آلزایمر دردناک ترین تنهایی قرن

آلزایمر دردناک ترین تنهایی قرن

پایگاه خبری احوال نیوز؛ دکتر مهرناز آزاد؛ شاعر،نویسنده ، روزنامه نگار و پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی در مقاله ای در ارتباط با آلزایمر دردناک ترین تنهایی قرن است بیان نمود:

وقتی یادمان می رود چه کسی بوده ایم و به چه کسانی وابسته بوده ایم یا چه کسانی دوستمان داشته اند و برای چه کسانی مهم بوده ایم . وقتی زندگی مان فراموش می شود، نه توسط دیگران که ذهن خودمان فراموشمان می کند و ما را از یاد می برد.

وقتی مشخصات شناسنامه مان را فراموش می کنیم، آدرس منزل مان را، حتی دست های مهربان و چشم های عاشق همسرمان را. وقتی هیچ گذشته ای برایمان نمی ماند و به هیچ آینده ای امیدوار نیستیم، دردناک ترین تنهایی  جهان را تجربه می کنیم.

همیشه از خودم پرسیده ام، آلزایمر برای آن گروه از انسان ها که ناجوانمردانه  و بارها و بارها توسط نزدیکترین افراد زندگی مورد بی رحمی و آسیب قرارگرفته اند بد است یا خوب؟

وقتی چشم درچشم انسان هایی می دوزی که بارها از سوی آنها مورد ظلم قرارگرفته ای اما دیگر نه خودشان ر امی شناسی و نه ظلم هایشان را بیاد می آوری.

راستی چه حسی دارد که چند دهه از عمرت را با هزاران احساس بد وخوب و آدم های بد وخوب و تجربه های بد وخوب پشت سر گذاشته ای و یک روز چشم باز می کنی و مانند نوزادی که تازه متولد شده است چشم درچشم دهها انسان  میدوزی و هیچ کدام را نمی شناسی و نسبت به هیچ کدام احساسی نداری، نه خشم، نه نفرت، نه عشق و نه ناامیدی

آلزایمر یکی از ترسناک‌ترین نامها در دنیای پزشکی، و بیماری های قرن ماست.بر اساس آمارها در هر سه ثانیه یک نفر در جهان به آلزایمر مبتلا می‌شود، آلزایمر بیماری است که به مرور موجب زوال مغز می گردد و حافظه به مرور از بین می رود و کم کم با از دست دادن  حافظه در تصمیم‌گیری ها بشدت دچار مشکل می شوی ، چون فراموش می کنی که برای چه وذبه چه دلیل باید تصمیم بگیری، با پایین آمدن سطح توانمندی درحفظ جزئیات وکلیات و خاطرات و شخصیت هایی که با آنها زندگی کرده ای تغییر شخصیت و رفتار می دهی گاهی نگران و گاهی بشدت  عصبانی می شوی،می ترسی از از دست دادن همدلی ها و اختلال درکارهای روزمره تو را بیشتر و بیشتر نگران و ناامید می کند.

اینها همه بخش های کوچکی از اتفاق بزرگی است که برای بیماران مبتلا به آلزایمر می افتد، بخشی که دیده می شود  وخدا می داند دروجود آنها درسینه آنها و در جهان آنها چه می گذرد که ما از آنها بی خبریم وآن را نمی بینیم.

به همین دلیل به آن لقب “بیماری هولناک قرن” را داده اند و من می گویم ” دردناک ترین تنهایی قرن”

اما توصیه پزشکان و روانپزشکان و روانشناسان برای آنها که کم کم پا به سن می گذارند و احتمال دارد این بیماری به سراغ آنها بیاید چیست؟

آنها معتقدند بطور مستمر و روزانه باید از ذهن خود بیشتر استفاده کنید،مغز خود را همیشه فعال نگه دارید .مطالعات نشان مى دهد چنانچه از مغز خود به طور مرتب کار بکشید ، خطر ابتلا به بیمارى آلزایمر را کاهش مى دهید. بنابراین بسیار مهم است که مغز را به صورت منظم فعال نگهدارید .هر روز یک کار تازه انجام دهید و یا روش انجام کارهاى روزانه را تغییر دهید.

براى به کار گرفتن ذهن خود از بازى هاى مختلف مانند شطرنج ،پازل ،جدول کلمات و ارقام و بازى هایی که به  حافظه مربوط می شود استفاده کنید. یک فعالیت جدید را آغاز و پیگیرى نمایید، به فراگیرى یک زبان جدید بپردازید ،نواختن یک آلت موسیقى را بیاموزید ،در یک کلاس جدید شرکت نمایید ، به موزه و مکان هاى تفریحى بروید، خودرا سرگرم کرده و لذت ببرید تا می توانید ارتباطات اجتماعی خود را با خانواده و دوستان و همکاران گسترش داده و معاشرت کنید

داشتن روابط اجتماعى عامل مهمى در جلوگیرى از ابتلاء به بیمارى آلزایمر مى باشد. بنابراین با افراد خانواده و دوستان و همسایگان تماس تلفنى و رفت و آمد داشته باشید .

