دکتر ماهرخ کشوری در ترجمان دانش: طی ۲۰ سال آینده یک چهارم جمعیت ما سالمند خواهند بود

دکتر ماهرخ کشوری در ترجمان دانش: طی ۲۰ سال آینده یک چهارم جمعیت ما سالمند خواهند بود

دکتر ماهرخ کشوری عضو هیئت علمی گروه سلامت جامعه و سالمندی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: طی ۲۰ سال آینده یک چهارم جمعیت ما سالمند خواهند بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، صبح یکشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۳ نشست خبری مشترک ترجمان دانش، و معاونت بهداشتی علوم پزشکی دانشگاه اصفهان، با حضور دکتر مهدی احمدی فر، مدیر ترجمان دانش، حسینی کارشناس ترجمان دانش، جمعی از اساتید و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و با حضور اصحاب رسانه، ساعت ۱۲ در سالن اجتماعات شماره ۳ معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار گردید.

در این نشست خبری، دکتر ماهرخ کشوری، عضو هیئت علمی گروه سلامت جامعه و سالمندی دانشکده پرستاری مامایی و سردبیر مجله مجله ایرانی تحقیقات پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با ارائه پژوهشی تحت عنوان « طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه ارتقاء سالمندی فعال: مطالعه کیفی » اعلام کرد: این مطالعه سالمندی فعال، یک مطالعه میکس متد یا ترکیبی است یعنی ما هم از رویکرد کمی و هم رویکرد کیفی استفاده کرده‌ایم.
مطالعه ما اول بصورت کمی و بعد کیفی بوده و با استفاده از تکنیک دلفی نظرات متخصصان را گرفته و پیش نویس درست کرده و در نهایت اعتبار سنجی کرده تا به تایید برسد.
عضو هیئت علمی گروه سلامت جامعه و سالمندی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار داشت: در بیان مسئله باید بگوییم که سالمندی یکی از دوره‌های اجتناب ناپذیر زندگی و محصول فرایند طولانی سازگاری در نتیجه پیشرفت‌های پزشکی، تحولات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و به خصوص بهداشتی هر کشوری است که منجر به افزایش طول عمر و امید به زندگی شده است.وی در ادامه مطلب خود افزود: ما در ایران بالای۲۰ درصد جمعیت سالمندی خواهیم داشت، که بالای ۲۰میلیون است، یعنی یک سونامی سالمندی در جامعه در حال شکل گیری است که باید خودمان را برای این قضیه آماده کنیم.حدود ۶۰ الی۷۰ درصد تخت های بیمارستانی ما توسط سالمندان اشغال شده است. در پیش بینی که کردیم حدودا ۲۰ الی۲۵ درصد میانسال که طی ۲۰ سال آینده این ۲۵ درصد وارد میانسالی می‌شوند. یعنی یک چهارم جمعیت ما سالمند خواهند بود.
دکتر کشوری تصریح کرد: ما باید چه کار کنیم که سالمند ما حداقل سالمند سالم باشند. در کشورهای پیشرفته شاید ۶۰ ۷۰ سال پیش این حرکت انجام شده است. و در کنار سالمند سالم بودن بعد اجتماعی هم در نظر گرفتند یعنی سالمند سالم که بتواند کار های خودش را انجام دهد و از نظر جسمی هم سالم باشد اینجاست که بحث سالمندی فعال را مطرح کردند، سالم باشد و فعال هم باشد و بالاتر از آن سالمندی موفق یعنی سالمندی که هم توانسته ابعاد مختلف سلامت خود را حفظ کند و هم نقش فعال را در جامعه داشته باشد.
وی در ادامه مطلب خود افزود: این مسائل نیاز به برنامه‌ریزی‌های عمیق دارد که در سطح جامعه شکل بگیرد تا آن افسردگی و انزوا که قاتل خاموش سالمندی است کاهش پیدا کند. بنابراین در کشورهای درحال توسعه مثل ایران باید در گام اول نیازها را شناسایی کنیم گام دوم طراحی برنامه گام سوم نهایی کردن گام چهارم اجرا گام پنجم نظارت بر اجرا و گام ششم ارزشیابی است.

دکتر ماهرخ کشوری در نتیجه گیری این پژوهش خاطرنشان کرد: در یافته‌های کیفی ما با ارائه دهندگان خدمات سلامت،صاحب نظران و خود سالمندان مصاحبه کردیم و یک سری نیازها را شناسایی کردیم. کدها را استخراج و دسته‌بندی کردیم. ما سه طبقه‌بندی به دست آوردیم یکی نیازهای جامعه فردی در سالمندی فعال-نیازهای آموزشی و اطلاع رسانی برای سالمندی فعال سومی نیازهای مدیریتی جهت سالمندی فعال است.
دکتر ماهرخ کشوری ابراز داشت: در نیازهای فردی: نیازهای فیزیولوژیکی، روانی، معنوی، تعامل اجتماعی و در قسمت نیازهای آموزشی: اطلاع رسانی در سطح جامعه، خودمراقبتی، آماده سازی خانواده برای حمایت از سالمندان،کسب صلاحیت‌های محوری در ارائه دهندگان خدمات سلامت سالمندی. در نیازهای مدیریتی جهت سالمندی فعال که لازم است:
زیرساخت‌های سیاسی و حقوقی، زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی،
زیرساخت‌های فرهنگی و معنوی،تدارک خدمات تخصصی روزانه و استفاده از رویکردهای نوین اطلاع رسانی سلامت برای سالمند و توسعه دانشگاه‌های دوستدار سالمند مورد نظر قرار گرفت.

عضو هیئت علمی گروه سلامت جامعه و سالمندی دانشکده پرستاری مامایی اصفهان، در مورد موانع سالمندی فعال به موانعی فردی سالمندی، چون ناتوانی جسمی، اختلالات روانشناختی، غفلت از خود، کمبود دانش، موانع ارتباطی .و موانع خانوادگی سالمندی: سو رفتار با سالمند، پدیده گذار در خانواده،و موانع ساختاری در سطح جامعه و موانع سیستم بهداشتی اشاره کرد.

وی در خصوص تسهیل کننده های سالمندی فعال، چهار طبقه اصلی: ظرفیت وجودی سالمند ،ظرفیت خانواده، ظرفیت جامعه،ظرفیت سیستم بهداشتی عنوان کرد و گفت: ما یک شورای سیاستگذاری سالمندی، به ریاست رئیس دانشگاه داریم که، چندین سال است که شکل گرفته و هر ۳ ماه یک بار دنبال می کند ببیند چه اقداماتی دارد صورت می گیرد. و نیاز ها چه هستند.

دکتر ماهرخ کشوری عضو هیئت علمی گروه سلامت جامعه و سالمندی دانشکده پرستاری مامایی و سردبیر مجله مجله ایرانی تحقیقات پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اعلام کرد: اصفهان شهر دوستدار سالمند است.برای اولین بار ۲ بیمارستان امین وچمران در کشور بیمارستان های دوستدار سالمند هستند که بازدید می شوند و برای کشور الگو هستند.

دکتر ماهرخ کشوری عضو هیئت علمی گروه سلامت جامعه و سالمندی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تاکید کرد: ما با همکاری معاونت بهداشتی می‌توانیم این نتایج را به اشتراک بگذاریم ، در مراکز بهداشتی درمانی می توانیم اجرایی کنیم اگر دیدیم واقعا نتایج خوبی می دهد، در نهایت این نتایج در سطح وزارتخانه ابلاغ کنیم تا در سطح کشور جاری و ساری شود.

مریم نظری
انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x