اجتماعی استان اقتصادی تصاویر چندر رسانه فرهنگ و هنر یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

بررسی تاثیر اینترنت اشیا بر عرصه کسب و کار

اینترنت اشیا چطور دنیا را دوباره به هم وصل کرده است؟

فناوری های بسیار کمی در دنیا هستند که توانایی تاثیرگذاری چند تریلیون دلاری بر روی اقتصاد جهانی را دارند و اینترنت اشیا یکی از آنهاست.

 پایگاه خبری احوال نیوز به براساس گزارش موسسه مک کینزی، میزان تاثیر اینترنت اشیا بر روی اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۲۵ بالغ بر ۱۱ تریلیون دلار خواهد بود.

 این فناوری در دوران اوج بیکاری ناشی از کرونا به داد بسیاری از کسب و کارها رسید. این امر با وصل کردن دوباره تیم های کاری به هم و سرپا نگه داشتن برندها روی داد. با این حساب صحبت از تاثیر چند تریلیون دلاری این فناوری خیلی دور از ذهن نخواهد بود. 

شرکت هایی که از فناوری اینترنت اشیا استفاده می کنند به طور عمده بر ساده سازی، کنترل بهینه و همچنین اتوماسیون در عرصه فعالیت کاری تمرکز دارند. این موارد به نوعی مزایای جذاب اینترنت اشیا در حوزه کسب و کار را نشان می ‏دهد. 

امروزه فناوری اینترنت اشیا از لوازم خانگی تا محصولات بهداشتی در دسترس قرار دارد. هدف اصلی در این مقاله بررسی حوزه های تاثیرگذاری این فناوری و نحوه نجات دادن دنیای کسب و کار به لطف این تکنولوژی جدید است. در ادامه برخی از مهمترین حوزه های تاثیرگذاری این فناوری را مرور خواهیم کرد.

۱٫ اینترنت اشیا و حوزه سلامت


کارآفرینان حوزه سلامت و بهداشت از چند سال پیش اقدام به استفاده از اینترنت اشیا برای مدیریت پرونده های بیماران و پیش بینی برخی از بیماری های احتمالی را شروع کرده اند. بدون تردید شما هم در برخی از درمانگاه ها یا داروخانه ها با گجت های کوچک مخصوص بیماران سرطانی و همچنین برخی دیگر از بیماری های خاص مواجه شده اید. چنین گجت هایی به لطف اتصال به فناوری اینترنت و هوش مصنوعی که دارند به سرعت وضعیت بیماران را در پایگاه های پزشکی بارگذاری کرده و در صورت نیاز توصیه های مقدماتی را بیان می کنند.
استفاده از اینترنت اشیا برای بسیاری از درمانگاه ها به معنای کاهش مراجعه های حضوری و مشکلات ناشی از ازدحام جمعیت برای بیماران و کادر درمانی است. بنابراین در سال های پیش رو باید انتظار افزایش استفاده از چنین گجت هایی را داشته باشیم.

۲٫ اینترنت اشیا و حوزه تولید

اینکه یک برند چقدر محصول و به چه صورت تولید کند، سوالی با جواب های بسیار اندک و احتمالی است. امروزه دستگاه های دارای اینترنت اشیا امکان خودکارسازی فرآیند تولید و هوشمند کردن این فرآیند را دارند. معنای این امر کاهش هزینه های تولید و امکان ارزیابی دقیق مقدار تولید است. همچنین با کاهش اشتباهات تولید میزان خسارت های ناشی از خطای نیروی انسانی نیز کاهش می یابد.

اینترنت اشیا در مواردی که کار تولید بسیار تخصصی است، توصیه ها و کمک های جانبی برای کارشناس ها به همراه دارد. این امر موجب ساده سازی فرآیند تولید و امکان تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی کیفیت محصول نهایی را به همراه دارد. به علاوه نیاز کسب و کارها به نرم‎افزارهای واسطه ای برای دریافت اطلاعات موردنیازشان را نیز رفع خواهد کرد. با این حساب چنین کاری برای تمام برندها و موسسه های مزایای مشخصی به همراه دارد.

۳٫ اینترنت اشیا و خانه های هوشمند



داشتن خانه های هوشمند دیگر یک رویا نیست. امروزه امکان زندگی در خانه های بی نهایت هوشمند که بسیاری از کارها را به طور خودکار انجام می دهند، بیش از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک شده است. شما با در دست داشتن یک ریموت کنترل بسیار کوچک امکان مدیریت نکات مختلفی نظیر میزان نور، نحوه تهویه هوا و همچنین فعالیت وسایلی نظیر ماشین لباسشویی و ظرفشویی را خواهید داشت.

اینکه اخطاری در صورت خرابی بخشی از خانه به ساکنان داده شود، یکی از نکات بسیار جذاب است. این امر به لطف فناوری اینترنت اشیا در بیش از هر زمان دیگری در دسترس قرار دارد. بنابراین امکان حضور در یک خانه کاملا هوشمند به کمترین نیاز به فعالیت از سوی ساکنان روز به روز توسعه پیدا می کند.

بدون تردید اینترنت اشیا در زمینه هوشمندسازی خانه ها معجزه ای تمام عیار انجام نمی ‏دهد. نکته مهم در این میان بهینه سازی تجربه مردم از خانه های شان است.

۴٫ اینترنت اشیا و صنعت حمل و نقل



یکی از مهمترین تاثیرات فناوری اینترنت اشیا در زمینه حمل و نقل نمایان می شود. این امر به لطف برند تسلا قابل ملاحظه است. تسلا از چند سال گذشته اقدام به طراحی خودروهای دارای امکان رانندگی خودکار کرده است. این امر تجربه مردم از رانندگی را به طور قابل ملاحظه ‎ای تغییر داده است.

اگر شما از آن دست افرادی هستید که رانندگی را خیلی دشوار می ‏بینید، دیگر دوران تحمل سختی ها تمام شده است. خودروهای تسلا امکان رانندگی خودکار را به شما می دهند. بنابراین کنترل همه چیز با به روزترین اطلاعات آنلاین در دست خودروی شما خواهد بود. شما هم تا زمان رسیدن به مقصد حسابی استراحت خواهید کرد.

یکی دیگر از مزایای فناوری اینترنت اشیا امکان چک‎آپ کامل خودرو بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه های رسمی است. این فناوری در صورت نیاز شما را نسبت به ضرورت تعویض برخی قطعات مثل باتری ماشین مطلع می کند. همچنین میزان سلامت بخش های مختلف و همینطور امکان ذخیزه سازی انرژی برای طی مسافت های بیشتر نیز از جمله تاثیرات این فناوری بر روی صنعت خودروسازی است.با این حساب انتظار مشتریان از خودروهای تازه به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x