اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

سید رضا سجودی: پیشگیری در انواع آسیب های اجتماعی مهم ترین هدف معاونت اجتماعی است

سید رضا سجودی: پیشگیری در انواع آسیب های اجتماعی مهم ترین هدف معاونت اجتماعی است

پایگاه خبری احوال نیوز ، جرم به عنوان یک آسیب اجتماعی همواره در گذر تاریخ در کانون توجه دولت ها بود ه است و کوشیده اند تا با اتخاذ تدابیر و برنامه های گوناگون در برار آن ها واکنش نشان دهند. بی تردید مقابله با بزهکاری، کاهش نرخ جرم و تقلیل دامنه آسیب های اجتماعی نیازمند به کارگیری همه امکانات جامعه و ایجاد بستر لازم برای مشارکت عمومی در راستای نیل به این مهم است بنابراین پیشگیری از جرم، زمانی به مفهوم حقیقی خواهد رسید که تمامی ارکان جامعه علیه آن بسیج شوند.

سید رضا سجودی ،سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان، هدف اصلی این معاونت را پیشگیری در عرصه های مختلف جرم دانست و اظهار کرد: حوزه خانواده یکی از بخش های مهمی ات که این معاونت همواره به آن نگاه ویژه داشته است، موضوع مشاوره یکی از مباحث اصلی این بخش است که این معاونت در تلاش است تا مشاوره نباید در آخرین پایه یعنی آخرین حلقه تلاش برای دوام زندگی زوجین یعنی زمانی که طلاق مطرح می شود و اختلاف ها به اوج می رسد در نظر گرفت.

سید رضا سجودی به برگزاری جلسات مشاوره به قبل از ازدواج و حین ازدواج اشاره داشت و افزود: پیش بینی جلسات مشاوره به قبل و یا حین ازدواج کارگشای بسیاری از اختلافات زوجین می باشد که از بسیاری آسیب خای اجتماعی مانند خشونت، پرخاشگری و طلاق جلوگیری می کند.

بگفته وی مشاوره باید از انتهای زندگی خانواده ها به اولین حلقه شکل گیری منتقل گردد تا اثرات مثبت آن نه فقط میان خانواده بلکه در سطح جامعه مشاهده شود.

هدف اجرای مصلحین توجه به کیفیت است نه کمیت!

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، مصلحین را سفیران صلح و سازش در خانواده ها دانست و ادامه داد: این طرح با موضوع مدل ملی داوری مستند به قانون حمایت خانواده می باشد که با همکاری دستگاه‌های استانی در حال اجرا است.

این مقام مسئول در همین رابطه افزود: طرح مصلحین به منظور اجرای مواد ۲۷ و ۲۸ قانون حمایت خانواده و مواد ۱۱ لغایت ۱۵ آئین‌نامه اجرایی آن و ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق و اجرای منویات مقام معظم رهبری در بحث پنج آسیب اولویتی کشور و کارآمدسازی نهاد داوری در پرونده های خانوادگی در دستور کار قرار گرفته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری دادگستری استان قم هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از طلاق، برقراری صلح و سازش بین زوجین از طریق آموزش مهارت های حل تعارض و استفاده از ظرفیت بزرگان و حلقه های ریش سفیدان در اختلافات خانوادگی عنوان کرد

سجودی درباره اجرای طرح مصلحین در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تصریح کرد:این طرح در تمام مساجدی که ظرفیِت و پتانسیل اجراء را داشتند به منظور کاهش آسیب های اجتماعی ایجاد و توسعه داده شد.

وی توجه به سطح کیفی در کنار رشد کمی اجرای طرح مصلحین خیّر خانواده در مساجد استان خاطر نشان کرد: البته معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اصفهان در اجرای این طرح و چگونگی کیفیت اجرای آن توسط ریش سفیدان به عنوان مشاوران خانواده حتی با استفاده از نیروهای تخصّصی

و نحوه عملکرد آن ها با مرکز وکلاءو مشاوران اصفهان تفاوت آراء وجود دارد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری از وجود ۱۷۰ مرکز مشاوره در سطح استان خبر داد: ۵۵ مرکز در شهر اصفهان می باشد.

کاهش تاب آوری سبب افزایش خودکشی می شود

سجودی از سطح پائین تاب آوری اصفهانی ها در حوزه های مختلف خبر داد و اظهار کرد: موضوع خشونت را به دلیل اهمیتی که داشت در شورای پیشگیری نیز مطرح نمودیم همچنین رایزنی هایی به منظور برگزاری جلسه اختصاصی با معاون قوانین و رئیس مجلس جهت دعوت از قضات انجام گردیده که امیدواریم به زودی محقق شود.

بگفته وی، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اصفهان طی سال های اخیر در مسیر اجرای برنامه ملی و جامع کنترل خشم اقدامات موثری را در شهرستان های پایلوت با کمک دستگاه های همکار انجام داده است در عین حال آموزش های لازم به مخاطبان با حضور بهترین اساتید انجام گرفت.

آموزش های کنترل خشم و شیوه های موثر برخورد با خشونت به ویژه میان گروه های مختلف بیان شد و تمام صنوف در این دوره ها شرکت کردند.

این مقام مسئول ادامه داد: متأسفانه نرخ خودکشی در سطح استان اصفهان به دلایل متنوع و متعددی افزایش پیدا کرده است که البته دلایل مختلفی در وقوع آن نقش دارد.

سجودی در پایان راهکار کاهش آمار خودکشی و افکار مربوط به آن را همکاری و تعامل بین دستگاهی عنوان کرد.

نازیلا انصاری پور

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x