اجتماعی استان اصفهان تصاویر چندر رسانه دسته‌بندی نشده فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکتر مهرناز آزاد/به جهان نابینایان مهربانانه تر و با مسئولیت پذیری بیشتر نگاه کنیم

به جهان نابینایان مهربانانه تر و با مسئولیت پذیری بیشتر نگاه کنیم

پایگاه خبری احوال نیوز؛ دکتر مهرناز آزاد؛ شاعر،نویسنده ، روزنامه نگار و پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی در مقاله ای در ارتباط با به جهان نابینایان مهربانانه تر و با مسئولیت پذیری بیشتر نگاه کنیم بیان نمود:


  نیازهای جامعه نابینایان  از دو منظر روان‌شناختی و جامعه‌شناسی مدت هاست توسط کارشناسان جهان مورد ارزیابی قرارگرفته است که در برخی از کشورها به دلیل اهمیت این نیازها، با هدف افزایش ایمنی و سهولت زندگی این گروه از شهروندان براساس این نیازها قوانینی نیز وضع گردیده است.


چه کارهایی برای نابینایان ایران باید انجام داد؟
 یکی از مهم ترین کارها ساخت برنامه‌های فرهنگی و آموزشی از سوی برنامه سازان صدا وسیما است که می تواند گامی در جهت ایجاد ارتباط شهروندان با مشکلات نابینایان و ایجاد شرایطی باشد  تا با گفت وگو با آنها فیلم های مستند تهیه و از زبان خودشان آسیب‌ های جسمی و روانی آنها موردبررسی قرارگیرد و توسط کارشناسان راههای جلوگیری یا راهکارهای مقابله با آنها آسیب شناسی گردد.
مهمترین معضلات و مشکلات  نابینایان
مهمترین معضلات و مشکلاتی که افراد نابینا در حال حاضر با آن روبرو هستند، مسأله اشتغال، مسکن، بیمه و عدم مناسب سازی معابر است که هر کدام مستلزم بحث و بررسی فراوانی است.  نابینایان جزو گروه هایی از افراد معلول تلقی می‌شوند که بیشترین مشکلات را در زمینه اشتغال و ورود به بازار کار دارند.زیرا بسیاری از کارفرمایان با برداشت های اشتباهی نسبت به توانایی های نابینایان به سختی با اشتغال آنها موافقت می کنند و  البته عدم سیاست‌گذاری در جهت حمایت‌های شغلی از نابینایان نیز اشتغال را برای آنها سخت تر هم می کند. شایدبتوان گفت بزرگترین گامی که از ۱۳۸۳خورشیدی در قانون حمایت از حقوق معلولان برداشته شد، اختصاص سهمیه سه درصدی استخدام در بخش‌های دولتی برای معلولان بود. شهرداری ها نیز باید در زمینه مناسب سازی فضای شهری و معابر مورد تردد نابینایان  بسترهایی فراهم سازند تا این افراد با کمترین دغدغه بتوانند در اجتماع حضور یابند زیرا حتی اگر  نابینایان از مرحله استخدام شدن ویا موفقیت در کنکور هم عبور کنند برای حضور و تردد در جامعه با مشکلات زیادی روبرو هستند زیرا شهرها برای معلولان مناسب سازی نشده است.

در بخش معیشتی افراد نابینا نیز دولت و مسوولان مربوطه باید گروه‌های مختلف نابینا را شناسایی کنند. برخی از افراد نابینا که توانایی کار کردن را ندارند و بیکار هستند و حتی آموزش و  مهارت‌های فنی حرفه ای را هم نمی توانند، بیاموزند، تحت پوشش سازمانی قرار دهند و به آنها مستمری تعلق بگیرد. طبق قانون حمایت از حقوق معلولان باید ۵۰ درصد دستمزدی را که همه ساله برای افراد شاغل تعیین می‌کنند به عنوان مستمری به این قشر پرداخت شود. هر چند که این درصد پایینی است اما تا حدودی می تواند، برای رفع مشکلاتشان موثر واقع شود.ارایه سبدهای کالایی، کمک هزینه های درمانی و تأمین بیمه تکمیلی نیز از جمله خدماتی است که باید برای نابینایان در نظر گرفته شود.

