اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر جنوب دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی

فرمانده جدید یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی معرفی شد

فرمانده جدید یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی معرفی شد

فرمانده جدید یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی معرفی شد

مراسم تکریم سردار امیر رحمت‌اللهی فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معارفه سردار سرتیپ دوم پاسدار حسن مهری با حضور وزیر میراث‌فرهنگی برگزار شد.

پایگاه خبری احوال نیوز به گزارش خبرگزاری مهر، در این مراسم فرماندهان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی ۱۸ استان کشور به صورت ویدئو کنفرانس حضور داشتند و علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: هر شی‌ء تاریخی که از کشور خارج یا تخریب می‌شود در حقیقت یک قطعه از تاریخ کشور از بین می‌رود. در موزه‌ها تنها اشیا را به نمایش نمی‌گذاریم بلکه تاریخ را نیز روایت می‌کنیم، در تمام موزه‌های دنیا در کنار نمایش آثار، اسناد تاریخی را نیز به نمایش می‌گذارند.

وی گفت: موزه‌ها نمایشگر تاریخ یک ملت هستند در حقیقت حفاظت از اشیا در ابنیه تاریخی، حفاظت از هویت کشور و ملت است. مأموریت به این بزرگی را به تنهایی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی نمی‌تواند انجام دهد و بر عهده نیروی انتظامی است. یگان حفاظت میراث‌فرهنگی بدون پشتیبانی نیروی انتظامی قطعاً عملکرد بالایی نخواهد داشت.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: بیش از یک میلیون سایت تاریخی شناخته شده در کشور وجود دارد اگر برای هر سایت یک مأمور در سه شیفت در نظر بگیریم نیازمند سه میلیون نفر هستیم و این نشدنی است. مأموریت سختی بر عهده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی برای حفاظت از این همه آثار تاریخی کشور قرار دارد که خوشبختانه با علاقه قلبی که نیروهای یگان حفاظت نسبت به موضوع میراث‌فرهنگی دارند با وجود تمام مشکلات از عهده آن بر می‌آیند.

مونسان تصریح کرد: سردار رحمت‌اللهی جزو سرمایه‌های ارزشمند وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بودند و هیچ وقت از او گله‌ای نشنیدم. به سهم خود از تلاش‌های او تشکر می‌کنم. به لحاظ قانونی سردار رحمت‌اللهی بازنشسته شدند و امکان دعوت از ایشان نبود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: جا دارد از فرماندهان یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان‌ها که همواره پرتلاش هستند تشکر کنم و برای آن‌ها آرزوی موفقیت دارم.

مونسان خطاب به سردار مهری گفت: پیشنهاد می‌کنم سندی را برای تداوم فعالیت یگان حفاظت میراث‌فرهنگی آماده کنید و به موضوع اجتماعی کردن یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و میراث بانان بپردازید. همچنین از تکنولوژی‌های روز برای حفاظت الکترونیکی با توجه به کمبود نیرو استفاده کنید و در این خصوص معاون توسعه مدیریت و منابع کمک خواهد کرد.

وی تأکید کرد: امیدواریم در دوره سردار مهری شاهد جهش دیگری در یگان حفاظت میراث‌فرهنگی باشیم.

برگزاری ۱۱ دوره آموزشی برای پرسنل بخش یگان حفاظت

محمد خیاطیان در این مراسم تصریح کرد: ارتقای سطح معاش و خدمات پرسنل، برگزاری ۱۱ دوره آموزشی برای پرسنل بخش یگان حفاظت، اضافه شدن دو رشته و پست تخصصی جدید، تقویت تشکیلات یگان در ساختار جدید و ایجاد اداره عملیات و تسهیلات همچنین ایجاد سامانه‌های مورد نیاز از جمله کارهایی بود که در این دوره با برنامه‌ریزی‌های سردار رحمت‌اللهی صورت گرفت.

وی فعالیت در یگان حفاظت را از سخت‌ترین کارهای وزارتخانه دانست و افزود: سخت‌ترین کار در وزارتخانه توسط همکاران یگان حفاظت انجام می‌شود که در فضایی به گستردگی آسمان ایران فعالیت می‌کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع گفت: امیدواریم سردار مهری به خوبی جای خالی سردار رحمت‌اللهی را پر کند و با حضور ایشان شاهد اتفاقات خوبی باشیم. من هم به سهم خود از هیچ کمکی دریغ نخواهم کرد.

