اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر تهران چندر رسانه فرهنگ و هنر یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

وزیر ارتباطات در برنامه نگاه یک :باید از فضای مجازی برای حل مشکلات مردم استفاده کرد

وزیر ارتباطات در برنامه نگاه یک :باید از فضای مجازی برای حل مشکلات مردم استفاده کرد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

عیسی زارع پور با حضور در برنامه ای تلویزیونی مسائلی را درباره برنامه هایش در دوران وزارت در حوزه رشد فناوری اطلاعات بیان کرد.

عیسی زارع‌ پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم درنخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود به بهانه هفته دولت از برنامه‌هایش برای رشد صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور گفت و اینکه برخلاف آنچه در مورد این دولت شایع شده است، دولت سیزدهم قصد قطع کردن اینترنت و جلوگیری از دسترسی مردم به فناوری را ندارد؛ بلکه هدف دولت سیزدهم و در راس آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات برای حل مشکلات مردم است.

تاثیر مستقیم فضای مجازی روی کسب و کار مردم
عیسی‌زارع‌ پور در این گفتگو بار‌ها تایید کرد که راهبرد دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات در نگاه به حوزه فناوری، فرصت محور است، چون این فضا روی زندگی و کسب‌ و کار مردم تاثیر مستقیم دارد.

همچنین او اولیت خود در این وزارتخانه را شبکه ملی اطلاعات اعلام کرد و گفت: “شبکه ملی اطلاعات به معنی قطع اینترنت نیست. شبکه ملی اطلاعات یعنی اینکه یک شبکه داخلی پرسرعت در لایه زیرساخت داشته باشیم که سرویس‌های بهتری به مردم بدهیم و هاب انتقال اطلاعات برای دیگر کشور‌ها باشیم.”

وی ضمن تشکر از وزارت ارتباطات دولت دوازدهم، از تکمیل دسترسی روستا‌های بالای خانواری به اینترنت گفت و اعلام کرد: “خوشبختانه ۸۰ تا ۹۰ درصد روستا‌ها به اینترنت متصل هستند که توسط دولت گذشته اتفاق افتاده است. نزدیک ۱۵ درصد باقی مانده که در مجلس قول دادم تا پایان ۱۴۰۱ تمام روستا‌های بالای ۲۰ خانوار به اینترنت پایدار دسترسی پیدا کنند.”

زارع‌ پور کشور را در زمینه توسعه فیبرنوری عقب مانده دانست و گفت: “متاسفانه توسعه‌ شبکه‌ ثابت مبتنی بر فیبرنوری به خوبی انجام نشده و در مقابل شبکه‌ سیار توسعه یافته است. ما تلاش خواهیم کرد تا با توسعه‌ فیبرنوری سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را در اختیار کسب‌ و کار‌ها قرار دهیم. همچنین تلاش می‌کنیم این سرعت بالا به دست خانواده‌ها هم برسد.”

میانگین مصرف اینترنت در دوره کرونا دو برابر شده است

او در ادامه به اینکه کاربران به او گفته‌اند پایش را از سیم بردارد اشاره کرد و با بیان سه اتفاق که صنعت ICT را در کشور غافل‌گیر کرده توضیح داد: “یکی از مشکلات کرونا بود که تقاضای مردم در بخش ترافیک به شدت افزایش یافت. میانگین مصرف ترافیک شبکه بهمن ماه سال ۹۸ تا الان که من اینجا هستم دو برابر شده است. یعنی از ۵ گیگ ترافیک مصرف ماهانه به ۱۰ گیگ رسیدیم.”

او ادامه داد: “ما خود را برای چنین تغییری آماده نکرده بودیم. موضوع دیگر که ما را غافلگیر کرد تحریم‌های ظالمانه‌ای بود که در ۳ سال اخیر شدت پیدا کرد. بسیاری از تجهیزات خارجی در شبکه ما استفاده می‌شود که امکان تولید داخل ندارد و مشکل بعدی نوسانات نرخ ارز است که این سه مشکل دست به دست هم دادند که مشکلات در بخش ICT بیشتر شود و اگر تا سه یا چهار ماه آینده تصمیمات مدبرانه‌ای گرفته نشود ما به مشکلات جدی برخورد خواهیم کرد.” او ابزار امیدواری کرد که با کمک بزرگان همین صنف اجازه نمی‌دهد مردم در بخش ارتباطاتی دچار مشکلی شوند و کیفیت شبکه روز به روز بهتر خواهد شد.

من وزیر ارتباطات و وزیر برقراری ارتباطات مردم با یکدیگر باشم تا وزیر رسانه

زارع‌ پور همچنین در پاسخ به عدم حضورش در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که وقت این کار را ندارد. او در این مورد گفت: “من در شبکه‌های اجتماعی هستم، اما ترجیح می‌دهم که وزیر ارتباطات و وزیر برقراری ارتباطات مردم با یکدیگر باشم تا وزیر رسانه. من واقعا وقتش را ندارم. برای کار‌های خانوادگی و کار‌های مربوط به دانشجویانم در دانشگاه کاملا آنلاین هستم.”

او تصریح کرد اینکه از من توقع برود در شبکه‌های اجتماعی حضور رسمی داشته باشم و به تمام کامنت‌ها پاسخ بدهم توقع بالایی است. او راه ارتباطی با خودش را سامانه شکایات ۱۹۵ و پیامک به شماره ۰۹۱۲۲۹۹۶۳۲۱ اعلام کرد.

زارع پور در مورد فیلترینگ هم گفت که در این زمینه وزارت ارتباطات تنها یک عضو در کمیته فیلترینگ است و متولی اینکار نیست. او فضای مجازی را رها شده خواند و گفت: “نگاه دولت سیزدم به فضای مجازی استفاده حداکثری از آن است، اما واقعیت این است که مردم ما در این فضا مظلوم واقع شده و بی‌پناه رها شده‌اند مخصوصا کودکان.” او وعده داد به کمک یک اپراتور جدید برای کودکان و سیاست‌های مشخص به کمک فرهنگ‌سازی و آموزش فضای مجازی را سالم خواهد کرد.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x