اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر چندر رسانه دسته‌بندی نشده دین و اندیشه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

ویژگی های کتاب «فیلم ساختن » اثر سیدنی لومت /دکتر مهرناز آزاد ،شاعر،نویسنده ، روزنامه نگار و پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی

ویژگی های کتاب «فیلم ساختن» اثر سیدنی لومت

پایگاه خبری احوال نیوز؛ دکتر مهرناز آزاد ،شاعر،نویسنده ، روزنامه نگار و پژوهشگر مسائل فرهنگی و اجتماعی در گفتگو با پایگاه خبری احوال نیوز ، ویژگی های کتاب »فیلم ساختن » اثر سیدنی لومت را مورد تحقیق قرار داده و بیان نمود:

مهمترین ویژگی های این کتاب این است که چیزهایی را درباره بازیگرها و کار با آنها می گوید که در هیچ کلاس درسی  نمی توان آنها را شنید و یادگرفت.

سیدنی لومت یکی از مشهورترین  کارگردانان سینمای جهان  کتابی با نام “فیلم ساختن” را به بازار کتاب هدیه کرده است که تاکنون به چاپ پنجم خود رسیده است.

 جالب اینجاست که این کتاب بوسیله بهمن فرمان آرا یکی از کارگردانان برجسته و مطرح سینمای ایران ترجمه شده است. این کتاب به خیلی ها می آموزد چگونه فیلم بسازنند ، چگونه دوربین بدست بگیرند ، کی کات کنند و خلاصه اینکه چکار کنند تا به یکی از بهترین کارگردانان جهان تبدیل شوند.

سیدنی لومت با کارهایی مانند”بعدازظهر سگی” و “مرد خشمگین” حضورش را در سینمای جهان ابدی کرد اگرچه که بیش از پنجاه فیلم ساخته است و چهل بار نامزد اسکار بهترین کارگردانی شده است.

 این کتاب در واقع نسخه ایی است از بهترین تجربیات این فیلم ساز پرکار سینما که یکی از مهمترین خصوصیاتش جذب بازیگران بزرگ به پروژه هایش بوده است و بهمن فرمان آرا با اقدام به ترجمه این کتاب در واقع مهر ارزشمند بودن خرید و مطالعه آن را به علاقه مندان هنر سینما اعلام نموده است.

فرمان آرا نیز در سال های حضورش در سینمای ایران با ساخت فیلم هایی مانند «شازده احتجاب» ، «بوی کافور» ، «عطر یاس» ، «خانه ایی روی آب» و همچنین حضوردر فیلم های جهانی مانند«باغ وحش شیشه ایی »، «رادیو حرف  » و «آخرین وسوسه مسیح» به عنوان یکی از بهترین های سینماگران  ایران مخاطبین بسیاری داشته است .

فرمان آرا در مقدمه کتاب سیدنی لومت می نویسد ” یکی از مهمترین ویژگی های این کتاب این است که چیزهایی را درباره بازیگرها و کار با آنها می گوید که در هیچ کلاس درسی  نمی توان آنها را شنید و یادگرفت.

سیدنی لومت در این کتاب توضیح می دهد که تمرین و روخوانی چه فایده ایی برای فیلم دارد و یا چه فیلم نامه هایی را باید ساخت و روی آنها سرمایه گذاری کرد . مراحل فنی فیلمبرداری ، تدوین و حتی مراحل عمومی نمایش فیلم را گام به گام توضیح می دهد و در رابطه با اینکه فیلمنامه نویس ، تهیه کننده ، بازیگر ، مدیر فیلمبرداری و سایر گروه چگونه باید مانند یک تیم، دائما با هم کار کنند و ارتباط داشته باشند می نویسد. به عقیده لومت یک فیلم خوب نتیجه یک کار گروهی خوب است .

در این کتاب بسیار سعی شده تا کسانی که به فیلم ، فیلمسازی و حتی مخاطب  علاقمند به سینما بیاموزد که آثار مهم سینمایی حاصل چه شرایط و چه نوع شیوه های کاریست و درک درستی از فضای فیلمسازی به خواننده ارائه دهد. سیدنی لومت در کتاب فیلم ساختن عصاره‌ی بیش از نیم‌قرن تجربه‌ی خود در سینما را در جهت توضیح دادن چگونگی پروسه ساخت فیلم دسته‌بندی و روایت کرده است. بیان جذاب و شیرین سیدنی لومت، ساختار متکی بر خاطره‌گویی در کتاب و اشاره به نام‌هایی سرشناس و ارجاع به فیلم‌هایی ماندگار که در ذهن علاقه‌مندان سینما حک‌شده‌اند، اثر حاضر را به کتابی واقعاً منحصربه‌فرد و وسوسه‌کننده بدل کرده است. 

لومت این کتاب را در ۱۳ بخش تنظیم کرده که عبارت است از: «کارگردان: بهترین شغل جهان»، «فیلم‌نامه: آیا نیازی به نویسنده هست؟»، «سبک»، «بازیگران: آیا بازیگر می‌تواند خجالتی باشد؟»، «دوربین: بهترین دوست کارگردان»، «طراحی صحنه و لباس»، «بالاخره رسیدیم به ساختن فیلم»، «دیدن کار روز قبل رنج و سرمستی»، «اتاق تدوین بالاخره تنهایی»، «آوای موسیقی: صدای صدا»، «میکس: تنها بخش خسته‌کننده‌ی سینما»، «کپی اول کودکی متولد می‌شود» و «استودیو: آیا تمام زحمات من برای این بود؟»

مترجم این کتاب در مقدمه ای نوشته: «یکی از مهم ترین ویژگی های «فیلم ساختن» این است که چیزهایی را درباره بازیگرها و کار با آنها می گوید که در هیچ کلاس درسی نمی توان آنها را شنید و یاد گرفت. لومت … دنبال این بوده که توضیح دهد خودش به عنوان کارگردانی خوب و قابل احترام در سینمای امریکا، چگونه فیلم می ساخته؛ برای این است که همه چیز را از اول توضیح می دهد … تا در نهایت به خواننده اش بگوید فیلم کاری گروهی است نه کاری شخصی».

مهرناز آزاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x