اجتماعی استان اصفهان تصاویر چندر رسانه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

شهردار اصفهان:خدمات شهری، جسم شهر و فرهنگی، روح شهر است

شهردار اصفهان:خدمات شهری، جسم شهر و فرهنگی، روح شهر است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

آیین تکریم و معارفه خدمتگزاران مردم در شهرداری اصفهان با حضور شهردار اصفهان، اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، معاونین، جمعی از روسای سازمان ها و مدیران مناطق برگزار شد.

علی قاسم زاده شهردار اصفهان در این آیین با بیان اینکه شعار این دوره مدیریت شهری، “اصفهان من شهر زندگی” است، اظهار کرد: اگر برای اصفهان یک جسم و یک روح در نظر بگیریم خدمات شهری شهرداری پرستار جسم شهر و حوزه فرهنگی اجتماعی شهرداری پرستار و مراقب روح شهر است.

وی با اشاره به روح و حیات شهر، تصریح کرد: شهری برای زندگی مناسب است که غیر از کالبد و جسم الگوی روابط بین انسان ها در آن شهر الگوی روابط متعالی باشد؛ هر فردی زیر آسمان و روی زمین این شهر زندگی می کند برای ما قابل احترام است.

شهردار اصفهان ادامه داد: برای هر کدام از ما در الگوهای ارتباطی و  روابط بین فردی به اقتضای مخاطب، تجویز و وظیفه ای مشخص شده است؛ جامعه انسانی ما همانند یک هرم است که اکثریت جامعه در کف آن قرار می گیرند. اکثریت جامعه در این کف دارای یکسری اشتراک حقوقی هستند که اسم آن را انسانیت می گذاریم.

وی با بیان اینکه هر انسانی به ما هو انسان دارای یکسری حریم و حقوق فارغ از سایر “مایتعلقات” فکری، ذهنی و رفتاری است که در یک شهر شایسته زندگی باید مورد احترام قرار بگیرد، اضافه کرد: هر انسانی دارای حقوق و حریمی است که من باید آن را رعایت کنم و وظایفی بر من مترتب است که باید آن را ادا کنم.

قاسم زاده تاکید کرد: اگر در زمان پیامبر (ص) فردی وارد مدینه می شد از دین و آیین وی سوال نمی شد؛ به ماهوی انسان آغوش نبوت و امامت به روی انسان ها باز بود و بسیاری از کسانی که ایمان آوردند از مسیر همین نقطه آغاز ارتباط، بدون توجه به عقیده و گرایش افراد بود که ایمان می آوردند.

وی با بیان اینکه بیش از اینکه از مسیر مباحثه، مناظره و گفت و گو انسان ها جذب دین شده باشند از مسیر روابط انسانی و احسان جذب دین شده اند، گفت: بنابراین هر یک از ما به عنوان مدیران شهری باید در سطح انسانیت حریم و حقوقی را نسبت به افراد رعایت کرده و تکالیف خود را نسبت به جامعه و شهر ادا کنیم.

شهردار اصفهان مرتبه دوم رعایت حقوق انسان ها را مسلمانی ذکر کرد و افزود: انسانی که اسلام می آورد به اقتضای مسلمانی خود حریم و حقوق جدیدی علاوه بر حقوق انسانی خود پیدا می کند که آنها را نیز باید رعایت کنیم.

وی با بیان اینکه سطح سوم رعایت حقوق انسان ها شیعه گری است، تصریح کرد: در سطح شیعه گری و مذهب باز هم حقوق جدیدی بر حقوق انسان ها مترتب می شود، راس این هرم در جامعه امروز ما انقلابی گری است و هر فردی ادعای انقلابی گری کرد باید بداند گل سرسبد این هرم است و باید رعایت همه حقوق انسانیت، مسلمانی و شیعه گری را بر خود فرض بداند.

قاسم زاده با بیان اینکه من نمی توانم مسلمان باشم اما حقوق اولیه انسان ها را رعایت نکنم، تاکید کرد: ممکن است همسایه من مسلمانی باشد که باورهای سیاسی و اجتماعی وی مانند من نیست اما آیا حق بی احترامی و توهین به این فرد را دارم؟ چون مانند من فکر نمی کند و به طور مثال مانند من در برخی مراسم شرکت نمی کند.

