اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت تصاویر چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

سید رضا سجودی : مساجد اصفهان برای پیشگیری از وقوع جرم به کمک معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل اصفهان می آیند

سید رضا سجودی : مساجد اصفهان برای پیشگیری از وقوع جرم به کمک معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل اصفهان می آیند

توجه به مشارکت مردم در طرح مصلحین و هر مسجد یک حقوقدان تا مسجد، محور صلح وسازش

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان جلسه ای با  موضوع “مسجد، محور صلح و سازش” برگزار کرد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان با بیان اینکه حضور مردم در مساجد و تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در کنار مسائل مذهبی در این مکان ها، نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی و جرائم دارد، اظهار کرد: همان طور که در قرون گذشته مسجد تنها به عنوان محل اقامه نماز و خطابه شناخته نمی شد و باور مردم به این بود که مساجد کارکردهای متنوعی دارند، امروزه معاونت  اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تلاش می کند با تقویت فعالیت‌های اجتماعی و استفاده بیشتر از ظرفیت مساجد محلات در زمینه پیشگیری از وقوع جرائم و همچنین توسعه فرهنگ سازش بین آحاد مردم، گام های استواری بردارد.

​به گفته سید رضا سجودی، مسجد پایگاه اصلی فرهنگی و اجتماعی در همه محلات محسوب می شود و البته که ارتباط با خانواده ها، پایش وضعیت محله از جهت وضعیت اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی و بسیاری از موارد مثبت دیگر می تواند از حضور و شرکت در فعالیت های خودجوش، خیرخواهانه و خردمندامه در مسجد به عرصه ظهور برسد.

وی، افزود: فعالیت های متنوع هر مسجد باید بر اساس زیست بوم هر محل برنامه ریزی و اجراء شود. همچنین در یک محله اگر همه فعالیت های جمعی مسجد محور باشند و مساجد، کانون اصلی خیرخواهی عمومی محله معرفی شوند در آن وقت با حضور ریش سفیدان و معتمدین متبحر محلات در مساجد، نقش مشاوره ای و پیشگیرنده از آسیب های اجتماعی به خوبی عیان خواهد شد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، استقرار نهادهای مردمی مقید به قوانین و ضابطه مند در مساجد را نقطه مثبتی برای افزایش تعامل، حضور و مشارکت مردم در حل مشکلات خود عنوان نمود.

بگفته سجودی، طرح مسجد محور صلح و سازش به دادگستری کل استان اصفهان به عنوان استان پایلوت ابلاغ شده است. این در حالی که در گذشته ۸۸ مسجد در طرح هر مسجد یک حقوقدان با دادگستری همکاری داشته و ۲۶ مسجد شاخص در این زمینه همکاری مستمر داشته اند و این روند رو به افزایش است.

وی درباره طرح هر مسجد یک حقوقدان خاطر نشان کرد: این طرح با هدف کاهش مشکلات مردم و حل گره ها در پرونده‌های دستگاه قضایی با مساعدت نهادهای دخیل، طراحی و اجراء شده است. بر اساس مفاد این طرح، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز رسیدگی به امور مساجد، مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلاء و کارشناسان قوه قضاییه، کانون وکلای دادگستری و بسیج حقوقدانان از جمله نهادهای مشارکت کننده در اجرای این طرح هستند.

سرپرست معاونت اجتماعی با اشاره به اینکه طرح «هر مسجد یک حقوقدان» در راستای توسعه و گسترش مشاوره‌های حقوقی رایگان به مردم می باشد، افزود: از مهم‌ترین مشکلاتی که دستگاه قضایی سال‌ها با آن روبه‌رو بوده است، کثرت و تراکم روزافزون پرونده‌ها است که اجرای صحیح طرح موصوف می تواند نقش بسزایی در کاهش و ورودی پرونده ها ایفا نماید.

به گفته سجودی، افزایش اطلاعات و دانش‌افزایی حقوقی مردم در طرح هر مسجد یک حقوقدان مورد توجه قرار می گیرد، از این رو پیش بینی می شود با افزایش آگاهی‌های عمومی و حقوقی همشهریان شاهد کاهش دعاوی و اختلافات خواهیم شد.

وی به طرح دیگر معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان که همگام با برنامه ملّی اجراء می شود اشاره کرد و گفت: طرح مصلحین خانواده به منظور هم افزایی، تلاش برای کاهش آمار طلاق و آسیب‌های ناشی از این معضل اجتماعی اجراء می شود، با این وصف اجرای کامل این طرح در خصوص دیگر زمینه های کاهش آسیب های اجتماعی، کنترل وقوع جرم و رفع سایر ناهنجاری‌ها از جمله کاهش اعتیاد، سرقت، قتل، پرخاشگری و مواردی که ریشه در طلاق دارند، می تواند تأثیرات مفیدی داشته باشد.

 سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با بیان اینکه اهمیت بهره گیری از ظرفیت گروه‌های مردمی در سند تحول قوه قضائیه و دستور العمل مشارکت‌های مردمی مورد تأکید قرار گرفته است، افزود: مصلحین قرآنی  در پرونده هایی که زوجین در آستانه جدایی هستند به عنوان میانجی ورود پیدا کرده و برای حفظ کانون خانواده تلاش می کنند.

سجودی، ادامه داد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان در تمامی طرح ها و برنامه های در دست اجراء همواره برای کاهش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از جرائم تلاش می کند. بر همین اساس طرح مصلحین نیز سعی دارد با استفاده از ظرفیت مصلحین و فعالان قرآنی در کنار ریش سفیدان و معتمدان محلی برای کاهش جدایی زوجین و رفع مشکلات حادث در این بخش مؤثر واقع شود.

نازیلا انصاری پور

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x