگس رضایی  سال ۱۳۹۷
  • فرهنگ قافیه، از ۱۳۹۵ تا کنون 
  • افسانه تالار ایزدان ، سال ۱۴۰۱
  • نمایشنامه فرشته و چهارسین  ۱۳۹۷
  • نمایشنامه محکمه روزگار  ۱۴۰۱
  • بیش از یکصد یادداشت در روزنامه های مختلف با موضوع فرهنگ و آداب ایرانیان باستان

مهرناز آزاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x