اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر چندر رسانه یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

واحد پیرولیز (تبدیل پسماند به انرژی) حدود سه ماه آینده راه اندازی می شود/ بازیافت پارچه و لباس؛ طرحی در مرحله مطالعه

واحد پیرولیز (تبدیل پسماند به انرژی) حدود سه ماه آینده راه اندازی می شود/ بازیافت پارچه و لباس؛ طرحی در مرحله مطالعه

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از پیشرفت ۵۰ درصدی ساخت واحد پیرولیز شهرداری اصفهان و تحویل سوله مورد نیاز پیمانکار خبر داد و گفت: واحد پیرولیز که هدف تبدیل پسماند به سوخت مایع را محقق می کند، پیش بینی می شود تا سه ماه آینده بهره برداری و راه اندازی شود.

فرشاد مستاجران با اشاره به انعقاد قرارداد راه اندازی فاز اول واحد پیرولیز در سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بخش خصوصی اظهار کرد: این قرارداد که دو ماه پیش امضا شد اکنون وارد فاز عملیاتی شده است به طوریکه ۵۰ درصد از ساخت این واحد، پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با بیان اینکه یکی از فرآیندهای اجرای این طرح، واردات دستگاه مورد نیاز به کشور است که تا سه ماه دیگر این فرآیند هم همزمان با سایر بخش های پروژه به سرانجام می رسد، گفت: یکی از تعهدات شهرداری در این طرح، آماده سازی سوله و تحویل آن به پیمانکار است که این بخش از کار هم انجام شده است.

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح کرد: پیمانکار با تحویل گرفتن سوله، زیرساخت های مورد نیاز برای نصب دستگاه را در این سوله آماده سازی خواهد کرد.

منافع کوتاه مدت و بلندمدت راه اندازی واحد پیرولیز برای شهرداری

وی با اشاره به اینکه بعد از راه اندازی واحد پیرولیز، تست های مورد نیاز انجام می شود، گفت: در مرحله نخست این پروژه، روزانه ۱۰ تن پسماند از سوی شهرداری اصفهان به پیمانکار تحویل می شود تا تولید سوخت مایع که در رده گازوئیل است، انجام گیرد.

مستاجران با بیان اینکه سوخت تولید شده نیاز به پالایش دارد تا بتوان از آن به عنوان سوخت خودروهای دیزلی استفاده کرد، اظهار کرد: این طرح در کوتاه مدت و در بلندمدت برای شهرداری درآمدزایی ایجاد می کند؛ در کوتاه مدت مالکیت دستگاه که برای پیرولیز خریداری می شود و نیز کاهش ۱۰ تنی دفن پسماند و هزینه حمل و نقل، به کاهش هزینه ها و افزایش درآمد شهرداری کمک می کند.

وی بیان کرد: مدل قرارداد شهرداری با بخش خصوصی برای راه اندازی واحد پیرولیز BOT است به این معنا که تا هشت سال درآمدهای حاصل از اجرای این طرح متعلق به بخش خصوصی و بعد از هشت سال در اختیار شهرداری قرار می گیرد.

بازیافت پارچه با روش ریجکت

معاون برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح کرد: پارچه هایی که به عنوان زباله به سایت پسماند وارد می شود اغلب آلوده به سایر زباله هاست و چندان قابلیت بازیافت ندارد و اکنون با ریجکت بازیافت می شود.

وی افزود: از سوی دیگر پارچه سهم اندکی از تولید سوخت و نایلون ها سهم اصلی در این فرآیند دارد.

مستاجران از انجام مطالعات برای بازیافت پارچه و لباس خبر داد و گفت: اگر در مطالعات به نتیجه ای برای لزوم بازیافت پارچه و منسوجات برسیم، آموزش برای جداسازی این نوع از سایر اقلام را کلید خواهیم زد تا مردم پارچه های بازیافتی خود را به صورت جداگانه به سازمان پسماند تحویل دهند.

وی افزود: برای این منظور سرمایه گذار خارجی نیز پیشنهاداتی به شهرداری داشته است که بعد از اتمام مطالعات ما و رسیدن به نتیجه مطلوب، گام های بعدی برداشته خواهد شد.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x