غلامرضا ساکتی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان:۱۸۰۰ تن نخاله ساختمانی که روزانه به گردنه زینل وارد می‌شود، به چرخه بازخواهد گشت

غلامرضا ساکتی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان:
۱۸۰۰ تن نخاله ساختمانی که روزانه به گردنه زینل وارد می‌شود، به چرخه بازخواهد گشت.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز, صبح چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۹ آیین سی‌ودومین ویژه‌برنامه «به احترام مردم اصفهان» با محوریت بهره‌برداری ازسه پروژه زیست محیطی حوزه پسماند در اصفهان باحضور شهردار اصفهان مجمعی از مدیران شهری برگزار شد.

غلامرضا ساکتی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان، در آیین افتتاح این پروژه‌ها از بهره‌برداری از سه پروژه زیست محیطی شامل واحد تصفیه شیرابه پسماند شهری، مرکز جامع جمع‌آوری پسماند خشک و سامانه بازیافت نخاله‌های ساختمانی، در این مجموعه خبر داد و افزود: واحد تصفیه شیرابه پسماند شهری، با ظرفیت روزانه تصفیه ۲۰ مترمکعب شیرابه، با همکاری یک شرکت دانش‌ بنیان احداث و افتتاح شد.

غلامرضا ساکتی خاطرنشان کرد: محیط زیست بحث بسیار اساسی در تمام دنیا بوده و چرخه حیات ما به آن وابسته است، مدیریت پسماند در شهر بزرگی همچون اصفهان رسالت بسیار سنگینی دارد.

ساکتی هدف از افتتاح پروژه‌های مورد نظر، کاهش آلاینده‌ها، بهبود بازچرخانی مواد مختلف و استفاده از آنها در بخش‌های دیگر برشمرد و افزود:
اصفهان با محوریت سازمان مدیریت پسماند شهرداری، قطب مدیریت پسماند در کشور محسوب می‌شود و در این زمینه گزارشی به رییس جمهور ارائه خواهیم کرد.

غلامرضا ساکتی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان مطرح کرد: تلاش‌های بسیار زیادی در این دوره مدیریت شهری در حوزه مدیریت پسماند انجام شده است، امروز بهره‌برداری از تصفیه شیرابه پسماند که بسیار خطرناک است را خواهیم داشت، آغاز عملیات احداث کارخانه بازیافت پسماند ساختمانی با ظرفیت ۱۸۰۰ تن در روز انجام می‌شود.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به آغاز عملیات احداث محل جمع‌آوری پسماند خشک، ابراز داشت: این اقدام به ساماندهی انبارهای بازیافت در شهر اصفهان کمک می‌کند.

ساکتی خاطرنشان کرد: در گذشته هدایت شیرابه از سالن دریافت، کانال‌کشی و لاگن‌های تبخیری به ظرفیت ۱۲ هزار متر مکعب احداث شد و برای تکمیل این چرخه نیاز به احداث تصفیه‌خانه بود که با استفاده از ظرفیت شرکت دانش‌بنیان پویا ژن آزما، انجام شد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح کرد: روزانه ۲۰ متر مکعب شیرابه توسط این تصفیه‌خانه تصفیه می‌شود. تصفیه‌خانه‌هایی که در کشور احداث می‌شود، به لحاظ بعد بزرگ است، اما این پکیج که با استفاده از روش‌های جدید احداث شد، در یک سوله ۱۰۰ متری برای اولین بار در کشور تصفیه شیرابه به‌صورت فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک انجام می‌شود.