پیگیری ضابطان قضائی و جلوگیری از تخلفات در فضای مجازی

همچنین در این مراسم محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: در دوره مسئولیت سردار رحمت‌اللهی به شبکه نیروی انتظامی وصل شدیم. او آموزش نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی را در اولویت کار خود قرار داد و از حضور اساتید داخلی و بین‌المللی در این خصوص استفاده کرد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور بیان کرد: موضوع اجتماعی کردن یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و بحث میراث‌بانان افتخاری در دوره مدیریتی سردار رحمت‌اللهی مطرح شد. همچنین بحث پیگیری ضابطان قضائی و جلوگیری از تخلفات در فضای مجازی در دوره مدیریت او و دکتر مونسان انجام شد.

در ادامه این مراسم سردار رحمت‌اللهی دو کلمه حفاظت و امنیت را قرین یکدیگر دانست و افزود: در بسیاری از موارد حفاظت پیش نیاز و مقدمه امنیت است و هر دو ملازمه قطعی با نگاهی اقتدارگرا دارند. من از شروع ماموریتم در میراث‌فرهنگی این موضوع را در دو بخش اقتدار نرم و اقتدار سخت مورد توجه قرار دادم.

وی با اشاره به مطالعه قوانین مرتبط با حوزه میراث‌فرهنگی، تصریح کرد: مردمی کردن حفاظت از آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی موضوعی بود که در تمامی این اسناد مورد تاکید قرار گرفته بود. بر همین اساس در اولین اقدام در ساختار مجازی یگان حفاظت اداره مشارکت‌های اجتماعی را تأسیس کردیم و با جامعه مرتبط شدیم. بخش نامه‌های کمک‌کننده و تسهیل کننده ابلاغ و اقدامات خوبی انجام شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی تصریح کرد: طرح میراث‌بان افتخاری اقدام دومی بود که در تمام استان‌ها به صورت ساختارمند در حال پیگیری است. راه‌اندازی اپلیکیشن میراث‌بان از دیگر اقدامات صورت گرفته است که ثبت، مستندسازی، هوشمندیاری نظارت‌ها از قابلیت‌های این اپلیکیشن است. ۸ هزار رکورد تا کنون توسط همکاران ما به ثبت رسیده است.

وی در ادامه به بخش اقتدار سخت به معنی برخورد قهری و برخوردهای قانونی اشاره کرد و گفت: ما قصدمان برخورد مسئولانه بود که شائبه عملکرد منفعلانه به دستگاه منتصب نشود که در این مسیر اقدامات خوبی انجام شد. در مطالعاتم به این مورد برخوردم که با وجود قوانینی که وجود دارد یا مطالبه‌گری صورت نمی‌گیرد و یا بعضاً در برخی موارد از آثار بازدارندگی لازم برخوردار نیستند. در این مورد به صورت یکپارچه در استان‌ها اقداماتی انجام دادیم که نتایج خوبی هم داشته است.

وی به تصویب قانون فلزیاب در سال ۷۹ اشاره کرد و گفت: ضمانت اجرایی پیش‌بینی شده برای این قانون با وجود یک ماده و سه تبصره صرفاً ضبط دستگاه فلزیاب بود که از بازدارندگی کافی برخوردار نبود. در این چند سال دو هزار و ده دستگاه فلزیاب کشف و ضبط شده و همچنان شاهد حفاران غیر مجاز هستیم. بررسی‌های زیادی در این مورد انجام دادیم، امکان قانون‌گذاری مجدد محال بود اما تصورم این بود با استناد به قانون قاچاق کالا و ارز فلزیاب را می‌توان جز کالاهای مجاز مشروط تلقی کنیم. مرجع استعلام وزارت صمت بود با پیگیری‌ها انجام شده از این طریق توانستیم احکام خوبی را برای پرونده‌های مربوط بگیریم.

سردار رحمت‌اللهی در ادامه به انواع جرایم علیه میراث‌فرهنگی در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: جایی که تعرض شود به حریم قانونی یک دستگاه باید برخورد محکمی شود که در فضای مجازی شاهد این موارد بودیم و برخوردهای محکمی با مجرمین فضای مجازی انجام شد.