وی اضافه کرد: اگر من گفتم مسلمانم و حقوق انسان ها را رعایت نکردم این مسلمانی صورت نگرفته است، یک انقلابی به عنوان گل سرسبد این هرم باید همه این حقوق را رعایت کند.

شهردار اصفهان افزود: شعار اصفهان من شهر زندگی، بر مبنای شهری است که رعایت حریم و حقوق انسان ها، رعایت حریم و حقوق مسلمانی و رعایت حریم و حقوق شیعه و بچه های انقلابی در آن محترم شمرده شود و اگر من به عنوان یک بچه انقلابی، حزب الهی سکاندار شهرداری اصفهان شدم باید در عمل نشان دهم که این فهم را دارم که به عنوان یک بچه انقلابی همه این حریم و حدود را می شناسم و به همه آنها احترام می گذارم.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است سرمایه اجتماعی بازگردد مسیری غیر از این وجود ندارد، باید به عنوان یک باور و عقیده به این موضوع نگاه کنیم. پیامبر اسلام (ص) از زن یهودی جویای احوال می شد که به معنای جذب حداکثری در همان صدر اسلام است.

قاسم زاده با بیان اینکه مبانی شعار “اصفهان من شهر زندگی” به تدریج تبیین می شود،  گفت: انتظار من به عنوان شهردار این است که بدنه شهرداری به سمت مکتب سیاسی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب در اداره جامعه و شهر حرکت کند و بتوانیم از این مسیر کمک کنیم تا اعتماد مردم روز به روز به خادمین شهر خودشان افزایش یابد.

رویکرد شورای شهر در این دوره توجه ویژه به مباحث فرهنگی است

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامه این آیین با بیان اینکه تقدیر و تشکر از زحمات مدیرانی که در دوره قبلی کار و تلاش کردند کار نیکو و پسندیده ای است، اظهار کرد: مسئولیت ها و سمت ها بین افراد می چرخد و به نوعی آزمایش و امتحانی است که در اختیار ما قرار گرفته و باید از آن سربلند خارج شویم.

ابوالفضل قربانی با قدردانی از مدیران سابق فرهنگی و خدمات شهری شهرداری، افزود: کسانی که امروز سمت می‌ گیرند، روزی هم باید این مسئولیت را به افراد بعدی واگذار کنند. در این مسیر ارائه خدمت و گره گشایی از مشکلات مردم مهم ترین کار است تا ذخیره‌ای برای آخرت باشد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به هفته وحدت، افزود: با توجه به هفته وحدت کسانی که قرار است کار را بر عهده بگیرند باید با همدلی و همراهی با یکدیگر کار کرده و اجازه ندهند تفرقه ما را از هم دور کند.

وی با بیان اینکه این روزها در فضای مجازی مطالبی نقل می شود که هیچکدام واقعیت ندارد، تاکید کرد: نباید وقت خود را روی این مسائل بگذاریم زیرا اینها مطالبی است که پایه و اساسی ندارد. هر ۱۳ عضو شورا همراه و همدل با شهردار اصفهان مصمم در انجام وظایف خود هستند؛ هیچ دسته بندی در اعضای شورا وجود ندارد و این اعضا پخته تر از این هستند که اینگونه مسائل بر روی آنها اثر بگذارد.

قربانی ادامه داد: ممکن است برخی اعضای شورا نظری و برخی نظرات دیگری داشته باشند اما نباید از این مطلب کسی سوءاستفاده کند و باید به این دسته افراد که چنین اخباری را نشر می دهند گفت با انتشار این اخبار تنها خودشان را خسته می کنند.

وی با بیان اینکه دو حوزه ای که امروز‌ تکریم و معارفه می شوند دو حوزه بسیار مهم و حساس است، اضافه کرد: حوزه خدمات شهری خط تماس اول مدیریت شهری با مردم است زیرا مردم از اول صبح تا آخر شب با خدمات این مجموعه سروکار دارند و حوزه پر کار، مهم و پر مسئولیتی است.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: باید مسئول مربوطه میزان خواب و استراحت خود را به حداقل برساند زیرا پاکبانی که نگاه می کند مسئول مربوط به او حواسش هست کار خود را بهتر انجام می دهد.

