اجتماعی استان اصفهان بهداشت تصاویر دسته‌بندی نشده

چگونه ویروس کرونا، به روند مراقبت‌های بهداشتی دیجیتال، شتاب بخشید

چگونه ویروس کرونا، به روند مراقبت‌های بهداشتی دیجیتال، شتاب بخشید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

بی‌تردید ویروس کرونا برای جهان، بلایی ترسناک بوده است، اما این ویروس، پای خود را روی گاز گذاشته و به‌طور‌کلی، بر سرعت پیشرفت شاخه‌های گوناگون فناوری، نظیر اینترنت باند پهن خانگی، خدمات همکاری مشارکتی، اپلیکیشن‌ها، خدمات ابری و همچنین دورکاری افزوده است.

به گزارش فصلنامه ارتباطات اما بیشترین تأثیری که ممکن است کرونا داشته باشد، تأثیری است که بر امکانات و تجهیزات پزشکی دیجیتال داشته است.

برداشت موانع

این بیماری فراگیر، جهانیان را مجبور به اتخاذ فناوری و ارتباطات دیجیتال ساخت، در حالی که اغلب پیش از این، فقط اقدامات جزئی در این زمینه انجام می‌دادند که لزوماً از سوی فراهم‌دهندگان خدمات بهداشتی بزرگ، مانند NHS (سازمان بهداشت ملی انگلستان) صورت نمی‌‎گرفت.

کرونا ممکن است این مانع را برداشته باشد؛ زیرا برای نمونه، پزشکان و کادر درمان مجبور شدند به‌سرعت، خود را با این وضعیت جدید عادت دهند و فقط برای اینکه کارشان در وضعیت بحران به نتیجه برسد، به‌جای ملاقات حضوری بیمار، با استفاده از مشاوره‌های تلفنی و آنلاین وظایف خود را به انجام رسانند.

در نتیجه، در انگلیس، آمار ویزیت دکترها از طریق تلفن یا ویدئو، از حدود ۱۳ درصد در اواخر سال ۲۰۱۹، به ۴۸ درصد در اوج فراگیری کرونا در آوریل تا ژوئن ۲۰۲۰ افزایش یافت. شرکت ارایه‌دهنده مشاوره مجازی مستقر در ایالات‌متحده آمریکا، موسوم به Teladoc، با یک رشد سه برابری در کل بازدیدها بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ که به ۸/۲ میلیون مورد رسیده بود، روبرو شد.

طبق پژوهش‌هایی که یک شرکت مشاور به نام STL انجام داده، فشارهای حاصل از فراگیری کرونا، تعداد موانع در راه اتخاذ مشاوره‌های مجازی و همچنین موانعی مانند شرکت‌های بیمه‌گر یا دولت‌هایی که کارهای مجازی پزشکان را جبران نمی‌کردند یا کمتر از حد حقوقشان را پرداخت می‌کردند، کاهش یافته است.
موانع سازمانی و فرهنگی در بین بیماران و خدمات دهندگان نیز از بین رفته و منجر به شتاب در بازار گسترده‌تر خدمات بهداشتی و درمانی دیجیتال، در حوزه‌هایی نظیر؛ نظارت از راه دور بر وضعیت بیمار و تجزیه و تحلیل سطح جمعیت و جامعه گردیده است.

به‌کارگیری اپلیکیشن‌هایی در انگلستان با عنوان «پیگیری و ردیابی»، یک زنگ بیدار باش دیگر قلمداد می‌شود.

فرصت‌های چشمگیر برای شرکت‌های مخابراتی

با ظهور کرونا، امکانات فناوری اطلاعات و اقدامات دیجیتال در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی که در سیستم‌های به‌کار رفته در پیش از فراگیری کرونا، از پیشرفت یکنواختی برخوردار بودند، با یک دوره افول مواجه شدند.