از همه مهم تر این معاشرت  با افراد مثبت اندیش صورت گیرد . افرادی که شما را شادمان می کنند و امیدوارتان می سازند و به شما یاد می دهندکه چگونه با برقرارکردن ارتباط مثبت با دیگران هم خودتان را خوشحال کنید و هم دیگران را، تلاش کنید تا می توانید سرگرمی های بیشتری را وارد زندگی خود کنید و از انسان ها و شرایطی که اضطراب و استرس، ناامیدی و ترس برای شما ایجاد می کنند دوری کنید. 

سبک زندگى سالمى را برای خود انتخاب کنید. یک سبک زندگى سالم هم براى مغز داراى اهمیت است و هم بقیه اعضاء بدن. دیابت،فشار خون،کلسترول بالا و چاقى همه از عوامل خطر براى ابتلاء به بیمارى آلزایمر محسوب مى شوند .با رعایت مواردى ساده مى توانید سبک زندگى سالمى را براى خود انتخاب کرده و سلامت مغز خود را بهبود بخشید.

غذاهای مقوی وکم چرب با قند کم ، ورزش وتفریح ، تحرک و مطالعه و حضور در طبیعت می تواند به مغز و اندام های دیگر شما مثل قلب ، کلیه ها ،کبد وریه درداشتن یک زندگی سالم کمک کند.

یادآوری این نکته بسیار ضروری است که اگر چه آلزایمر بیماری ترسناکی به نظر می رسد اگر به موقع و زود شناسایی شود هریک سال تشخیص زودتر  پنج سال معلولیت ناشی از این بیماری  را کاهش می‌دهد.

پس بهتراست راجع به این بیماری مطالعه کنید تا درمواجه با اولین علائم آن چه درمورد خود و چه درمورد نزدیکانتان بتوانید به موقع به درمان آن بپردازید.

البته  تحقیقات بسیارعمیقی در حوزه بیماری آلزایمر درحال انجام است و پزشکان و محققین درحال آزمایش داروهای جدیدی برای مبارزه و پیشگیری و درمان و به تعویق انداختن این بیماری هستند که امیدواریم نتایج مثبت آن به زودی وارد سیکل درمان ودارویی کشورها قرارگرفته و این بیماری را کنترل ودرمان کند.

اما تا آن زمان پژوهشگران برای تقویت حافظه و جلوگیری از زوال مغز تمریناتی را توصیه می کنند. 

بصورت روزانه وتفریحی گاهی با دست مخالف مسواک، شانه، بزنید و بنویسید.

گاهی ساعت را در دست راست ببندید.

گاهی کلمات را وارونه بگویید.

گاهی از مسیر جدیدی به سر کار بروید.

گاهی پاتوقتان را عوض کنید.

گاهی درباره باورهایتان با تردید فکر کنید.

گاهی جملات یک صفحه از کتاب را از آخر به اول بخوانید.

گاهی کار جدیدی انجام دهید.

گاهی موبایلتان را همراه خود نبرید.

گاهی یک یا چند بیت شعر حفظ کنید.

گاهی در جایی امن عقب عقب یا چشم بسته راه بروید.

گاهی با افرادی که مدتهاست ندیده اید تماس بگیرید.

گاهی لباسهایی با رنگبندی جدید بپوشید.

گاهی جدول حل کنید.

گاهی شطرنج بازی کنید.

گاهی بدون ماشین حساب محاسبه کنید.

گاهی حدس های شمارشی متنوع و قابل راستی آزمایی بزنید.

گاهی قبل از پایان فیلم  درباره پایانش تخیل سازی کنید.

گاهی نقاشی یا رنگ آمیزی کنید.

گاهی چیز تازه ای مثل آشپزی یاد بگیرید.

گاهی آلبوم عکسهای قدیمی را ورق بزنید و درباره عکسهایش با کسی صحبت کنید.

و به این وسیله تلاش کنید تا می توانید حافظه خود را برای ادامه زندگی تقویت کنید.

تا بتوانید از تنهایی دردناکی که می تواند آلزایمر برای شما بوجود آورد دوری کنید و تا آخرین لحظه انسان های مهربان زندگیتان را بخاطر داشته باشید.

یادمان باشد وقتی بیمار می شویم بیش از ما آنهایی که دوستمان دارند رنج می کشند پس تلاش کنیم از رنج آنهایی که عاشقانه دوستمان دارند بکاهیم.

مهرناز آزاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x