تاسیس خانه ادبیات یک  نیاز فرهنگی برای اصفهان

تاسیس خانه ادبیات یک  نیاز فرهنگی برای اصفهان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز: نشست خبری «تاریخ شفاهی شعر، ادب و هنر اصفهان» با حضور استاد مصطفی هادوی متخلص به «شهیر اصفهانی» مولف کتاب«در مکتب صائب» دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان برگزار گردید.


مصطفی هادوی گفت:تاریخ فرهنگ ادبیات ایران زمین قدمت شش هزار ساله دارد، در واقع می توان گفت تاریخ و ادبیات مکتوب از زمان رودکی معروف به ابو شعرا که شاعری نابینا ولی کارش اعجاب برانگیز بود رقم خورد. خلیل بن احمد در کتاب “چهار مقاله” در قسمت مربوط به شاعران رودکی را چنین بیان می کند:« رودکی بین صد هزار تا یک میلیون بیت شعر سروده که امروز تنها هزار بیت از آنها باقی مانده است»

وی ادامه داد: آثار زیادی در اثر حوادث از دوران گذشته به غارت رفته است، ابوعلی سینا ۲۲۰ تالیف داشت که در حال حاضر هشت تالیف بیشتر باقی نمانده است، ابوریحان بیرونی در کتابی به نام «آثار باقیه» تمام دنیا از مشرق تا مغرب را معرفی کرده است, به راستی ما چنین غنای فرهنگی داشتیم که در تمام جنگ ها و حمله ها از بین رفته و دستمان خالی است.
شهیر گفت: کتاب «در مکتب صائب» در طی ۱۲ سال تدوین شد و در واقع ثابت کردم سبک صائب نه اصفهانی است نه هندی بلکه سبک، صائب نو  است و در این میان  صائب ۲۰۰۰ تک بیتی در خصوص اصفهان دارد،
هادوی گفت:این کتاب سال ۱۳۹۵  به وزارت ارشاد رفت پس از تایید و چاپ، قرار شد هر ساله بزرگداشتی در دهم تیرماه در آرامگاه صائب  که بازسازی آن توسط  استاد همایی در سال ۱۳۴۵ انجام شده است، برگزار گردد. اما چرخه روزگار عوض شد و از زمان تصویب ارشاد در مدت، برگزاری بزرگداشت ها این کتاب مطرح نشد،حتی رونمایی هم از این کتاب انجام نگرفته است. ولی کتاب «گنجینه درخشان شعر و ادب و هنر اصفهان»  که تالیف آن ۱۵ سال به طول انجامید ، حدود هزار و سیصدچهره بنام ادبیات را به همراه آثارشان معرفی شده با حضور وزیر آموزش و پرورش در سالن سیتی سنتر اصفهان رونمایی شد.

مصطفی هادوی تخلص شهیر را صغیر اصفهانی گرفت
وی در ادامه گفت: در هشتم اردیبهشت ۱۳۱۹ به دنیا آمد در دوران نوجوانی به شعر علاقه مند شد، در  سال ۱۳۳۲ فعالیت فرهنگی خود را آغاز کرد و به همراه برادر بزرگترشان استاد مرتضی هادوی متخلص به نامی به انجمن ادبی کمال وارد شدند و بعد از شعرخوانی مورد توجه شاعر بزرگ صغیر قرار گرفت و تخلص شهیرا از صغیر اصفهانی دریافت نمودند.
بعد از آن بیشتر علاقه مند به شعر و ادبیات شد و تحصیلات خود را در رشته ادبیات ادامه داد . تالیف بیش از ۳۴  عنوان کتاب، اخذ نشان  معتبر ملی در حوزه ادبیات آیینی همچنین کسب رتبه و افتخارات در جشنواره ها و همایش های علمی ادبی استان  و کشور و  مسئولیت سی سال ،اداره انجمن خانه هنرمندان  را در کارنامه خود دارد .


مولف کتاب در مکتب صائب گفت: ۱۰ هزار جلد کتاب نفیس و ارزشمند ،به عنوان آثار جاودان فرهنگ  آماده تقدیم به مرکز تحقیقات معلمان می باشد.بنا به درخواستی که از مرکز تحقیقات معلم صورت گرفته ، آموزش و پرورش اتاق کوچکی در اختیارمان قرار داده اند، که قرار است موزه خانه ادبیات شود و قول قفسه بندی آن را داده اند که انتقال کتابها از منزل شخصی  به مکان جدید صورت گیرد ولی به شرط اینکه سر در اتاق تابلویی تحت عنوان خانه ادبیات کاشی کاری و نصب گردد که متاسفانه تاکنون همکاری از سمت برخی مسئولان انجام نگرفته است. زیرا به گفته ایشان در این نشست،اصفهان احتیاج به خانه ادبیات دارد، ادبیات تجلی فکر و اندیشه جامعه است هر جا ادبیات را از دست دادیم تاریخ را هم گم میکنیم.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، استان اصفهان، نیازمند خانه ادبیات برای آرشیو گنجینه ای از آثار ادیبانِ  سراسر استان از گذشته تا امروز می باشد.
همچنین  در این نشست، یکی از خبرنگاران، تور گردشگری ادبیات را به عنوان یک لزوم  برای جامعه ادبی ،هنری و رسانه های استان اصفهان پیشنهاد نمودند. شایان ذکر است که طرح این تور گردشگری توسط مهرناز آزاد،  رییس انجمن شاعران جوان استان اصفهان که در سال ۱۳۹۷ مسئول پژوهش  شورای سیاستگذاری انجمن های ادبی استان اصفهان نیز بودند، در اسفندماه همان سال مطرح و اجرایی نمودن آن را لازم می دانستند که  متاسفانه این طرح با همه گیری ویروس کرونا در  سال ۹۸ متوقف و همچنان به عنوان یک طرح اجرایی روی میز پیشنهادی انجمن های ادبی باقی مانده است.
ضمن اینکه همچنان فقدان تور گردشگری ادبیات،  برای استان اصفهان کاملا به چشم می خورد و نیاز است با تشکیل دوباره یک شورای ادبی در استان و طرح مجدد این موضوع به کمک پیشکسوتان ادبیات، مجامع ادبی و همچنین دوستداران ادبیات در حوزه رسانه در استان اصفهان این طرح به صورت پروژه بررسی و با حمایت مدیران فرهنگی استان اجرایی گردد.

الهه کمالی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x