پنج زمینه برنامه کاربردی مراقبت‌های بهداشتی درمانی دیجیتال موسسه STL: (همراه با تصویر)    

منبع تصویر: شرکای STL از طریق TelecomTV
–     داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها
–    مدیریت بهداشت شخصی و تندرستی
–    تشخیص بیماری و تریاژ (اولویت‌بندی بیماران)
–    مراقبت مجازی و پزشکی از راه دور
–    نظارت از راه دور

درنتیجه STL می‌گوید: 

«بسیاری از شرکت‌های مخابراتی معتقدند که مراقبت‌های بهداشتی یک مسئله مهم با فرصت‌های برجسته است. این موضوع در سرمایه‌گذاری‌های بزرگ اپراتورهایی مانند TELUS و Telstra در ایجاد کسب‌وکارهای فناوری اطلاعات، بهداشت و درمان و اقدامات در حال اجرای کوچک اما پیوسته، از سوی بسیاری دیگر از اپراتورها، به‌خوبی نمایان است.»

مؤسسه STL خاطرنشان می‌کند که مراقبت‌های بهداشتی دیجیتال، طیف وسیعی از امور را طلب می‌کند که شامل موارد زیر می‌شود:

– مراقبت‌های بهداشتی در هر کشوری در جهان یک «نیاز پیوسته و در حال رشد» است.

– این بخش تقریباً در هر کشور به‌اندازه کافی بزرگ است که می‌تواند درآمد قابل‌توجهی را برای ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی دیجیتال فراهم کند.

–  این واقعیت که بهداشت و درمان همیشه یک بازار ملی است، به این معنی است که شرکت‌های مخابراتی می‌توانند چشم به این مطلب بیندازند که برخورداری از دانش و روابط محلی موردنیاز برای انجام درست کار، ویژگی است که غول‌های جهانی فناوری ممکن است از آن برخوردار نباشند.

– روند بهداشت و درمان، در جهت یک کسب‌وکار قدیمی، کند و وابسته به قوانین و مقررات است و این چیزی است که شرکت‌های مخابراتی در کار خود از پیش، با آن سروکار داشته‌اند.

به گزارش STL با این حال، تاکنون بسیاری از شرکت‌های مخابراتی، از تلاش کامل برای تحول مراقبت‌های بهداشتی خودداری کرده‌اند.

مؤسسه STL با انجام مصاحبه‌های فراوان در مورد این موضوع دریافت؛ شرکت‌های مخابراتی هنوز کاملاً متقاعد نشده‌اند آیا پرداختن به چالش‌های تحول مراقبت‌های بهداشتی، با سیستم‌هایی چندپاره و پیچیده، با روندهای آهسته برای عمومی شدن و تأثیرگذاری روی زندگی انسان‌ها، آیا نتیجه خواهد داد یا خیر؟! شرکت‌های مخابراتی از خود می‌پرسند: «آیا توانایی حل این چالش‌ها را دارند و آیا فرصت تجاری در این زمینه، آن‌قدر بزرگ هست که بتواند خطر سرمایه‌گذاری را توجیه کند؟»

مشاوران می‌گویند؛ اکنون زمان آن است که تردیدها را کنار بگذاریم.

آشکار شدن یک مطلب تازه
پیش از فراگیری ویروس کرونا، برای اپراتورهای مخابراتی ممکن بود، رویکرد محتاطانه «صبر کنید و ببینید» در اقدامات آنان (برای توسعه یک کسب و کار بهداشت دیجیتال، اجرای چند آزمایش برای اثبات موضوع و دیدن اینکه آیا ارزشی ارائه می‌دهند یا سرمایه‌گذاری در یک یا دو مورد استارتاپ برای راه اندازی بهداشت و درمان دیجیتال) رویکرد قابل قبولی بود؛ اما با سرعت بخشیدن در پذیرفتن بهداشت و درمان دیجیتال، پیروی از این رویکرد دیگر عملی نیست.
اکنون با فراگیری کرونا که ارائه‌دهندگان مراقبت ‌بهداشتی و بیماران را مجبور به پذیرش فناوری‌های جدید کرده است و با وجود نکات اثبات‌کننده و گونه‌های کسب‌وکار مورد تقاضای صنعت مخابرات، ضرورت این امر خیلی آشکارتر شده است.در نتیجه بازار بهداشت و درمان دیجیتال، اکنون چهار سال از آن چه در ابتدای سال ۲۰۲۰ بود، جلوتر رفته است، بنابراین اپراتورهایی که جویای ایجاد کسب و کار درزمینه مراقبت‌های بهداشتی هستند، باید اکنون پایبند باشند و این در حالی است که انگیزه و اشتیاق برای تغییر، باید قوی باشد.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x