اجتماعی استان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی صوت فرهنگ و هنر فیلم ورزشی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکتر مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس : برای من منویات حضرت آقا حجت است

دکتر مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس

دکتر مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس :برای من منویات حضرت آقا حجت است

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز، ادامه سلسله جلسات پرسش و پاسخ آنلاین به مناسبت نکوداشت آیین چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس، در هشتمین روز از مهرماه ۱۳۹۹،ششمین جلسه ویژه اعضای شوراهای استانی جبهه ایستادگی سراسر کشور به میزبانی جبهه ایستادگی استان اصفهان برگزار گردید. دراین نشست  که با هدف “تعالی و بصیرت انقلابی” و با حضور میهمان برنامه دکترمهدی طغیانی، نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون اقتصادی به موضوع گشایش اقتصادی؛ دولت و مجلس پرداخته شد و در ابتدای جلسه دبیر جبهه ایستادگی اصفهان اولین سوال خود را چنین مطرح کرد؛” مفهوم اقتصاد از نظر حضرتعالی چیست و شاخص های اصلی که در یک جامعه مورد ارزیابی قرار می گیرد کدام است ؟”

   دکتر طغیانی در پاسخ چنین اظهار داشت که؛

در دانش اقتصاد، این واژه  به عنوان تخصیص بهینه ی منابع کمیاب تعریف می شود و اعتقاد بر این است که مسئله اصلی  جوامع در حوزه اقتصادی این است منابعی که در اختیار دارند، به چه شکلی و چگونه به نیاز ها اختصاص می دهند. مثلا یک روز را ، یک هفته را و یک عمر چند ساله را چگونه برای دسترسی به اهداف مورد نظرمان اختصاص می دهیم؟  حالا در اقتصاد هم شبیه همین است، داشته هایمان مانند؛ نیروی انسانی و غیر انسانی، منابع مختلفی که در اختیار ماست مثل زمین، ماشین آلات،نفت و…این منابع را چگونه مورد استفاده قرار می دهیم؟

  مسئله اصلی اقتصاد در جوامع  مختلف این است که از فرد گرفته تا جامعه چگونه از این منابع استفاده می کنند؟

آیا منابع بهینه مورد استفاده قرار می گیرند؟ یا همراه با اسراف و تبذیر و نابود کردن و هدر دادن است ؟

هر چه که بهتر استفاده شود بالتبع آن به اهداف مورد نظر نزدیک تر می شویم و هر چه بدتر استفاده کنیم بالتبع آن ار اهداف مورد نظر دور خواهیم شد.

بنابراین ازین تعریف، شاخص ها  را هم می توان بدست آورد. یک منبع مهم که در اختیار  ماست نیروی انسانی است که می تواند کار کند، خلق کند، اختراع کند، می تواند هزاران ارزش بیافریند و….

 چقدر واقعا از این منابع استفاده می کنیم یا آن را عاطل و باطل رها کرده ایم که به اصطلاح آنرا بیکاری می گوییم. بیکاری یعنی عاطل وباطل رها کردن یک منبعی که در اختیار ماست مثل نیروی انسانی و شاخصی که به دنبال آن هستیم همین منبع انسانی است که داریم چگونه از آن استفاده می کنیم؟ وچقدر توانسته ایم  با وجود نیروی انسانی سرشار به اهداف مان نزدیک شویم. معمولا آن اهداف اقتصادی را و نزدیک شدن به آن اهداف را با رشد و پبشرفت معرفی می کنند واین داشته ها را با شاخص های دیگری مثل نرخ بیکاری و… نشان می دهند.

