اجتماعی استان اصفهان اقتصادی البرز بین الملل تصاویر چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شمال فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

استان البرز در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی میزبان دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور

استان البرز در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی میزبان دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز،بعدازظهر روز شنبه ۲۰ مهرماه دکتر مهرناز آزاد دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور به همراه محمد علی جعفریان مسئول واحد شعر و ادب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با جمعی از انجمن های ادبی استان البرز دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار دکتر خستو رئیس کمیسیون هنر و رسانه و نایب رئیس شورای شهر کرج نیز حضور داشت.
خستو پس از شنیدن مشکلات انجمن‌های ادبی البرز که عمده آنها مکان، چاپ و نشر آثار شاعران و نویسندگان و همچنین نداشتن بودجه کافی برای انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی و برگزاری بزرگداشت و همایش‌ها بود، گفت: شورای شهر کرج در صورتیکه اطمینان داشته باشد که انجمن های ادبی با کیفیت و کمیت کار می‌کنند و صرفا جلسات آنها محفل‌های چهار، پنج نفره و بدون خروجی های ارزشمند نیست به آنها از ردیف های بودجه های فرهنگی خود کمک خواهد نمود.

 

آقای محمدعلی جعفریان مسئول واحد شعر و ادب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز نیز گزارشی از عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز ارائه داد و گفت: همچنان با وجود کمبود بودجه با همان امکاناتی که هست تلاش می‌کنند تا انجمن های فعال را حمایت کنند و از هیچ کوششی در این راه مضایقه نخواهند نمود.

خسرو عباسی خودلان دبیر انجمن های ادبی البرز نیز با ارائه گزارشی از عملکرد خود در چندماه اخیر ضمن قدردانی از کمک‌ها و حمایت‌های مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز یاد آوری نمود که این انجمن‌ها برای ارتقا و رشد به حمایت‌های بسیار بیشتری احتیاج دارند و او همچنان تلاش می‌کند تا با تعامل با انجمن‌ها و ادارۀ کل، پل ارتباطی موثری بین آنها باشد.

 

مهرناز آزاد دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور نیز پس از شنیدن مشکلات مجامع و فعالیت هایی که تاکنون از سوی اداره کل ارشاد استان البرز صورت گرفته در پاسخ به این سوال که برخی انجمن‌ها از فعالیت‌های دبیر کشور و بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان بی‌خبرند، گفت :انجمن‌های ادبی تا زمانی که دارای شناسه برگ نشوند نمی‌توانند اطلاعات مربوط به فعالیت‌های فوق را دریافت کنند، زیرا تمام اطلاعات درخواستی آنها از طریق کانال‌های ارتباطی که بین دبیر مجامع و بنیاد بصورت اختصاصی در اختیار انجمن‌های شناسه‌دار قرار می گیرد، صورت گرفته و طبیعی است که انجمن هایی که در این گروه‌ها نیستند از این فعالیت‌ها بی اطلاع باشند.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ،وی با توضیح اینکه در مسیر رفع مشکلات انجمن‌های ادبی کشور از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و از حوزه آموزش تا پژوهش برای تامین مدرسین خوب و پژوهشگران خبره، تا تامین کتاب ‌و چاپ و نشر آثار شاعران و حتی ترغیب حامیان مالی برای حمایت از طرح های ادبی، شبانه روز درحال تلاش است، گفت: ایجادِ هر چه بیشترِ مخاطب عام و عضو گیری از مخاطبان عام و دیده شدن فعالیت ها و تلاش های انجمن های ادبی توسط عموم مردم، یکی از مهم ترین اهداف انجمن هاست.
دبیر مجمع انجمن های ادبی کشور ادامه داد، تازمانی که محافل کوچکی داشته باشیم و خودمان برای خودمان شعر بخوانیم هیچ کسی ما را نخواهد دید و روی این توانمندی‌ها سرمایه گذاری نخواهد شد.
مهرناز آزاد همچنین با توضیح تسهیلات چاپ و نشر در تفاهم‌نامه‌های امضا شدۀ اخیر بین مجامع ادبی کشور با ۱۰ ناشر گفت: تلاش نموده است تا ناشران را متقاعدکند؛ تفاهم‌نامه‌ای را به امضا برسانند که در آن ناشر حامی مالی بوده و بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری اولیه را متقبل می شود، ضمن اینکه چاپ و نشر هر دو به عهده ناشر بوده و سود حاصل از فروش با مولف به نسبت مشخص شده در قرارداد تقسیم می‌شود.


وی در توضیح این تفاهم‌نامه ها گفت: تلاش ما این است تا روی بهترین آثار سرمایه گذاری گردد و از انتشار آثار ضعیف توسط ناشرانی که با مجامع تفاهم نامه امضا نموده اند جلوگیری شود.
مهرناز آزاد تشکیل شورای نظارت بر شعر و داستان در ادارات کل را پیشنهاد نمود و در توضیح آن گفت: درحال نوشتن طرح اجرایی این شورا است و به محض آماده شدن، آن را برای کلیه ادارات کل ارسال خواهد نمود. در این طرح با انتخاب و حضور بهترین و پرسابقه ترین ادیبان و شاعران و نظارت ادارات کل بر عملکرد آنها می‌توان آثار فاخر ادبی را شناسایی و روی آنها سرمایه گذاری کرد.

مهدی اسدی مدیر مسئول انتشارات ملرد استان مرکزی نیز با حضور در این جلسه توافق خود را برای پیوستن به جمع ناشران مجامع کشور اعلام نمود.

اقای دکتر محمود اقبالی با بیش از ۶٠ سال فعالیت ادبی و انجمن داری در البرز،آقای محسن توکلی،آقای علی اکبر زبردست، آقای بابک حقیقی، آقای علی دشتی، آقای سفیر نیشابوری، ،آقای آیدین تبریزی، آقای حجت الاسلام اکبر حمیدی،خانم معصومه کاظمی پور،خانم پرستو منادی و…ازجمله حاضران دراین نشست بودند.

 

الهه کمالی

انتهای خبر/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x