اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

سرگرد علیرضا زارعان: هرکس تکدی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش نماید به حبس از یک تا ۳ ماه و استرداد اموال بدست آورده محکوم خواهد شد

سرگرد علیرضا زارعان: هرکس تکدی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش نماید به حبس از یک تا ۳ ماه و استرداد اموال بدست آورده محکوم خواهد شد

پدیده ناپسند تکدی گری در شهرها و راه حل های رفع این معضل

پایگاه خبری احوال نیوز ، سرگرد علیرضا زارعان رئیس اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان ، در مورد تکدی گری عنوان کردند: پدیده ناپسند و نامیمون تکدی گری که معلول نارسایی و ناکارآمدی نهادهای اجتماعی جامعه است بستر مناسبی برای اشاعه بسیاری از جرائم محسوب و بایستی برای رفع این معضل به صورت اساسی چاره اندیشی کرد .

امروزه اغلب صاحبنظران ونویسندگان پدیده تکدی گری را نوعی از آسیب های اجتماعی دانسته ودر نهایت آنرا یکی از معضلات ومسائل اجتماعی در جوامع کنونی مخصوصأ جوامع شهری می دانند.

بی تردید تکدی گری از لحاظ روانی و اجتماعی جامعه را با آسیب جدی دچار می کند چون منظره متکدیان که در نهایت ذلت و در برخی مواقع با نمایش های ترحم انگیز است نه تنها دل هر انسانی را آزرده می سازد بلکه نشان از ارزش های انسانی و زمینه سازی جهت از بین بردن هنجارها وشروع ارتکاب بر جرائم دارد.

امروزه پدیده ناپسند و نامیمون تکدی گری که معلول نارسایی و ناکارآمدی نهادهای اجتماعی جامعه است بستر مناسبی برای اشاعه بسیاری از جرائم چون سرقت ، قاچاق ، قتل ، بهره کشی انسانی در راه های نامشروع ، فساد و فحشاء فراهم می کند و بنابر این ضرورت دارد که برای رفع این معضل به صورت اساسی چاره اندیشی کرد .

عوامل مؤثر بر بروز تکدی گری :

عوامل زمینه ساز تکدی گری را با توجه به استدلالات علمی و مطالعات انجام شده می توان به چهار گروه: الف) عوامل اقتصادی : فقر وبیکاری ب) عوامل فرهنگی : ضعف ارزش های دینی و فرهنگی ، بیسوادی و… ج) عوامل اجتماعی : حاشیه نشینی ، مهاجرت ، نابسامانی خانواده ، اعتیاد و… د ) عوامل روان شناختی : مشکلات روانی و بیماری های جسمی ، فقدان اعتماد به نفس و… تقسیم کرد.

تکدی گری از نگاه قانون:

برابر ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی هرکس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش یا ولگردی نماید به حبس از یک تا ۳ ماه محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی بدست آورده مصادره خواهد شد.

بر اساس ماده ۷۱۳ نیز هر کس طفل صغیر یا غیر رشیدی را وسیله تکدی قرار دهد یا افرادی را به این امر بگمارد به ۳ ماه تا ۲ سال حبس و استرداد کلیه اموالی که از طریق مذکور به دست آورده محکوم خواهد شد.

تقسیم بندی متکدیان

متکدیان از نظر دسته بندی به ۳ دسته مردان، زنان و کودکان که همراه با شیوه خاصی با توجه به ویژگی گروهی خود به این امر مشغول هستند تقسیم می شوند .

گروه اول که مردان هستند یا از معلولیت جسمی رنج می برند و یا در دام اعتیاد گرفتارند که به این امر می پردازند . گروه دوم که بیشترین حجم آماری است زنان هستند که علاوه بر معلولیت های جسمی و روانی یا اجبار از سوی همسران و خانواده کولی ها به این کار مشغول می شوند و عده اندکی از آنان بیوه یا بی سرپرست هستند . سومین گروه کودکان هستند . این گروه بیشتر در معرض آسیب پذیری بوده و از ابتدایی ترین آموزش ها نیز محروم هستند و از سوی والدین به این کار گمارده می شوند .

تکدی گری از منظر قرآن

قرآن از مؤمنان می خواهد که توجه خویش را فقط به سوی متکدیان معطوف ندارند، زیرا در جامعه افراد نیازمند بسیاری هستند که از غنای فرهنگی، اجتماعی و شخصیتی برخوردارند و از این رو عفت و حیای آنها به اندازه ای است که خود را نگه می دارند و هیچ گاه به سوی دیگران دست نیاز دراز نمی کنند و با حفظ وجه اجتماعی خود، طوری رفتار می کنند که دیگران آنان را دارا می پندارند.