دبیر جبهه ایستادگی استان اصفهان در سوال دیگری پرسید” ارزیابی شما از روند برنامه ریزی اقتصادی کشورمان، از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون  چگونه است؟  سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ گفت: یک برنامه ریز اقتصادی عملا تلاش می کند تا بهترین برنامه برای اختصاص دادن هاشکل بگیرد. به طوری که چگونه این منابع کمیاب خودش را به نیازها واهداف جامعه اختصاص دهد. کمیاب در اقتصاد به معنای کمی نیست بلکه در اینجا به معنای فلسفی آن باید دید، وقتی می گوییم یک چبز کمیاب است یعنی محدود به مکان و زمان است یعنی محدود به ماده است. مثلا اگر بنده الان تهران هستم نمیتوانم همزمان شیراز،مشهد و اصفهانم باشم.  امکان پذیر نیست، چون من محدود به مکان و زمانم، این عالم ماده من را محدود کرده است. در اقتصاد هم همین طور است یعنی اگر شما یک بودجه ۱۰۰۰میلیاردی داشته باشید با آن می توانید یک کار ۱۰۰۰میلیاردی انجام بدهید و نمی توانید ۵ تا کار ۱۰۰۰میلیاردی انجام دهید. لذا برنامه ریزی برای این است که آن ۱۰۰۰میلیاردی را چگونه هزینه می کنید ؟ آیا خوب سنجیده اید؟ آیا بهترین کار را انتخاب کرده اید ؟ یا نه کاری که میخواهید انجام بدهید عملا هدر دادن آنست.   متاسفانه قبل و بعد ازانقلاب برنامه ریزی اقتصادی روشنی نبوده و موانعی داشته است.به عنوان مثال در اختیار نفت در اختیار دولت ها بوده که با آن می خواسته اند توسعه بوجود بیاورند. چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن، همیشه با نفت زندگی کرده ایم،نفت فروختیم و عملا یک رفاه نفتی را برای مردم بوجود آورده ایم.اگر هم اکنون ملاحظه می شود که اقتصاد ایران تحت فشار شدید قرار گرفته است، دلیلش این است که وقتی ۸۰ درصد درآمد ارزی از نفت خام بدست می آمده، ۱۵ درصد از محصولات نفت خام و فقط ۵ درصد غیر نفتی بوده، الان که این درآمد نفتی در اختیار ما نیست ما منبع جایگزین برایش نداریم، در حالی که این کشور مملواز ثروت فکری، انسانی و انواع و اقسام معادن و ثروت هاست که نتوانستیم اینها را باور کنیم .چون همیشه نفت بوده و زاییده نفت، مانع برنامه ریزی اصولی و منطقی ما برای دستیابی به آن اهداف، برنامه و زندگی و معیشت مردم بوده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی همچنین  در پاسخ به سوال” ریشه های اصلی مشکلات اقتصادی را در چه چیزهایی می بینند؟” اذعان داشت: ما از داشته هایمان استفاده بهینه نکردیم .دلیلش هم این است که ساختارهای اقتصاد ما بر اساس استفاده از یکی از ظرفیت های کشور که همان نفت است پایه گذاری شده است .متاسفانه به این فکر نکردیم که شاید این نفت تحریم بشود و به بن بست برسیم و روی بقیه زمینه ها سرمایه گذاری کنیم . مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) هم دو اشکال عمده  را بر زیر ساخت های اقتصادی کشور گرفتند.یکی سوء مدیریت ها و یکی هم زیر ساخت ها، مثل زیر ساخت نظام بانکی، زیر ساخت نظام تولیدی، توزیعی، زیر ساخت نظام مالیاتی و…

دکتر طغیانی در پاسخ به سوال چهارم دبیر جبهه ایستادگی اصفهان که پرسید ”  مردم در حال حاضر چشم خود را به تصمیمات مدبرانه نیروهای انقلابی در این مجلس دوخته اند و منتظر اقدامات انقلابی نمایندگان شان هستند به نظر شما  مجلس یازدهم چگونه می تواند گشایش اقتصادی ایجاد نماید ؟” گفت:ما الان در نقطه ای قرار گرفتیم که مشکلات اقتصادی متعدد و فشار بی امان دشمن در حوزه های مختلف اقتصادی هست .زیر ساخت هایی که باید در طول زمان درست میشده و درست نشده مثلا در حوزه مالیات، بودجه دولت، در حوزه نظام بانکی، نقدینگی، نظام ارزی، در بازار سرمایه و… و وقتی هم نداریم و اگر بخواهیم اینها را از ریشه درست کنیم منبع نداریم .یک زمانی با پول نفت همه کار میشد کرد ولی الان در کشور ارزی وجود ندارد که بتوان واردات وارد کرد.هم اکنون سوء تدبیر و زیر ساخت غلط ما را دچار مشکل کرده .ناامید نیستیم ولی نباید هم منتظر معجزه باشیم که یکدفعه همه چیز درست شود.

دبیر جبهه ایستادگی  به عنوان سوال آخر خود مطرح کرد که” مجلس برای گشایش اقتصادی چگونه از ابزار های خود مانند نظارت بر دولت استقاده می کند و در این مدت آغاز مجلس، چه اقداماتی مجلس برای کمک به دولت در جهت ساماندهی فضای اقتصادی کشور مانند تورم و گرانی اتخاذ نموده است؟

