اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب مرکزی

دادستان اصفهان، اولین دادستان کشور است که به قضات دستور شناسایی سریع اموال قاچاقچیان را صادر کرد

معتاد بهبود یافته به دلیل نبود پشتوانه شغلی راهی پاتوق های پیشین می شود

دادستان اصفهان، اولین دادستان کشور است که به قضات دستور شناسایی سریع اموال قاچاقچیان را صادر کرد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، اعتیاد یک بیماری جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است، یکی از چهار بحران جهانی است و تأثیر آن در ظهور سایر آسیب ها ی اجتماعی، نمود عینی دارد. بازگشت دوباره اعتیاد تأثیرات زیادی بر فرد، جامعه و خانواده می گذارد. فردی که بعد از ترک دوباره به سوی مواد برمی گردد به زودی با احساس گناه، ناامیدی، خجالت و عصبانیت گریبانگیر می شود. عوامل مختلفی از بازگشت افراد بهبودیافته به اعتیاد جلوگیری می کند. نبود شغل یکی از مهم ترین مشکلات بهبود یافتگان بیماری اعتیاد است لذا عامل مهمی در بازگشت بیماری اعتیاد به شمار می آید. اگر بتوان برای معتادین رها یافته از اعتیاد با توجه به مهارت های شغلی آن ها، کار و شغل ایجاد کرد نه تنها از بازگشت مجدد این افراد پیشگیری می شود بلکه زمینه توانمندسازی و بازگشت آن ها به کانون خانواده و جامعه نیز فراهم می شود. داشتن شغل و مهارت های شغلی نقش مؤثری در پیش بینی ماندگاری درمان بهبود یافتگان از اعتیاد دارد به همین دلیل با توجه به نقش مهّم اشتغال زایی در جلوگیری از بازگشت مجدد به مصرف مواد بر ضرورت ایجاد فرصت های شغلی برای پیشگیری از بازگشت به چرخه اعتیاد تأکید می شود.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان در هفته مبارزه با اعتیاد جلسه ای به منظور بررسی چالش ها و افزایش کیفیت در مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ برگزار نمود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز اصفهان، هدف نهایی مراکز ترک اعتیاد را عدم بازگشت به سمت مواد مخدر در افراد بهبود یافته عنوان کرد که روزهایی از زندگی خود را در مراکز ترک گذرانده اند.

 این مقام مسئول، حرفه آموزی به معتادان را مطابق آئین نامه و تکالیف دوازده گانه مراقبت بعد از خروج معتادان ماده ۱۶ اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر، مهم ترین وظیفه دستگاه های دست اندرکار دانست و اظهار کرد: آموزش کسب و کار مورد نیاز جامعه به منظور حمایت از روزهای پس از خروج نقش پیشگیرنده ای نسبت به بازگشت دوباره به آسیب مهم اعتیاد دارد.

 علی اصفهانی، تهیه بانک اطلاعاتی از معتادان متجاهر و مستقر در مرکز ماده ۱۶ را از اولویت های پیش رو به منظور اقدامات آینده و گروه بندی عنوان کرد و ادامه داد: قضات این پرونده ها نقش تسهیلگری دارند که انتظار می رود با پیگیری تشکیل بانک های داده ای و افزایش هم افزایی برای پس از خروج معتادان نیز تمهیداتی در نظر گرفته شود.

بگفته وی، مشارکت بیشتر میان دستگاه های دادگستری، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی، علوم پزشکی، شهرداری و سایر نهادها با یک محوریت جهت تمرکز بیشتر برای کاهش آسیب ها و افزایش توانمندی ها همچنین دعوت از خیران و سازمان های مردم نهاد که بازوان دولتی به حساب می آیند از موازی کار و تکرار جلوگیری می کند.

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان ضمن اشاره به ظرفیت محدود پذیرش مراکز ماده ۱۶پیشنهاد استفاده از مراکز ماده ۱۵ به منظور افزایش فضا و ظرفیت را نمود.

درمان معتاد پس از خروج از کمپ، اشتغال است.