وی با بیان اینکه حوزه فرهنگی نیز حوزه ای سخت و حساس است، ادامه داد: رویکرد شورای شهر در این دوره توجه ویژه به مباحث فرهنگی است و انتظار این است بعد از ۴ سال بتوانیم ادعا کنیم شاخص های این حوزه را ارتقا داده ایم.

برند شهر اصفهان در حوزه خدمات شهری باید بیش از گذشته تقویت شود

معاون سابق خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز در ادامه این آیین گفت: از تمام عزیزانی که در طول دوره مدیریت شهری با من همکاری کردند تشکر می کنم.

حسین امیری تصریح کرد: حوزه خدمات شهری حوزه ای با خدمات بسیار وسیع است که اگر یک روز در وظایفش قصور کند بحران بزرگی در شهر پیش می آید.

وی ادامه داد: همه باید دست به دست هم بدهیم و هر روز آرزو کنیم شهر بیشتر رشد کرده و برند شهر اصفهان تقویت شود.

معاون سابق خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: با تمام وجود آماده هستم هر گونه کمکی که برای خدمات رسانی در شهر نیاز باشد دریغ نکنم.

وی اضافه کرد: در طول فعالیت من اقدامات بسیار خوبی در حوزه خدمات شهری شکل گرفت اما عمده ترین مسئله و چالش این حوزه تامین منابع آبی فضای سبز است.

امیری تاکید کرد: در سیستم تامین پساب از فاضلاب، فراهم کردن زیرساخت های لازم برای آتش نشانی، فضای سبز، میادین و مشاغل و پسماند فعالیت های خوبی صورت گرفته که امیدوارم ادامه پیدا کند و طرح های جدید هم به آن اضافه شود.

*پژوهش‌محوری و نگاه به فضای علمی در حوزه خدمات شهری

معاون جدید خدمات شهری شهرداری اصفهان در ادامه این آیین با بیان اینکه امیدوارم با مجموعه دوستان خودم در خدمات شهری جواب اعتماد شهردار را بدهم و یک تحول رو به جلو در مسیر خدمات رسانی داشته باشم، اظهار کرد: شهردار محترم اصفهان نگاه رو به جلویی دارند، به خاطر ساختار ماتریسی شهرداری اصفهان و نیاز به اصلاح، لازم است فرایند این قدم ها ابتدا انجام شود و بعد به سمت رو به جلو حرکت کنیم.

وی پژوهش محوری و نگاه به فضای علمی را از رسالت های کاری خود در دوره جدید خدمات شهری ذکر کرد و افزود: این حرکت ها از قبل آغاز شده و پله های بعدی این حرکت برنامه ریزی می شود و به روز رسانی آن هم یکی از رسالت های مهم کاری من است.

مهدی بقایی ضمن لزوم توجه به بحث دانش محوری در حوزه خدمات شهری، تاکید کرد: برخی فکر می کنند کار خدمات شهری امری روتین است که امکان به روز رسانی در آن نیست اما شرکت های دانش بنیان باید به کمک شهرداری بیایند چراکه حضور این شرکت های با دانش است که با ایده های جدید می تواند کمک بیشتری در راستای ارتقای سطح زندگی شهروندان کند.

وی اضافه کرد: در بحث مشارکت، برون سپاری امور را پیگیری کرده و از شهروندان و سرمایه گذاران درخواست داریم به کمک ما بیایند زیرا گریزی جز جلب مشارکت شهروندان در بحث نظارت بر همه حوزه های خدمات شهری نیست.

وی گفت: باید از ایده های جدید و خوب که می تواند ما را از برون رفت مشکلات شهری نجات دهد استفاده کنیم.

*تغییر در ساختارهای فرهنگی شهرداری

معاون فرهنگی شهردار و رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز در ادامه این آیین اظهار کرد: از حسن نظر شهردار فرهنگی اصفهان، اعضای شورای اسلامی شهر به ویژه کمیسیون فرهنگی نسبت به خودم تشکر می کنم و امیدوارم با همکاری این عزیزان اتفاقات خوبی را در سطح شهر رقم بزنیم.

مجتبی شاهمرادی تصریح کرد: سنگ بناهای خوبی گذاشته شده اما با تغییرات این حوزه در دنیا لازم است تجدید نظر در ساختارهای فرهنگی شهرداری نیز صورت بگیرد.

