دکتر طاهره علی نیا در ترجمان دانش: کمبود ویتامین د در زنان باعث یائسگی زودرس می شود

دکتر طاهره علی نیا در ترجمان دانش: کمبود ویتامین د در زنان باعث یائسگی زودرس می شود

دکتر طاهره علی نیا در ترجمان دانش: کمبود ویتامین د در زنان باعث یائسگی زودرس می شود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، صبح یکشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۳ نشست خبری مشترک ترجمان دانش، و معاونت بهداشتی علوم پزشکی دانشگاه اصفهان، با حضور دکتر مهدی احمدی فر، مدیر ترجمان دانش، حسینی کارشناس ترجمان دانش، جمعی از اساتید و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و با حضور اصحاب رسانه، در سالن اجتماعات شماره ۳ معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار گردید.
در این نشست خبری دکتر طاهره علی نیا، دکترای اپیدمیولوژی، با ارائه پژوهشی تحت عنوان« تعیین ارتباط بین سطح ویتامین د سرم وزمانبندی یائسگی و طول دوره باروری تحلیل ثانویه داده های زنان یائسه بررسی ملی بهداشت و تغذیه آمریکا ۲۰۰۱ – ۲۰۱۸ » با اعلام اینکه : در این پژوهش بررسی کردیم ببینیم زنان در چه سنی یائسگی را تجربه می کنند، افزود: یکی از فرضیایی که استخراج شد، سطح ویتامین د بود،که برای اولین بار مطرح می شد و تازگی داشت. قبلاً مطالعاتی بودند که مصرف لبنیات را با سن یائسگی زنان بررسی کرده بودند و در این زمینه، مطالعه ای انجام نشده بود و من این فرضیات بدست آورده را یک مقدار بسط دادم.

دکتر طاهره علی نیا دکترای اپیدمیولوژی ، خاطرنشان کرد: هم یائسگی زودرس هم یائسگی دیررس هر دو برای یک زن مضر است و پیامدهای سلامتی را برایش به دنبال می آورد. وی افزود: طول مدت باروری یک زن که از زمان اولین قاعدگی تا زمانی که یائسگی را تجربه می کند، خودش موثر است. علاوه بر اینکه تأثیراتی روی سلامتی او می گذارد، از ابعاد اجتماعی، که چطور دوران باروریش را برنامه ریزی کند و کی بخواهد بچه دار شود، در تنظیم ابعاد خانواده هم تاثیر پذیر است، بلاخره مهم است. عوارض سلامتی، قلبی-عروقی ، فشار خون هم در پی دارد.
دکتر طاهره علی نیا: تاثیر ویتامین د روی عوارض دیگر مثل سندرم کیست تخمدان یا فیبروز، بررسی شده بود ولی اینکه روی سن یائسگی زنان چه تاثیری داشته باشد، بررسی نشده است.چون فرضیه جدیدی بود و بحث صرفه جویی در منابع مالی هم مطرح بود به این نتیجه رسیدیم که شاید بهتر باشد اول از دیتا های بین‌المللی که در دسترسمان بود، این فرضیه را با یک مطالعات مقطعی بررسی کنیم و از داده های بین‌المللی استفاده کردیم.

دکتر طاهره علی نیا در ترجمان دانش: کمبود ویتامین د در زنان باعث یائسگی زودرس می شود

دکتر طاهره علی نیا، دکترای اپیدمیولوژی تصریح کرد: نتیجه ای که گرفتیم دیدیم کمبود ویتامین د در زنان باعث یائسگی زودرس می شود. و اگر زنان کمبود ویتامین د را تجربه کنند، ممکن است طول دوره کوتاهی را برای دوران باروری خود داشته باشند.
دکتر طاهره علی نیا دکترای اپیدمیولوژی در پایان سخنان خود تاکید داشت: برای کشور ما که یکی از اهدافش، افزایش جمعیت است و اینکه جمعیت ما به سمت پیری نرود خیلی موثر است، فاکتوری است که قابلیت کنترل، پیگیری مداخله است و می‌تواند با مداخله در این زمینه سود زیادی را داشته باشد.
مریم نظری
انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x