اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر جنوب چندر رسانه دسته‌بندی نشده شرق شمال غرب مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

برنامه های ویژه سازمان آب منطقه ای استان اصفهان برای حراست از زاینده رود

برنامه های ویژه سازمان آب منطقه ای استان اصفهان برای حراست از زاینده رود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

معاون حفاظت و بهره برداری سازمان آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه از اوایل دهه ۹۰ تغییراتی روی رودخانه و چاه ها به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری ایجاد شده، اظهار کرد: به همین دلیل شرح برای خدمات ویژه نسبت به جذب نیرو و تجهیزات در این زمینه تعریف شد و بحث حراست از زاینده رود از سر آب تا پایاب در دستور کار قرار گرفت که با شروع این کار تخلفات کمتر شد و روند آن کاهش پیدا کرد.

محمود چیتیان، ادامه داد: اگر سر جمع بیلان هر حوزه ای در اثر برداشت آب های زیرزمینی به سمت منفی شدن برود، اوضاع سخت می شود و متأسفانه سال ها است شاهد این اتفاق هستیم که البته با افزایش قیمت زمین و توسعه بخش کشاورزی این مسائل تقویت شده است.

وی، ادامه داد: دستورالعمل اصلاح و تعدیل در بحث چاه ها از شش سال پیش ابلاغ شده است و اصفهان از سه سال پیش این کار را شروع کرده است و مصارف نزدیک به ۱۰ هزار پروانه چاه اصلاح و تعدیل یافته و نیاز واقعی چاه های مجاز با توجّه به این دستورالعمل تشخیص و کاهش داده شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری سازمان آب منطقه ای، افزود: نیروهای سازمان آب منطقه ای به صورت ۲۴ ساعته در سامانه ۳۸۴۸ در حال فعالیت هستند و این بسیار امیدوارکننده است که بسیاری از تماس ها از طرف مردم است و که این نشان از آگاهی آن ها است، چون می دانند اگر چاهی زده شود روی منابع آبی تأثیر می گذارد و باعث بی آبی چاه های مجاز می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری سازمان آب منطقه ای درباره شیوه شناسایی چاه های غیر مجاز ادامه داد: از سال ۱۳۹۴ از شرکت ها خواسته شد تا هر دستگاه را مجهز به یک GPS  کنند تا به این ترتیب از زمان حرکت تا پایان رصد شوند.

این مسئول ادامه داد: حتی اگر دستگاهی برای مدت مشخص مثلاً یک ماه کار نکند باید اعلام و صورتجلسه شود. همچنین برای کار در استان دیگر با معاون بهره برداری شرکت آب آن استان مکاتبه و مشخصات راننده و دستگاه و حتی مسیر اعلام می شود.

 وی اذعان کرد: بالغ بر سه هزار دستگاه اعم از برقی، کمپرسور، …. با دستور قضایی در چند سال اخیر توقیف و یا رفع توقیف شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری از سازمان آب منطقه ای، ادامه داد: شیوه شناسایی دستگاه های مجاز به این صورت است که یک کارت تردد دارد که تمام مشخصات و آرم آن با مهر و امضای شرکت آب  بر روی آن درج شده و پلیس راه می تواند برای صحت مجاز بودن، کارت را چک کند.

چیتیان با بیان اینکه اخذ پروانه کشاورزی در کل استان ممنوع است، اظهار کرد: صنایع بزرگ مثل شرکت شهرک ها، مکلف شده اند از پساب استفاده کنند امّا بعضی از صنایع کوچک که مثلاً ۲۵ متر مکعب در ماه برداشت می کنند، با معیارهایی مانند مکان زمین، میزان خسارت و ضرر به سایر چاه ها، مجوز دریافت می کنند.

نازیلا انصاری پور

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x