اجتماعی استان اقتصادی تصاویر چندر رسانه فرهنگ و هنر یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

لزوم ایجاد سازمان واحد جمعیت در دولت سیزدهم

لزوم ایجاد سازمان واحد جمعیت در دولت سیزدهم

لزوم ایجاد سازمان واحد جمعیت در دولت سیزدهم

عضو سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: دولت آینده باید در حوزه جمعیت برای همه نهادها برنامه مجزا و قابل اجرا داشته باشد، در همین راستا وجود یک سازمان برای سامان دادن به این موضوع ضروری است.

پایگاه خبری احوال نیوز به نقل از مهر ، فرشته روح‌افزا، در خصوص هشدارهای متناوب کاهش نرخ رشد جمعیت، اظهار داشت: مطابق پیش‌بینی‌های سایت سازمان ملل طی ۳۰ سال آینده پنجره جمعیتی ایران بسته خواهد شد. در ۳۰ سال آینده جمعیت ما به ۳۰ میلیون تنزل پیدا خواهد کرد که ۱۵ میلیون نفر آن به سن کهولت رسیده‌اند و نیمی دیگر نیز در سنینی هستند که قادر به فعالیت و مدیریت نیستند و در این شرایط ما با بحران‌های گوناگونی روبرو خواهیم شد.

وی افزود: برخی دانسته یا نادانسته به دنبال کاهش جمعیت هستند و با عملکرد نادرست کشور را به سمت نابودی سوق می‌دهند این در حالی است که مردم ما برای حفظ استقلال و امنیت این کشور از هیچ چیزی فروگذار نمی‌کنند. متأسفانه مدیران ما قادر به مدیریت صحیح منابع برای مردم نیستند و با امضای اسناد بین المللی نظیر سند پاریس، ظرفیت‌ها را از میان می‌برند.

روح‌افزا با اشاره به سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر انقلاب در حوزه جمعیت ادامه داد: تمامی اقدامات جمعیتی باید مطابق با سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب در این حوزه باشد. دستگاه‌های مختلف باید مبتنی بر این سیاست‌ها برنامه‌هایی داشته باشند و آن را انجام دهند، تاکنون این برنامه وجود نداشته و سیاست‌های ابلاغی رهبری روی زمین مانده است.

عضو سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان اینکه در حوزه جمعیت فعالیت‌های پراکنده و بدون نظم، توسط فعالین مردم نهاد یا سازمان‌های گوناگون در حال انجام است، تصریح کرد: این امر یکی از آسیب‌های اصلی برنامه‌ریزی و سیاستگذاری جمعیتی کشور است. در همین راستا وجود یک سازمان یا تشکل واحد برای سامان دادن به این موضوع ضروری است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از آسیب‌های حوزه جمعیت برخورد سلیقه‌ای با این موضوع است در حالی که مباحث جامعه شناسی، امنیتی و پایش امکانات باید مدنظر قرار داده شود. یکی از پایه‌های اصلی حوزه جمعیت، وزارت بهداشت بوده و متأسفانه سوءمدیریت سبب مشکلات بسیاری در زمینه جمعیت شده است.

روح‌افزا با اشاره به ضرورت پرداختن دولت سیزدهم به مسئله جمعیت، یادآور شد: دولت آینده باید در حوزه جمعیت برای همه نهادها برنامه مجزا و قابل اجرا داشته باشد و وزارتخانه‌ها فعالانه در این زمینه وارد عرصه شوند تا سیاست‌های ابلاغی به صورت یک پازل و سیستماتیک اجرایی شود.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x