معاون دادستان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان، گذرگاه مبارزه با مواد مخدر می باشد، اظهار کرد: قاچاقچیان به دلیل برخورد قاطع و هوشیاری دستگاه های همکار در امر مبارزه با مواد مخدر، هرگونه رفت و آمد از این مسیر را انتخاب امنی برای رفت و آمد می دانند.

روح الله مقضی در رابطه با آئین نامه و تکالیف دوازده گانه مراقبت بعد از خروج معتادان ماده ۱۶ اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر، افزود: هر معتاد پس از خروج نسبت به اشتغال، جا و مکان (سرپناه) و حمایت های مالی دغدغه هایی دارد تا بتواند از زندگی پیشین فاصله گرفته و زندگی نوینی را شروع کند.

بگفته وی، مراکز قلعه شور و سپاه ویژه معتادان ماده ۱۶دارای ظرفیت ۴۰۰ نفر می باشند با این حال دادگستری در مورد مراکز ماده ۱۶ با کمبود ظرفیت برای پذیرش مواجه است. همچنین با توجه به افزایش معتادان متجاهر و کشفیات حوزه مواد مخدر که زیبنده نظام مقدّس جمهوری اسلامی نمی باشد، به نظر می رسد حضور همه جانبه ارگان ها به منظور پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر لازم و ضروری است.

معاون دادستان با اشاره به اینکه سال گذشته بیشترین میزان کشفیات استان را داشته ایم، تصریح کرد: یک کارتن خواب براساس ماده ۱۶ از تکالیف دوازده گانه مراقبت بعد از خروج، امکان اسکان موقت در یک کمپ را به مدت شش ماه دارد. بعد از آن این وظیفه دستگاه های دست اندرکار است که با فراهم سازی شرایط از بازگشت دوباره آن ها به مرکز ماده ۱۶ جلوگیری کنند.

مقضی ادامه داد: مسئولان با ارائه برنامه های مدون و دانستن راه حل برای چالش های اعتیاد می توانند از بازگشت و ورود مجدد مددجویان به مرکز ماده ۱۶جلوگیری کنند.

معتاد بهبود یافته به دلیل نبود پشتوانه شغلی راهی پاتوق های پیشین می شود

کارشناس معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان در این جلسه خواستار ارائه طرح استفاده از باغ فدک به منظور نگهداری از معتادان ماده ۱۶ و متجاهر در دستور کار شورای تأمین استان شد و افزود: ساخت سریع این مکان، خواسته تمام کنشگران می باشد تا هرچه سریع تر عملیات بهره برداری انجام گردد.

حسین کریمی، بیان کرد: طرح مراقبت پس از خروج  معتادان نیاز به یک شبکه سازی دارد که این قضیه نیازمند مشارکت تمام دستگاه ها است همچنین گذراندن دوره یا دوره های خاص آموزشی و یادگیری مهارت های زندگی یا شرکت در دوره های مذهبی، تربیتی، اخلاقی، ورزشی و غیره از دیگر پارامترهایی است که باید دستگاه های مرتبط مانند فنی و حرفه ای به آن توجه داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت حرفه آموزی و پیش بینی و گذراندن دوره های آموزشی مورد نیاز به مددجویان مستقر در مراکز نگهداری از معتادان مرکز ماده ۱۶ اضافه کرد: دستگاه های دولتی باید برخی اقدامات را برون سپاری کنند به ویژه در حوزه اشتغال تا معتاد بهبود یافته به دلیل نبود پشتوانه شغلی راهی پاتوق های پیشین نشود.

کارشناس معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ضمن اشاره به افزایش هم افزایی بین دستگاه ها از ایجاد یک شبکه سازی منسجم با دستگاه های مرتبط با موضوع اعتیاد و پیشنهاد برخورد جدّی با دستگاه های متخلف سخن گفت.

وی همچنین پیشنهاد ایجاد بانک اطلاعاتی جهت ثبت اطلاعات پذیرش و ترخیص مددجویان مراکز ماده ۱۶ به اداره کل بهزیستی استان را نمود.

رضایی، استاندار اصفهان در پایان از دادستان اصفهان تقدیر کرد. علی اصفهانی، اولین دادستان کشور است که به قضات دستور شناسایی سریع اموال قاچاقچیان را از طریق سامانه های مختلف صادر کرد.

نازیلا انصاری پور

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x