نکوهش تکدی گری در دین اسلام

دین اسلام برای مقابله با مساله تکدی گری راه حل هایی را ارائه داده است. در این ارتباط رسیدگی و مراقبت از بیماران، معلولان، از کار افتادگان، آسیب دیدگان، محرومان را مطرح و از جمله وظایف حکومت اسلامی قلمداد نموده است.  احادیث فراوانی در نکوهش تکدی گری از سوی پیامبر اسلام و ائمه معصومان(ع) نقل شده است.

پیامبر بزرگ اسلام (ص) در این خصوص می فرمایند:« اگر مردم می دانستند در سوال و تکدی چه بدیهایی وجود دارد هرگز کسی از کسی چیزی درخواست نمی کرد.»

امام صادق(ع) می فرمایند: « از تقاضا و خواهش کردن از مردم برحذر باشید، چه این عمل در این دنیا خواری و فقری است که شتابان آن را برای خود خواسته اید و در روز قیامت حسابی طولانی دارد.»

و در جای دیگر می فرماید: « هرکس زبان به سوال و گدایی گشاید در حایکه دارای مال و توانمندی باشد روز قیامت در حالی خدا را ملاقات می نماید که صورت او مجروح و خون آلود است.»

نتیجه گیری

بر این اساس و با توجه به سرمایه گذاری های کلان دولت در راستای فقرزدایی به خصوص طرح بزرگ هدفمند کردن یارانه ها و حمایت های سازمان های بهزیستی و کمیته امداد امام ( ره) و … از قشر ضعیف جامعه تکدی گری ‌، در جامعه جایگاه و معنایی ندارد و ضرورت دارد از راه های متفاوت نسبت به ریشه کن کردن آن اقدام کرد.

راهکارهای رفع پدیده تکدی گری از جامعه

به همین منظور راه کارهایی در بخش های زیر جهت کاهش و از بین بردن این آسیب ناپسند ارائه می شود:

الف) راهکارهای اقتصادی : ایجاد کارگاه های اشتغال و حرفه و آموزش توسط سازمان های حمایتی ، بهزیستی ، کمیته امداد امداد (ره) اداره کار و امور اجتماعی و رفع بیکاری، ایجاد مجتمع اردوگاهی و بازسازی و ساماندهی عملی و واقعی متکدیان، توان بخشی معلولان متکدی در راستای ورود به بازار کار ، تشکیل کمیته ای از سازمان های حمایتی و خدماتی جهت بررسی وضعیت متکدیان از جمله راهکارها در این بخش است.

ب ) راهکارهای آموزشی و دینی : فضاسازی فرهنگی و فراهم نمودن بستر فرهنگی و آموزش همگانی و همکاری رسانه ای جهت مقابله با پدیده تکدی گری ،ایجاد تغییر و تحول در دیدگاه اعتقادی و فرهنگی افراد جامعه از طریق تبلیغات و رسانه ها، توجیه و آموزش همگانی در بازداری از کمک به متکدیان از طرق مختلف؛ ایجاد اعتماد نسبت به سازمان های خدماتی و حمایتی ، دولتی نظیر کمیته امداد امام (ره) و… را می توان از راه کارهای مناسب در زمینه آموزشی و دینی دانست

ج ) راهکارهای اجرایی و قانونی : تعیین یک سازمان واحد به عنوان متولی مسئله ساماندهی متکدیان، هماهنگی و همکاری کلیه دستگاه های مرتبط با سازمان متولی ، نظارت ، برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی میان دستگاه های دولتی و غیر دولتی از جمله راهکارهای اجرایی و قانونی هستن.

منابع:

۱-اسدی ، عباس (۱۳۸۸)هفته نامه استان لرستان-«نگاهی به عوامل زمینه ساز تکدی گری درشهرهای لرستان»

۲-ستوده، هدایت ا…(۱۳۸۰) ،آسیب شناسی اجتماعی، تهران: انتشار آوای نور

۳-گزارش مطالعاتی برآورد اجتماعی با تأکید بر جرایم و آسیب های اجتماعی شماره ۳۱ ،چاپ معاونت اجتماعی ناجا.

محمد امین اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x