وی در ادامه گفت: دادستان کل به ضابط بودن نهادهای ما به این دلیل که قانون خاص نداشتیم اعتقادی نداشت، بر همین اساس به استناد مصوبه شورای عالی مربوط به امنیت ملی در سال ۷۳ را ارائه دادیم و نهایتاً آئین‌نامه حفاظت از میراث‌فرهنگی که مهم‌ترین سند مورد استناد برای ما محسوب می‌شود، تنظیم شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی به امضای تفاهمنامه با دانشگاه نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهمنامه ۱۶ عنوان پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه دادیم و دو جلد کتاب هم توسط همکاران در یگان حفاظت تألیف شد.

وی در ادامه گفت: بیش از ۳۰۰ موزه در کشور تحت حفاظت یگان قرار دارد که حتی شروع به جرم ناموفق هم نداشتیم. بیش از ۱۹۰ هزار شیء تاریخی و اشیا بدل نیز توسط همکاران ما کشف شده که ۹۱ هزار قلم اصیل و مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی بوده است.

بخشی از امنیت، مراقبت از میراث‌فرهنگی ملموس است

سردار مهدی معصوم بیگی رئیس پلیس پیشگیری ناجا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم فریدون الهیاری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان در ادامه گفت: بخشی از امنیت، مراقبت از میراث‌فرهنگی ملموس است که بر عهده وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به طور مشخص یگان حفاظت میراث فرهنگی است.

سردار معصوم بیگی بیان کرد: اقدام دیگری که در دوره مدیریت سردار رحمت‌اللهی انجام شد، اتصال یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور به ابرقدرتمندی به نام نیروی انتظامی است. بخشی از مأموریت یگان حفاظت بدون این اتصال امکان‌پذیر نبود. به دلیل عقبه مدیریتی که سردار در نیروی انتظامی داشتند به فوریت این اتصال انجام شد.

سردار حسن مهری فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی بیان کرد: میراث‌فرهنگی صرف‌نظر از ابعاد کالبدی، ابعاد دیگری نیز دارد که ارزش‌های تاریخی، فرهنگی، هنری و تمام ارزش‌های غیرمادی را با خود حمل می‌کند.

سردار مهری ادامه داد: اهمیت این مسئله به این دلیل بوده که هر اثر دارای شخصیت، ارزش، نقش تاریخی، بیان فرهنگی و… است. تمامی این موارد بخش‌هایی از بنا هستند که به آن هویت می‌بخشند و آن را زنده نگاه می‌دارند تا عمل حفاظت معنا پیدا کند و از آنجا که آثار تاریخی به مثابه یک اثر میراث‌فرهنگی بیش از مادیت و قدمت، حامل ارزش‌ها و پیام‌های انسانی هستند، همواره صیانت از آن‌ها موضوعیت داشته است.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: یگان حفاظ میراث‌فرهنگی در راستای رسالت خود در حفاظت از میراث‌فرهنگی کشور سعی خواهد کرد در زمینه ارتقای امنیت اماکن تاریخی و موزه‌ها که محل نگهداری اشیای ارزشمند است، اقدام کند.

وی ادامه داد: از آن‌جا که سرمایه انسانی ارزشمندترین سرمایه هر سازمان است، رویکرد من به بحث توسعه منابع انسانی و تأمین معیشت همکاران در این حوزه مهم خواهد بود و از هیچ تلاشی در این حوزه دریغ نخواهم کرد.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عنوان کرد: امیدوارم با کمک خدا بتوانیم وظایف امنیتی، حفظ و حراست از میراث‌فرهنگی کشور را در چارچوب قوانین و مقررات به‌درستی انجام دهم و با تعامل سازنده با ارکان وزارتخانه بتوانم در زمینه حفاظت از میراث‌فرهنگی مؤثر باشم.

سردار مهری تأکید کرد: ارتقا و تکمیل طرح میراث‌بانان افتخاری در راستای جلب مشارکت همگانی از برنامه‌های یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خواهد بود که با تعامل فکری بتوانیم این طرح مهم را اجرایی و کمک بزرگی به حفظ و حراست از اماکن و آثار میراث‌فرهنگی کنیم.

حکم انتصاب سردار حسن مهری به عنوان فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مدت سه سال به امضای سردار اشتری توسط سردار معصوم بیگی رئیس پلیس پیشگیری ناجا اهدا شد. در ادامه نیز سردار معصوم بیگی لوح سپاس به سردار رحمت‌اللهی اهدا کرد.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x