اجتماعی استان اصفهان بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

نیلوفر هادوی: استاد محمد علی شادمان استاد فروتن و همیشه شادمانم ! کلمات ، تنزّل و تجلّی روح آدمی اند

نیلوفر هادوی: استاد محمد علی شادمان استاد فروتن و همیشه شادمانم ! کلمات ، تنزّل و تجلّی روح آدمی اند

قدم بر بال فرشتگان

سلام استاد مهربانی و صفا!

 به ما بگو در آن صبحگاه پاییزی[۱] ناگاه کدامین مَلَک از عالم مُلک به خانه ی زمینی ات فرود آمد و آرام در گوش تو نجوای کوچیدن خواند که با اولین نغمه اش ، بیتابانه کوله بار سفر بر دوش نهادی؟

رسم وفاداری نبود  … عجب شتاب شگفتی برای رفتن !! عجب عروج غریبانه ای بود با پرواز لحظه ی آخر!!

 در پس پرده ی غیب چه دیدی که بدون وقوف در لحظه ای از زمان ،  دعوتنامه ی آسمانیان را به طرفه العینی امضاء نموده و لبیک  گفتی تا بی  بهانه  تن خویش را  به خاک آشنا و پرنده ی سبکبال و کم تعلّق جان عزیزت را راهی قلمرو  اهل نور نمایی؟

  می دانیم که اکنون روح پاکت، فارغ از قفس تنگ تن در زیباترین و خیال انگیزترین عرصه ها به پرواز در آمده است و عالم غریب و خوش برزخ را باهمنشینی خوبان تجربه می کند…. ولی این ماییم برجا مانده ، بار حسرت بر دل و حیران و بی خبر از اطوار پیش بینی نشده ی روزگار!! 

استاد فروتن و همیشه شادمانم ! کلمات ، تنزّل و تجلّی روح آدمی اند… قلم قامت وجودت صدها و صدها بار در سر مشق ها و بداهه نویسی ها، در خونِ دوات جان تازه  گرفت و به رقص و سماعی عارفانه در سیاه مشق های نستعلیق و کتیبه.

 خط ثلث  بر ظروف قلمزده ی مس یا با  قوس و قزح کلمات موزون بر سینه ی ظروف مینا یا در میان آرایش تذهیب های لطیف و شاعرانه  و همچنین خطوط ریز تحریری و شکسته ی جلی و خط دیوانی و چلیپاها ووو…بر  صفحات بیشمار هنرآموزانت فرودآمد  تاثیرهنرخطاطی  را در خطه ی هنروران به ثبوت و حضوری تامّ و تمام نمایش داد و اینک آشیانه ی دل های ما فرودگاه و قرار گاه  یادگاری های توست که اگردیده ها سعه پیدا می کردند  ، قطعاً می دیدند که « بال های لطیف و بهشتی ملائک، همواره در زیر گامهای استادی ات  پهن گشته اند »

اما  آن انگشتان بدیعه ساز – که یکدم از حرکت ، تلاش و هنر آفرینی  باز نمی ماندند[۲]– ، اکنون در آغوش طبیعت آرمیده اند و به زبان بی زبانی عرض حال دارند که سالها در جای جای میراث های فرهنگی کشور و حتی فرامرزهای میهن خویش[۳] مشق عشق نموده اند و این  در و دیوار شهرماست که فردا به خلق و طرح واژه های نور  که از این دستان

برآمده اند ، شهادت می دهند! 

این روزها که ذکر و یادت حال و هوای خاص خود دارد نامت را  با وصف «استاد اخلاق» در می آمیزند و هیچ کس نیست که بتواند چهره ات را بدون خنده های مهربانی اش تداعی کند. حقاً که دل و جانت شادمان بود و روح و ذهنت پاک و بی آلایش ..و  بهشت قرارگاه چنین مردمان پاک نهاد ست ..

*******

نیلوفر هادوی از هنرآموزان خط استاد شادمان


[۱]  پنجشنبه ۲۹ آبان  ۱۳۹۹

[۲]خط انجمن خوشنویسان استان و…  آموزش خط به هنرجویان، تالیف کتبآموزش خط ، برپایی نمایشگاههای خطاطی و رنگ و خط،  طراحی و تصحیح آزمونهای

[۳] اجرای کتیبه خط ثلث (اسماء خدا)  به ابعاد  یک و نیم متردر مسجد ولایت  خطواطی در مسجد شرافت   کشور مالزی

بیوگرافی استاد:

محمدعلی شادمان فرزند حسینعلی در سال۱۳۳۶ در شهرضا چشم به جهان گشود  و از سال ۱۳۵۳ نزد استادانی چون مرحوم استاد حبیب اله فضائلی، استاد امیرخانی و استاد کابلی به یادگیری خوشنویسی همت گماردند.

از سال ۱۳۶۰ مدرس انجمن خوشنویسان اصفهان شدند. در سال ۱۳۶۳کلاس های انجمن خوشنویسان را در شهرضا دایر کردند و تا سال ۱۳۶۸ مدرس انجمن خوشنویسان شهرضا نیز بوده اند.

وی که از شاگردان مرحوم فقید استاد فضائلی بود خلق آثار بی بدیل خوشنویسی و کتابت خطبه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و دیوان حافظ  و کتیبه ثلث مسجد کوالالامپور مالزی را در کارنامه هنری خود داشت او که دارای مدرک استادی از انجمن خوشنویسان ایران بود سالها به تربیت هنرجویان و دانشجویان علاقمند به هنرخوشنویسی در مراکز دانشگاهی و هنری پرداخته است . 

استاد محمدعلی شادمان از هنرمندان شاخص عرصه خوشنویسی ۲۹ آبان ۹۹ بدرود حیات گفت و در قطعه هنرمندان آرامستان باغ رضوان به خاک سپرده شد.

فقدان این هنرمند گرانمایه را به خانواده آن مرحوم و جامعه هنرمندان استان تعزیت و تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای خانواده مرحوم صبر و برای روح آن فقید رحمت و مغفرت آرزو داریم.

برخی از افتخارات ایشان به شرح زیر است:

۱- دارای مدرک استادی از انجمن خوشنویسان ایران

۲-اخذ مدرک درجه ۲ هنری در سال ۱۳۷۳

۳-آموزش خوشنویسی در اصفهان ،موسس انجمن خوشنویسان شهرضا مدیر و مدرس آن از سال ۱۳۶۸-۱۳۶۴

۴-مدرس انجمن خوشنویسان اصفهان از سال ۱۳۶۱ و عضو شورای انجمن خوشنویسان اصفهان چندین دوره

۵-مدرس مراکز آموزش عالی فرهنگیان اصفهان ، دانشگاه آزاد، دانشگاه های فنی حرفه ای شهید مهاجر، سروش و سمیه

۶-شرکت در نمایشگاه های جمعی انجمن خوشنویسان ایران در اصفهان ، تهران، ساری، رشت و لاهور پاکستان

۷-برگزاری نمایشگاه انفرادی در استان تهران ، خرم آباد و اصفهان

۸-خوشنویسی کتیبه ثلث مسجد ولایت کوالالامپور(مالزی) در ابعاد ۵/۱ متر در ۷۲ متر و کتیبه مسجد شرافت مالزی

۹-خوشنویسی کتاب خطبه حضرت فاطمه زهرا(س) و خوشنویسی دیوان حافظ

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x