اجتماعی استان اصفهان تصاویر چندر رسانه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دستگاه قضایی در برخورد قانونی با مدیران متخلف دستگاه ها جدی است

دستگاه قضایی در برخورد قانونی با مدیران متخلف دستگاه ها جدی است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان مبارکه با موضوع آب کشاورزی، مشکلات کارگری و آلایندگی صنایع با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان و مسئولین قضایی و اجرایی دستگاه های شهرستان مبارکه برگزار شد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان با اشاره به اهمیت اجراء و تحقق عدالت اجتماعی در جامعه جهت پیشبرد اهداف مقدّس نظام جمهوری اسلامی و همگام شدن با گام دوّم انقلاب اظهار کرد: احقاق حقوق عامه نقش محوری در دستیابی به این اهداف متعالی دارد.
بگفته محمد حسین آقایی، سند تحول قضایی که به تأئید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) رسیده به عنوان یک سند راهبردی همچون چراغ راهی برای پیشبرد اهداف قوه قضائیه و دستگاه های اجرایی کشور است.
وی در ادامه به بیان اقدامات مؤثر دستگاه قضائی کشور در حوزه های مبارزه با مفاسد اقتصادی، زمین خواری، کوه خواری و مواد مخدر طی دهه های گذشته پرداخت و افزود: تلاش همکاران قضائی و اداری طی این سال ها سبب توسعه اقدامات پیشگیرانه و احیای حقوق عامه، کاهش آسیب ها و جرائم و تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی حتی در دور افتاده ترین مناطق کشور شده است.
این مقام مسئول به افزایش ورودی پرونده ها در محاکم و دادسراها اشاره کرد و اذعان نمود: اگرچه قوه قضائیه براساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی متولی اصلی پیشگیری از وقوع جرم و تحقق عدالت اجتماعی در جامعه است لیکن دستیابی به اهداف کمی و کیفی تعیین شده در چشم انداز سند تحول قضایی در حوزه اقدامات پیشگیرانه و کاهش ورودی پرونده ها به دادگستری ها مستلزم مشارکت و همکاری همه جانبه دستگاه های اجرایی در این زمینه است.
آقایی با بیان اینکه به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی تمام زمینه ها و زیر ساخت های فرهنگی و اجتماعی برای تحقق عدالت در جامعه فراهم است، تصریح کرد: مردم، سرمایه عظیمی هستند که نقش مهمی در تحقق آرمان های جامعه دارند و احترام شهروندان به قانون، راهگشای بسیاری از مشکلات خواهد بود.
بگفته وی، مردم، متولیان اصلی و اثرگذارترین گروه در حوزه پیشگیری از وقوع جرم هستند و به موازات آن، مسئولان هستند که با اجرای صحیح، به موقع و کارآمد دستورالعمل ها و شیوه نامه های سازمانی باید به تسهیل امور در این زمینه کمک نمایند. بر این اساس چناچه مسئولان در تمامی سطوح سازمانی به رسالت ها و تکالیف خود متعهد باشند و وظایف محول شده را به درستی انجام دهند یقیناً با مشکلات کمتری در سطوح مختلف جامعه روبه رو خواهیم شد.
آقایی، اضافه کرد: مسئولان دستگاه ها اگر در اجراء و احیای حقوق عامه کوتاهی کرده و یا به هر دلیل از شرح وظایف سازمانی خود شانه خالی کنند؛ بدون شک در قبال مردم و جامعه مسئول هستند و علاوه بر اینکه در فردای قیامت در پیشگاه خداوند متعال باید پاسخگو باشند در این دنیا نیز عمکرد آنان زیر ذره بین دستگاه قضایی قرار خواهد گرفت.
این مقام مسئول ادامه داد: دستگاه قضایی در راستای اجرای وظیفه قانونی موظف است اگر مسئولی نسبت به تکالیف خود کوتاهی نماید راجع به ترک فعل وی در چارچوب قانون برخورد لازم را داشته باشد.
وی با بیان اینکه یکی از وظایف و تکالیف دستگاه های اجرایی، آگاهی بخشی نسبت به اقشار مختلف مخصوصاً قشر آسیب پذیر است، عنوان کرد: وقتی مردم نسبت به حقوق شهروندی آگاهی بیشتری داشته باشند کمتر به سمت نقض حقوق دیگران حرکت می کنند لذا وظیفه مدیران و مسئولان به عنوان خدمتگذاران جامعه این است که از توان خود برای ارتقاء مردم در بخش های مختلف استفاده کنند.
این مقام مسئول، ادامه داد: دامنه آسیب ها در حوزه خشونت و دیگر جرائم فراوان می باشد و اعتقاد بر این است که اگر قانون نقش بازدارنده نداشته باشد باعث تشویق یا افزایش جرم می شود به همین دلیل باید مردم را به سمت استفاده از آموزه های دینی، اخلاقی و اجتماعی شدن سوق داد تا حداقل در حوزه های رفتاری از آنچه موجب فساد می شود، پرهیز نمایند.
آقایی با اشاره به نقش سامانه سجام در کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی خاطر نشان کرد: دیده بانان در سامانه سجام، رابط میان جامعه و دستگاه قضاء برای بیان دغدغه ها و مشکلات همچنین احیای حقوق عامه می باشند لذا تمامی دستگاه های اجرایی لازم است از ظرفیت های موجود خود برای تشویق آحاد جامعه به ثبت نام در سامانه مذکور استفاده نمایند.

نازیلا انصاری پور

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x