غلامرضا ساکتی اظهار داشت: در حوزه بازیافت پسماند نخاله‌های ساختمانی بیش از یک سال جلسات فنی و کارشناسی با حوزه‌های مختلف برگزار شد. احداث پروژه بازیافت نخاله‌های ساختمانی از جمله پروژه‌های شاخص این سازمان است که به‌صورت مشارکتی و با ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آغاز شده است تا ۱۸۰۰ تن نخاله ساختمانی که روزانه به گردنه زینل وارد می‌شود، به چرخه بازخواهد گشت.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه: احداث شهرک بازیافت به شهر اصفهان کمک می‌کند تا چرخه مدیریت پسماند تکمیل شود و ساماندهی بسیار خوب در حوزه انبارها داشته باشیم، افزود: یکی از معضلات بسیار بزرگ در تمام شهرهای کشور زباله‌گردی و انبارهای غیر مجاز است که برای تبدیل چرخه پسماند و جلوگیری از تخلفات نیاز بود مکانی را ایجاد کنیم؛ پس از جمع‌آوری انبارهای غیر مجاز نیاز به احداث شهرک بود که امروز آغاز انجام عملیات اجرایی است.

ساکتی اعلام کرد: سایت پیرولیز ۱۰ تن از یک سال گذشته تا کنون در حال بهره‌برداری است، ۱۰ تن پیرولیز لاستیک بهره‌برداری شد، ۵۰۰۰ تن لاستیک در محل کارخانه طی ۱۵ سال گذشته جمع‌آوری شده بود که تبدیل شد و امروز هیچ لاستیکی نداریم.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح کرد: بی‌بوسازی کود کمپوست یکی از نکات بسیار مهمی است که سال‌ها دغدغه آن وجود داشت و در حال حاضر فاز نخست آن انجام شده است و آئین افتتاح رسمی آن شهریور سال جاری برگزار می‌شود.

غلامرضا ساکتی تاکید کرد: در راستای توسعه تکنولوژی‌های نوین پایلوت هاضم در سازمان انجام شده بود، هاضم پنج تن با انتخاب پیمانکار طراحی شد و هم‌اکنون در حال تنظیم اسناد برای انتخاب پیمانکار و عقد قرارداد هستیم.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اعلام کرد: طی دو سال گذشته برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تلاش بسیار زیادی شد و نزدیک به عقد قرارداد دو پروژه بزرگ هستیم. این دو پروژه کارخانه ریجکت‌سوز ۳۰۰ تن و هاضم ۳۰۰ تن است.
در آیین سی‌ودومین ویژه‌برنامه «به احترام مردم اصفهان» احمدرضا لاهیجان‌ زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان ضمن اشاره به ضرورت خروج واحدهای صنعتی آلاینده از محیط شهری افزود: این موضوع از ۲ سال اخیر آغاز شده و در جریان است، بر همین اساس ۵۳ واحد ریخته‌گری آلاینده تا پایان سالجاری به یک زمین اختصاصی ۵۰ هکتاری بیرون از شهر اصفهان انتقال خواهند یافت.

احمدرضا لاهیجان‌ زاده اظهار داشت: سال گذشته مشکل اختصاص یک قطعه زمین برای انتقال یکصد واحد طلاسازی را رفع کردیم و از طرف دیگر ۳۰۵ واحد تولیدی آجر آلاینده در شعاع داخل ۵۰ کیلومتری شهر نیز پلمب شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره بر ضرورت تداوم جلوگیری از فعالیت مجموعه‌های صنعتی آلاینده افزود: در سال ۱۴۰۲ با ۳۰۰ واحد متخلف برخورد قانونی و تجهیزات کنترل آلودگی را در ۷۰ واحد نصب کردیم.

سیدامیر سامع، نایب رییس و رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز به تفکیک از مبداء، سامانه هوشمند «اصپاک» خبر داد و افزود: با بیش از هزار مشترک و راه‌اندازی سه خط تولید کود با ظرفیت یک هزار تُن، جزو اقدامات شاخص و تاثیرگذار در حوزه محیط زیست و پسماند اصفهان بوده و طرح هاضم با ظرفیت پنج تُن نیز آماده عقد قرارداد با پیمانکار است.

مریم نظری
انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x