در بخش فرهنگی نیز با مقوله بسیار گسترده و فراوانی روبرو هستیم، همانطور که می دانید، افراد نابینا مواردی از جمله مطالعه، تحصیلات و هر کار فرهنگی که بخواهند، انجام دهند به ۲ طریق؛ یکی به صورت بریل و نوشتاری و دیگری به شیوه کتاب گویا است که در هر ۲ مورد به خصوص در روش نوشتاری که در قالب بریل است، هزینه چاپ برای کتاب های بریل این افراد خیلی گران تمام می‌شود و نیاز است تا دولت بودجه و اعتباراتی که در شأن و مورد نیاز این قشر از جامعه است در اختیار مراجع ذیربط قرار ‌دهد.محدویت چاپخانه های کتاب های بریل در سطح کشور یکی دیگر از مشکلات نابینایان است که مسوولان به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  بایدتدابیری را درزمینه حل این مشکل اتخاذ کنند و در قالب طرح‌ها و برنامه‌هایی اساسی، اعتباراتی را جهت توسعه و گسترش چاپخانه ها تخصیص دهند. 
حرف آخرچنانچه هر وزارتخانه‌ و سازمانی به این بیندیشند که بخشی از مخاطبان و جامعه هدف آنها افراد نابینا هستند که نیازمند برخی آموزش های ویژه، تجهیزات، امکانات و وسایل خاص هستند، قطعاً در برنامه های خود به آن بیشتر توجه می کنند. هر دستگاه مسئولی موظف است تا نسبت به افراد نابینا وظایف خود را به درستی و به نحو مطلوب انجام دهد و «برابری و فرصت یکسان» جهت اجرای عدالت در خصوص زندگی نابینایان مورد توجه قرار گیرد.


نقش رسانه ها در حمایت از معلولین
رسانه ها نیز باتوجه به مشکلات عدیده معلولان از جمله نابینایان کشور باید صدای رسای این جامعه باشند و سخنان آنها را به گوش مسوولان برسانند تا در خصوص وظایف خود در قبال رسیدگی به مشکلات نابینایان و اجرای قوانین نسبت به آنها جامه عمل بپوشانند و خدمت رسانی به قشر آسیب دیده و افراد نابینا را به عنوان بخش مهمی از فعالیت های رسانه ای خود قرار دهند و فقط در روز   عصای سفید به این مهم توجه نکنند، بلکه همواره پیگیر آگاهی سازی به اشخاص نابینا و رفع مشکلات و مسایل مورد نیاز آنها باشند.این بدان معنا نیست که از نگاه ترحم آمیز  به افراد نابینا فکر کنیم چه به گفته بسیاری از نابینایان «بعضی‌ها به جای درک توانایی افراد نابینا یا معلول به نقص آنها نگاه می‌کنند و حتی درمراکزی مثل مترو ، اتوبوس ، خیابان ، بازار یا حتی دانشگاه ومحل کار برخی افراد به آنها می‌گویند چرا تنها بیرون می‌آیی؟ نمی‌ترسی مشکلی برایت پیش بیاید ویقینااین ضعف رسانه‌های ما در فرهنگسازی است. که همانطور که درپیش اشاره شد رسانه ها بخصوص تلوزیون می تواند باساخت فیلم های مستند از زندگی واقعی نابینایان توانمندی های آنها را به جامعه ارائه کند.
یادآوری می کنم که
روز عصای سفید (به انگلیسی: White Cane Safety Day) یک مراسم بزرگداشت جهانی است که هر ساله در ۱۵ اکتبر مصادف با  (۲۳ یا ۲۴) مهرماه  از سال ۱۹۶۴ میلادی درسراسر جهان برگزار می گرددهدف از این نام‌گذاری معرفی توانمندی های نابینایان از یک سو و نیازهای آنها از سوی دیگربه جوامع جهان است.این روز را به همه نابینایان توانمند سرزمینمان تبریک گفته امیدواریم ، مسئولان مهربانانه تر به مشکلات آنها نگاه کنند وتدابیر ، طرح ها و ایده های بهتری برای بهتر شدن شرایط زندگی این عزیزان داشته باشند. 

روز عصای سفید مبارک

مهرناز آزاد/۲۳ مهرماه ۱۴۰۱

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x