وی ادامه داد: تاکید ویژه شهردار بر محلات و محله محوری است که این موضوع در این دوره پررنگ می شود. تداوم دفاتر تخصصی و توسعه آنها در حوزه گردشگری از دیگر برنامه های ویژه‌ای است که در این دوره پیگیری می شود.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان تاکید کرد: امیدوارم بتوانیم در ۴ سال آینده شهر اصفهان را در حد وسع خودمان یک قدم به جلو برده باشیم در این زمینه به کمک ویژه مدیران در بخش های مختلف نیاز داریم تا مردم شهر زندگی را با مزه فرهنگی خود احساس کنند.

*اصفهان از گذشته کانون میان‌فرهنگی معتبری بوده است

معاون سابق فرهنگی و رییس سابق سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در ادامه این آیین اظهار کرد: توجه به دو نکته در توسعه پایدار شهری تاثیر مشخص، ممیز و معین می گذارد، در سال ۱۴۴۴ هجری قمری حکیمی به نام ناصرخسرو قبادیانی پا به اصفهان نهاد که در سفرنامه خود به نکته ای در مورد اصفهان اشاره کرد که هیچگاه بعد از آن به این واژه تاکید نشد؛ وی در مورد اصفهان می گوید در تمام سرزمین پارسی گویان شهری نیکوتر از اصفهان ندیدم و این شهر را شهری جامع یافتم.

محمد عیدی تصریح کرد: با ادبیات راهبردی امروز، اصفهان شهری فرهنگی بوده که سه شاخص زیست پذیری، حیات محوری و معناگرایی در آن مجتمع بوده و بیان و عیان می شده است.  

وی اضافه کرد: این جامعیت از آن حیث اتفاق افتاده که شهر اصفهان کانون میان فرهنگی معتبری بوده که سه سطح ارتباط را در زمان سلجویان و صفویان در سه سطح پیرامونی، ملی و جهانی برقرار می کرده است به همین دلیل است اقتصاد فرهنگ در شهر اصفهان رشد می کند و صنایع اصفهان از سویی در روم هفت رنگ و از سویی چین و ماچین بازارها را اشغال کرد.

رییس سابق سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: مشکل آب اصفهان به معنای واقعی کلمه در اصفهان حل نمی شود مگر اینکه اصفهان این سه سطح ارتباط را به عنوان کانون میان فرهنگی با عزم ملی ایجاد کند.

وی تاکید کرد: چاره ای نداریم برای برون رفت از مسائل و مشکلات جامعه و اصفهان در محضر خودنشینی را یاد بگیریم، به معنای اینکه فرهنگ خود را احترام بگذاریم و بر آن ببالیم. باید در خود زیستن کرده و در دیگری نگریستن را یاد بگیریم.

عیدی با بیان اینکه باید انگشت تاکید بر روی مشارکت جویی و نه مشارکت پذیری بگذاریم، افزود: مردم باید در بدو تصمیمات در آن مشارکت داشته باشند. ادبیات مشارکت جویی در دوره من در سند استراتژی سازمان و شهرداری نشست اما باید آن‌را عملیاتی کرد.

وی اضافه کرد: مسئله دیگری که در توسعه پایدار می تواند به ما کمک کند اقتصاد فرهنگ است و مسئله بعدی این است که در یک شهر فرهنگی به هیچ عنوان نباید حاشیه داشته باشیم، همه شهر متن است و باید به حقوق شهروندی همه شهروندان احترام بگذاریم چنانکه در گفته های دکتر قاسم زاده شهردار اصفهان نیز این موضوع وجود دارد.

عیدی با بیان اینکه باید امروز به شیوه ای عمل کنیم که برجستگی های بومی خود را تبدیل به امری جهانی کنیم، گفت: نباید امروز به گونه ای عمل کنیم که ایرانی بودن و اسلامی بودن خود را نیز فراموش کنیم.

وی افزود: هر برجستگی و نقطه قوتی که در دوره من وجود داشت به همت همکارانی بود که از قبل من در سازمان بودند و من از همه کسانی که ما را بی دریغ حمایت کردند تشکر می کنم.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x