اجتماعی استان اصفهان بین الملل تصاویر چندر رسانه دین و اندیشه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

طراحی کلید نمادین اداره شهر با مفهوم امانت و تعهد در اداره شهر ، کلید شهر به شهردار جدید اصفهان، تحویل شد

طراحی کلید نمادین اداره شهر با مفهوم امانت و تعهد در اداره شهر ، کلید شهر به شهردار جدید اصفهان، تحویل شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

با ابتکار اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان برای اولین بار، کلید نمادین اداره شهر، طراحی و ساخته شد. 

این کلید، مفهوم امانت و تعهد را یادآوری می کند و نمادی از کلیدداری شهر اصفهان توسط شهردار اصفهان است. 

در مراسم تکریم و معارفه شهردار، این کلید، به شهردار جدید اصفهان تقدیم شد تا از این پس کلیددار شهر اصفهان و سرمایه هایش در چهار سال پیش رو باشد.       

در گذشته، که شهرها دارای دروازه بودند، هر دروازه کلیدی داشت. در ایران دوران قاجار، تهران نیز دارای کلید بود و دروازه‌بانان شهر، هر شب در ساعت دوازده نیمه‌شب دروازه‌ها را می‌بستند و کلید آن را برای داروغه می‌بردند. کلید شهر گاهی به‌صورت نمادین به مهمانان افتخاری شهرها تقدیم می‌شود.

اما شهر اصفهان که خود دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی ارزشمند و سترگی است همیشه برای ایرانیان و نیز جهانیان دارای اهمیت و جایگاه ارزشمندی  بوده است، اصفهان میراث دار فرهنگ عظیم و منحصر بفرد تاریخی، جایگاه و خاستگاه مکاتب مختلف و محل زندگی شخصیت های فرهیخته و عالمان دین و هنرمندان چیره دست و سرزمین ایثار و فداکاری شهادت بوده است و شهرداری شهری با این همه عناوین ارزشمند برای کلیدداران شهر همواره دارای افتخار بوده و هست.

شهرداران، کلیدداران شهرها و حافظان حقوق شهروندان اند. مفهوم کلید شهر در قاموس شهرداری به عنوان یک نماد، ارزشمند و محترم شمرده می شود که به اقتضای زمان نسخه ای به ابعاد متفاوت از کلید اصلی به برخی شخصیت های افتخارآفرین و صاحب نام به صورت نمادین اهدا می شود. 

بر همین اساس، کلید شهر در آیین  تکریم و معارفه شهردار اصفهان از طرف شهردار سابق که به مدت چهارسال کلیدار شهر بود به شهردار جدید در قالب یک رویداد نمادین اهدا شد و این برنامه به مانند یک آیین در همه مراسم های تکریم و معارفه در شهرداری اصفهان در آینده نیز تکرار خواهد شد.

کلید داری یک آیین و سنت است  

به گفته ایمان حجتی، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان و ایده پرداز این طرح، کلید داری شهر یک مفهوم نمادین در ادبیات رسانه ای و … است و معمولا رسانه ها از انتخاب شهردار جدید با عناوینی چون انتخاب کلیددار جدید شهر یاد می کنند اما این کلید، همواره یک مفهوم ذهنی بوده و هیچ گاه به صورت یک نماد عینی درنیامده بود.    

حجتی بیان کرد: کلیدداری یک آیین و یک سنت نیز هست. به عنوان نمونه کعبه به عنوان خانه خدا کلید و کلیددار دارد، همچنین حرم امام رضا (ع) در گذشته و حرم حضرت عباس (ع) نیز کلیددار دارند که این امانت نسل به نسل به افراد و نفر بعدی منتقل می شود. 

وی ادامه داد: هدف از ساخت این کلید نمادین یادآوری مفهوم امانت و تعهد در قبال شهر و شهروندان است.

کلید نصف جهان؛ ترکیبی از هنرهای سنتی و صنایع دستی

کلید نصف جهان؛ ترکیبی از هنرهای سنتی و صنایع دستی

در مورد ویژگی ها و مشخصات این اثر باید گفت، کلید شهر، دارای بافت اولیه فولاد با معیارهای  فلزکاری عصر صفویه است  که  برای خلق آن از تکنیک های هنرهایی نظیر آهنگری، چلونگری، سوهانکاری، مشبک و حکاکی ترصیع طلا و نیز از فیروزه استفاده شده  است. از ویژگی های این اثر بهره گیری از خط نستعلیق، یادگار عهد صفویه است. این کلید  دارای طول ۲۵ سانتیمتر و عرض ۱۲ سانتیمتر و وزن تقریبی ۹۰۰ گرم است و در این اثر از المان های زیبا و آشنای بناهای تاریخی اصفهان نظیر کنگره های چهلستون برای قسمت دندانه های کلید، الهام گرفته شده، همچنین قسمت های بالای کلید از اسلیمی های محراب اولجایتوی و حلقه های  درِ مسجد جامع اصفهان و حلقه گرداننده کلید از عمارت میانی پل خواجو الهام گرفته شده و نیز تصویر نماد اصفهان و لوگوی شهرداری اصفهان در این اثر استفاده شده است.

برای تزئینات روی لوله یا میله کلید شعری از «کمال الدین اسماعیل اصفهانی» شاعر شهیر نصف جهان انتخاب شده که به روش قلم گیری و طلاکوب روی آن با خط نستعلیق چنین حکاکی شده است:

اصفهان خرم است و مردم شاد  

این چنین عهد، کس ندارد یاد

بس که رشک است بر سپاهانش

دجله اشکی است بر رخ بغداد 

این کلید با ایده پردازی و ابتکار اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان در بهار ۱۴۰۰ زیر نظر استاد منصور حافظ پرست چهره ارزشمند و استاد پیشکسوت قلمزنی اصفهان و توسط استاد جواد سقایی، طراحی و اجرا گردید.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x