دومین نشست پایدار از طریق مطالبه گری و اطلاع رسانی صحیح برای آلودگی هوا به همت سازمان نظام پزشکی اصفهان

دومین نشست پایدار از طریق مطالبه گری و اطلاع رسانی صحیح برای آلودگی هوا به همت سازمان نظام پزشکی اصفهان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، دومین نشست پایدار از طریق مطالبه گری و اطلاع رسانی صحیح، به همت سازمان نظام پزشکی اصفهان ، در محل تالار زیتون، دانشگاه علوم پرشکی اصفهان ، با حضور دکتر پرویز کاشفی، رئیس هیئت مدیره نظام پزشکی شهرستان اصفهان، دکتر محمد رضا صبری ، معاون آموزش و پژوهش نظام پزشکی اصفهان، دکتر میر لوحی، دکتر شاه زیدی، دکتر علیرضا پیمان، متخصص چشم پزشکی، خانم دکتر مومن ، دکتر علیرضا معافی، متخصص بیماری سرطان، دکتر شعرباف، متخصص اعصاب و روان، و جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی ، با حضور اصحاب رسانه برگزار گردید.

در این نشست ابتدا دکتر پرویز کاشفی، رئیس هیئت مدیره نظام پزشکی شهرستان اصفهان، اظهار کرد: همایش هایی با عنوان آلودگی هوا برای مواد غذائی باید نوشته و برگزار شود، تا مردم بیشتر آگاهی داشته باشند.

دکتر پرویز کاشفی، رئیس هیئت مدیره نظام پزشکی شهرستان اصفهان، در ادامه افزود: برای آموزش عمومی باید گفت: که همه ی اتومبیل ها در خیابان تک سرنشین هستند، و برای آموزش آلودگی هوا باید آموزش عمومی ، از طریق آموزش و پرورش و آموزش عالی، را شروع کنیم، و آموزش مردم را به مشارکت، مردم بکشانیم.

سپس دکتر محمد رضا صبری ،معاون آموزش و پژوهش نظام پزشکی اصفهان، و رئیس کارگروه آلودگی هوا ، اظهار کرد: برای کاهش آلودگی هوا، بحث خودروهای پاک و برقی و استفاده از خودروهای همگانی، و استفاده از هنرمندان برای این که از طریق فرهنگی ، آموزش داده شود، و همچنین توسط سازمان تفریحی فرهنگی شهرداری ، کارهایی انجام شده است.

دکتر محمد رضا صبری ،معاون آموزش و پژوهش نظام پزشکی اصفهان، در ادامه ضمن گزارشاتی از جلسات قبل کارگروه آلودگی هوا گفت: با توسعه دولت الکترونیک کاهش قابل ملاحظه ای در تردد ها داشته و داریم. وی مهمترین اهداف سازمان نظام پزشکی را ، ارتقای فرهنگ سلامتی و آگاهی و نگرش جامعه در حوزه پزشکی و سلامت و همچنین تلاش در جهت تغییر رویکرد دولت نسبت به سلامت سرمایه‌گذاری در این محور خواندند و اظهار کرد: در سال جاری مجموعه هوای آلوده ۴۶ روز بیشتر از هوای قبل قابل قبول بوده است.
صبری مهمترین کار گروه را ، درخواست اجرا شدن کامل قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی شد.وی پیرامون اهداف سازمان و مشکلات آلودگی هوا هم صحبت کرد.

بعد از آن دکتر علیرضا پیمان، متخصص چشم پزشکی، اظهار کرد: اتفاقاتی در چشم پزشکی در حال اتفاق است که حدس زده می شود، به خاطر آلودگی هوا باشد، که هنوز قطعیت پیدا نکرده است.

دکتر علیرضا پیمان، در ادامه گفت: در حال حاضر شاهد خشکی و حساسیت چشم بیشتر هستیم و بیماری های آب مروارید و سرطان های چشم در حال حاضر بیشتر شده است، با توجه به این که نمی توانیم کاملا بگوئیم به خاطر آلودگی است، اما آلودگی هوا نقش داشته است.

در ادامه دومین نشست پایدار از طریق مطالبه گری و اطلاع رسانی صحیح، خانم دکتر شرفی، اظهار کرد: آلودگی هوا سرطان ریه را تشدید می کند. استان اصفهان از استان هایی است که شیوع سرطان پستان زیاد است. خانم دکتر شرفی، در ادامه افزود: آلودگی هوا می تواند نقش بسیار حساسی در ایجاد بیماری ها داشته باشد.

سپس دکتر میر لوحی، عضو انجمن خیریه های استان اصفهان، اظهار کرد: مشکلی که در اصفهان است که آمار بیماری ها داده نمی شود و آمارها به تفکیک نیست، و همچنین سرطان های مختلفی داریم، و در رسانه ها هم انعکاسی ندارد.

سپس خانم دکتر مومن، اظهار کرد: پیشگیری مقدم بر درمان است، و در همین ارتباط راهکارهایی را باید اعمال کنیم که آلودگی هوا کمتر شود.

در ادامه دومین نشست پایدار از طریق مطالبه گری و اطلاع رسانی صحیح ، دکتر علیرضا معافی، متخصص بیماری سرطان، ضمن تاریخچه ای از آلودگی هوا در ایران و کشورهای مختلف اظهار کرد: در سال ۱۳۹۳ ، ۸۵ هزار مورد سرطان جدید داشته ایم، که در سال ۱۳۹۵ سرطان پروستات در مردان ، جایگزین سرطان معده شده است.

سپس دکتر شعرباف، متخصص اعصاب و روان، در رابطه با آلودگی هوا اظهار کرد: آلودگی هوا در طولانی مدت ، در جنین و زمانی که جنین در شکم مادر است، می تواند، روی جنین اثر گذار باشد.

دکتر شعرباف، ادامه داد: جامعه پزشکی، از شرکت های دانش بنیان، و کسانی که در جهت ایجاد پنل های خورشیدی که در میزان کاهش آلودگی هوا فعالیت می کنند، حمایت می کند.

سپس دکتر شاهزیدی ، با ارائه تحقیق و مطالعه علمی داخلی و خارجی، بر روی میزان بروز سرطان ریه گفت: در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ میزان سرطان ریه ۲۱ درصد افزایش داشته است و در صد مرگ و میر افزایش پیدا کرده بود.وی ادامه داد: در آمریکا با ارائه تحقیق و مطالعه علمی در ۵۰ ایالت آمریکا ارتباط فیزیکی با مرگ و میر داشته است و ۱۱/۶ مرگ و میر را افزایش داده است.

دکتر شاهزیدی ، گفت: با ارائه تحقیق و مطالعه علمی مشخص شد، که ارتباط قوی بین سکته مغزی و سرطان و همچنین با آلودگی هوا، کاملا ارتباط داشتند، که ۴/۲ میلیون نفر بر اثر آلاینده های خارج از خانه فوت می کنند و ۳/۸ میلیون نفر بر اثر آلاینده های داخل خانه فوت می کنند.

در پایاندکتر محمد رضا صبری ،معاون آموزش و پژوهش نظام پزشکی اصفهان، در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، مبنی بر این که در تمام جلسات ، از مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا گفته می شود، آیا برای راه های پیشگیری و فرهنگ سازی در جامعه از مسئولین فرهنگی استان ، و راهکارهای آنها هم استفاده می شود، اظهار کرد: در جلسه قبل مسئولین فرهنگی شهرداری حضور داشتند، و حتما از مسئولین فرهنگی برای جلسلات بعدی دعوت و در جلسه شرکت خواهند کرد.

علیرضا اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x