اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر جنوب چندر رسانه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکتر رضا اسماعیلی: تبدیل و ارتقا سازمان حفاطت محیط زیست ایران به سازمان حفاظت محیط زیست و توسعه پایدار

دکتر رضا اسماعیلی: تبدیل و ارتقا سازمان حفاطت محیط زیست ایران به سازمان حفاظت محیط زیست و توسعه پایدار

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

گزارش پنجمبن گفتمان نقش جوانان در توسعه پایدار ،اصفهان ،۲۵اذر۱۴۰۰
با یاد و نام خداوند که آفرینشگر متوازن جهان هستی است اوست که منابع فراوان برای ما خلق کرده تا تا بتوانیم در جهان هستی زیستی انسانی و معنوی را تجربه کنیم . خداوند حکیم با فرستادن انبیا الهی این پیام را به ما به ارمغان گذاشته که در مسیر هدایت گام برداریم و از نعمات او به درستی و توارن بهره ببریم. برای پنجمین بار همایش” گفتمان ملی نقش جوانان در توسعه پایدار با شعار همدلی” ک به همت اتاق بین الملل جوانان اتاق بازرگانی اصفهان و دبیرخانه گفتمان ملی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری در سالن همایشهای تالارشهروند اصفهان برگزار گردید. این همایش با قراعت پیام کوین هین دبیر اتاق بین المللی جوانان jci توسط مهندس نوید ادریس ریس اتاق بین المل جوانان ایران اغاز شد . کوین هین با ابراز خرسندی از اینکه در ایران به امر توسعه پایدار نیز توجه می شود و مسئولیت این مهم را جوانان برعهده گرفتند اظهار امیدواری کرد که به زودی پیشرفت و توسعه همه جانبه ایران زمین اتفاق افتد .قبل از قرائت پبام در این همایش دکتر رضا اسماعیلی جامعه شناس و استاد دانشگاه به عنوان دبیر علمی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری ، مفهوم توسعه پایدار را به ابعاد زیست محیطی محدود کردن را تقلیل این ویزگی توسعه دانست. توسعه پایدار علاوه بر ابعاد زیست محیطی دارای ابعاد اجتماعی با تأکید بر برابری و عدالت و ابعاد اقتصادی با تاکید بر گسترش رفاه همگانی و توزیع عادلانه تر منابع است. برای دستیابی به توسعه پایدار از منظر مدیریتی باید از مدیریت دولتی توسعه پایدار به حکمرانی توسعه پایدار گذر کرد. تبدیل و ارتقا سازمان حفاطت محیط زیست ایران به سازمان حفاظت محیط زیست و توسعه پایدار و تشکیل شورای کشوری توسعه پایدار با ریاست، رئیس جمهور و در استان ها با مدیریت استاندار هر استان می تواند سطح مدیریتی توسعه پایدار را ارتقا بخشد. ایجاد نظام حسابداری زیست محیطی در موسسات و ارزیابی سازمانها با توجه به دو راهبرد حداقل تضمین کننده حفط وضعیت کمی و کیفی وضعییت فعلی توسعه پایدار در شرایط حال حاضر جامعه است، مشروط بر آنکه در مرتبه نخست نوع برداشت از منابع تجدید ناپذیر با نرخ احیای آن مساوی باشند ودر مرتبه دوم نرخ تولید ضایعات نباید از ظرفیت جذب اکولوژی فراتر رود . در غیر این صورت ما در بسیاری از نقاط وارد بحران می شویم .
گفتمان سازی توسعه پایدار علاوه بر ابعاد مدیریتی نیازمند جریان سازی اجتماعی و فرهنگی است به طوری که بحث توسعه پایدار نقل و نقل (نوقل) محافل و مباحث عام و خاص باشد .
در این نشست آقای علی تقیان دبیر اجرایی گفتمان ملی نقش جوانان در توسعه پایدار ،گزارشی از روند همایش های قبلی فرایند ارزیابی مقالات دریافت شده در دبیرخانه ارائه کرد . تقیان بر استفاده از توان و استعدادهای جوانان و اموزه های دینی در حل مشکلات اجتماعی و ارتقا سرمایه اجتماعی در جامعه تاکید کرد.
حجت الاسلام موسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با بر استفاده از از ظرفیت های جوانان پرشور و اگاه در پیشبرد امور تاکید کرد .موسوی لارگانی با اشاره به نقش جوانان در پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و بها دادن امام خمینی ( ره)و مقام معظم رهبری به جوانان خواهان استفاده مدیران کشورز و استانی ازتوانمندی‌های جوانان در حوزه های مدیریتی از جمله توسعه پایدار شد . موسوی لارگانی از نیامدن استاندار اصفهان و یا یکی از معاونین ایشان به همایش گله و انتقاد کرد .
سخنران بعدی نشست دکتر جمالی نژاد معاون عمران عمران و توسعه امور شهری و روستایی و ریس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بودند. او با اشاره به تجارب خویش در سطوح مختلف مدیریت شهری و مسئولیت شهرداری های اصفهان و یزد ضمن دفاع از تلاش مدیران کشور که در شرایط سخت کنونی کوشش می کنند تا امور به نحومناسب و مطلوب تر سامان یابد از وجود نگاه فاسد دانستن و سوء استفاده همه مدیران را در جامعه نادرست خواندند و ضمن تایید وجود فساد و سواستفاده در تعداد اندکی از مدیران خواهان تعیر نگرش و کاهش فاصله بین مردم و حاکمیت شده و این مسئله را مشکلی بسیار خطرناک توصیف کرد که باید به چاره جویی ان پرداخت .دکتر جمالی نژاد ضمن آنکه برخی ازپروژه ها و برنامه‌ها را در مدیریت شهری نادرست خواند از تشکل های مردمی و سازمان های مردم نهاد و دانشگاهها درخواست کردند که عملکرد مدیران در دوره های مختلف را ارزیابی کرده و با حصور مدیران نقدی علمی از پروژه های توسعه شهری داشته باشند. اودر گام دوم بازخوانی و باز آفرینی پروژه ها برنامه های توسعه با محوریت قرار دادن توسعه پایدار را خواستار شد. پس از سخنان ایشان یکی از جوانان حاضر در جلسه عدم توجه به کنشگران اجتماعی و فرهنگی در فرایند توسعه پایدار بی توجهی مدیران به جوانان و کنشگری انان را مورد انتقاد قرار داد و ازمسئولان خواست که آنان را در امور مشارکت دهند و به فعالیت های کنشگرانه و عملی جوانان در کاهش اسیب های اجتماعی و افزایش سلامت اجتماعی توجه بیشتری نشان دهند . یکی از خبرنگاران جوان خانم هم ضمن اشاره به درخواست پناهندگی یکی از بازیکنان تیم ملی هندبال زنان این واقعیت را یک موضوع تلخ برای کشور دانستند. حجت الاسلام موسوی لارگانی قول داد مساله پناهندگی و مهاجرت نخبگان علمی، ورزشی ، هنری و فنی را در مجلس پیگیری کنند در پایان به منتخبین مقالات برتر جوایزی اهدا گردید، نکته جالب جایزه تقدیم شده دبیرخانه به دکتر جمالی نژاد و حجت الاسلام موسوی لارگانی به دو جوان منتقد در جلسه بود .در این نشست مهدی باقربیگی بازیگر قصه های مجید و عضو پیشین شورای اسلامی شهر اصفهان به عنوان سفیر توسعه پایدار شهری انتخاب شد . او در سخنانی کوتاه در واگذاری امور به مردم و اعتماد به مردم توسط مسولان تاکید کرد.


علیرضا اقتصاد


انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x