ایشان پاسخ داد: از ابتدای شروع مجلس یازدهم برنامه ای در کمسیون های مختلف اقتصادی مطرح شد که بیاییم روی اولویت های جدید مردم متمرکز شویم.اولویت اصلی مردم مسکن، خودرو ، نیاز های اساسی و امکانات اولیه شان است .در این مسیر شروع کردیم و لحظه ای وقت تلف نکردیم .طرح مالیات بر خانه های خالی و احتکار مسکن به صورت دو فوریتی پیش رفت.فرایندهای قانون گذاری هم در کشور ما زمان بر است .ما طرح دوفوریتی آوردیم و در مجلس تصویب کردیم رفته شورای نگهبان اصلاح شده و برگشته و همین پروسه دوماه طول کشیده است.در حوزه مسکن و ساخت و ساز با هدف یک میلیون واحد در سال کمیسیون عمران وارد شدیم.در حوزه تامین کالاهای اساسی در کمیسیون برنامه و بودجه،در طرح تخصیص کالاهای اساسی از طریق کارت الکترونیکی مطرح شد که امروز هم در صحن مجلس مطرح شد. در حوزه خودرو یک طرح بسیار خوبی مطرح بود.در بحث مباحث روزمره مثل حوزه محصولات کشاورزی، کمیسیون کشاورزی ما مرتب از مسئولین که مربوط هستند دعوت میکند تا گلوگاه های مسئله را حل کند .از ابزار ها استفاده می کنیم ولی متاسفانه حجم سوء مدیریت ها بالاست .خودشان مردم را وارد بورس می کنند و به تذکرات ما اهمیت نمی دهند .در سال آخر دولت باید با آن ها همکاری شود که امورات مردم روی زمین نماند.الان بدترین اتفاقی که می تواند در اقتصاد کشور باشد این است که امورات روی زمین بماند.اما با همین اشکالات اساسی باید به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) گوش داد و دولت را کمک کرد تا مسائل مردم حل شود.

در ادامه جلسه اعضای جبهه سوالات بسیار زیادی را مطرح نمودند که بخاطر ضیق وقت بخشی از سوالات که از اولویت و فراوانی بیشتری برخوردار بودند پاسخ داده شد که در ذیل به چند مورد اشاره شده است ؛

یکی از اعضا پرسید ” چرا مجلسی که با رای و نام انقلابی روی کار آمد  و انتظار می رفت تحول آفرین باشد بر اساس روال گذشته ودیعه مسکن و دریافت  خوردو دنا پلاس آنهم در چنین شرایط شکننده ای که مردم در زیر سخت ترین فشارهای اقتصادی هستند را به راحتی پذیرفت و  همدردی با مردم نکردند که هیچ، اعلام برائت هم نشد؟

دکتر طغیانی در پاسخ ابراز کرد؛ این مسئله در هیئت رئیسه مجلس بررسی و تصمیم گیری شد وبنده در هیئت رئیسه نیستم. اما می دانم که پیشنهاداتی دراین خصوص به هیئت رئیسه واصل گردید که متاسفانه دیر شده بود. خود بنده از هیچ کدام ازین امکانات استفاده نکرده ام و لازم هم ندارم چون برای انجام امور اداری و وظایف سازمانی ترابری مجلس در دسترس هست. همچنین بنده در ساختمان اداری مجلس اسکان دارم و خانواده ام را نیز با خود به تهران نبرده ام. ولی به هر صورت نباید این طور نگاه کرد که همه نمایندگان در شهرهای بزرگ هستند وخانواده هم همراهشان نیست. ولی اینکه امکانات به این شکل به همه داده شود و نیاز ها در نظر گرفته نشود، خودش غلط است باید نیاز قطعا در نظر گرفته شود البته به نظر بنده باید به هیچکدام از نمایندگان تهران خودرو و اسکان هم تعلق نمی گرفت چون نمایندگان مرکز هم خانه داشتند و هم ترابری مجلس به آنها خدمات رسانی می کرد. ولی خودرو و اسکان سازمانی حداقل امکاناتی است که یک نماینده برای انجام وظایف سازمانی به آن نیاز دارد

همچنین یکی دیگر از اعضا سوال کرد؛ بااین همه مشکلات اقتصادی، بی توجهی های مکرر دولتمردان خصوصا رئیس دولت به فرمایشات حضرت آقا، و نیز بی توجهی دولت به  منتقدین ودلسوزان نظام و بی برنامگی دولت در حل مسائل مختلف، آیا وقت اعلام بی کفایتی رئیس جمهور نرسیده است؟

سخنگوی اقتصادی مجلس اظهار داشت؛ با توجه به منویات حضرت آقا، جمع بندی اکثر نمایندگان بر این است که استیضاح دولت مستقر در حال حاضر کمکی به حل مشکلات نمی کند زیرا در صورت استیضاح و برکناری رئیس دولت،وظایف ایشان به معاون اول واگذار می گردد با وجود اینکه دولت مستقر که این چنین در اصلاح امور کشور مورد انتقاد است در شرایط نبود دولت قطعا وضعیت به مراتب بدتر خواهد شد پس با عنایت به اینکه حضرت آقا هم فرمودند این دولت باید تا آخر بماند و پاسخگوی ملت باشد به نظر می رسد برداشت اکثر نمایندگان هم  به همین نتیجه منتهی می گردد و برای من منویات حضرت آقا حجت است.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x