دکتر احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان: استفاده از هوای پاک حق عمومی است

دکتر احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان: استفاده از هوای پاک حق عمومی است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، دکتر احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، در ۲۶/ ۱۰/ ۱۴۰۲ در دومین روز از هفته محیط زیست در نشست خبری با اصحاب رسانه، به مناسبت روز هوای پاک در اصفهان، اظهار کرد: استفاده از هوای پاک حق عمومی است و همه ی دستگاه ها و همه ی افرادی که در آلودگی هوا سهم دارند، به تک تک آنها ابلاغ کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، اظهار کرد:

استفاده از هوای پاک حق عمومی است و همه ی دستگاه ها و همه ی افرادی که در آلودگی هوا سهم دارند، به تک تک آنها ابلاغ کردیم.

دکتر احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، در ادامه افزود: ایجاد صنایع جدید سال‌هاست در اصفهان و ۵۰ کیلومتری آن اشباع شده است و طبق طرح آمایش با واحدهایی که بر خلاف این طرح باشند مخالفت می‌کنیم. دکتر احمدرضا لاهیجان زاده، گفت: حائز اهمیت‌ترین چالش‌های استان اصفهان آلودگی هوا است که در نیمه دوم سال تشدید می‌یابد و نیازمند عملکرد صحیح ۲۳ واحد اجرایی برای داشتن یک هوای مطلوب است. پس از آن نیاز آبی و حقابه زاینده رود و در آخر فرونشست است که فرایندی جبران نا‌پذیر می‌باشد و در صورت رخداد امکان جبران آن وجود ندارد. دکتر احمدرضا لاهیجان زاده، افزود: استان اصفهان با سه چالش اصلی آلودگی هوا، نیازهای آبی و حقابه تالاب گاوخونی و فرونشست زمین مواجه است، براین اساس محیط زیست در این حوزه‌ها متمرکز شده و سیاست‌گذاری را بر اساس این چالش‌های اساسی استان دنبال می‌کند. برای دسترسی به هوای سالم لازم است فعالیت‌ها و وظایف مستمر توسط ۲۳ دستگاه انجام شود.

دکتر احمدرضا لاهیجان زاده، ادامه داد: درباره توسعه پالایشگاه گزارشات جسته گریخته به ما می‌رسید که در حال اقداماتی در مجموعه خود است؛ کارشناسان ما اعزام شدند و از مجموعه بازدید کردند و متوجه شدیم که در پالایشگاه مراحل اولیه در حد زیرسازی اقداماتی صورت گرفته است. پالایشگاه اصفهان طبق قانون اجازه توسعه در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر را ندارد، اعلام کردیم که اقدامات پالایشگاه سریعاً متوقف شود، همچنین پیشنهاد انتقال کارخانه ذوب‌آهن از اصفهان بدون توجیه اقتصادی ندارد. دکتر احمدرضا لاهیجان زاده، افزود: موضوع جابه‌جایی طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه اصفهان به سواحل هرمزگان تاکنون اعلام رسمی نشده است، افزود: ظاهراً مسؤولان پالایشگاه بنا دارند که طرح‌های توسعه را به سواحل جنوب ببرند که البته انتقال صنایع آب بر به حاشیه سواحل مصوب دولت است و در سند ابلاغی مقام معظم رهبری برای توسعه دریا محور نیز بر این موضوع تاکید شده است. موضوع انتقال طرح‌های توسعه پالایشگاه به سواحل دریا یک هفته است که مطرح شده اما قطعاً نیاز به بررسی دارد. طرح‌های توسعه پتروشیمی و LAB در مجموعه پالایشگاه اصفهان با ورود محیط‌زیست متوقف شد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، در رابطه با خروج نیروگاه شهید منتظری و موافقت استاندار گفت: درباره خروج نیروگاه شهید منتظری از شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان، استاندار بطور کامل همراهی و مالک نیروگاه نیز با آن موافقت کرده است. و مکان یابی برای نیروگاه در جاده نائین در حالِ نهایی شدن است تا یک نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بالای ۵۰ درصد در مکان جدید احداث شود. وی در ادامه افزود: بحث مکان‌یابی نیروگاه در استان قابل حل است، اما عمده اتفاقی که باید بیفتد، تامین حدود یک میلیارد یورو ارزی است که باید بصورت تسهیلات از طریق منابع لازم فراهم شود. دکتر احمدرضا لاهیجان زاده، ادامه داد: اگر تامین اعتبار انجام شود طبق پیش‌بینی مشاور بین سه تا چهار سال زمان احداث پروژه نیروگاه جدید طول می‌کشد و با فازبندی می‌توان فاز نخست آن را وارد مدار کرد و فاز دوم را هم به مرحله اجرا گذاشت. وی در رابطه با خروج کامل نیزوگاه شهید منتظری تاکید کرد: اقدامات برای خروج نیروگاه شهید منتظری از شعاع ۵۰ کیلومتری مرکز استان شروع شده و این اقدام که گذشتگان آن را غیرممکن می‌دانستند، در حالِ پیگیری است.

دکتر احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، اظهار کرد :شرکت آب منطقه‌ای ۱۸ سال است که حقابه تالاب را نداده است، و در این سال‌ها هم خشکسالی و هم ترآبی داشتیم اما تأمین نکردند زیرا به نظر می‌رسد اهمیتی که تالاب دارد برای این‌ها هنوز مشخص نشده است و هنوز فرونشست زمین را جدی نگرفته اند.

طی ۱۸ سال گذشته، سال آبی ۱۳۹۷- ۱۳۹۸ پرآب‌ترین سال حتی در ۷۰ سال اخیر بود اما شرکت آب منطقه‌ای اصفهان حتی در آن سال هم خروجی رودشتین را به سمت گاوخونی باز نکردند و این در حالی بود که در خرداد همان سال پشت سد زاینده‌رود ۸۳۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره بود اما محیط‌زیست برای تأمین ۲۰ میلیون مترمکعب حقابه تالاب تقلا می‌کرد.

دکتر احمدرضا لاهیجان زاده، در ارتباط با سیتم های کنترلی ذوب آهن گفت: با بودجه‌ای حدود ۱۱۰ و نهایت ۳۰۰ میلیون یورو تمام سیستم‌های کنترلی ذوب آهن را می‌توان کنترل و به صنعتی استاندارد تبدیل کرد.بهترین راهکار برای کاهش آلودگی مدیریت صنایع بزرگ است، و کارخانه ذوب آهن بخشی از خطوط را مدرن سازی کرده است اما بخش کوک سازی فعلی باید جمع آوری و سیستم جدید احداث شود که این امکان پذیر است.

دکتر احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، پیشنهاد انتقال کارخانه ذوب‌آهن از اصفهان را بدون توجیه اقتصادی عنوان کرد و گفت: این موضوع مستلزم بررسی امکانات اقتصادی، اجتماعی و فنی است، انتقال مجتمع صنعتی مانند ذوب آهن میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد، پیش‌بینی جایگزین برای صنعت ذوب آهن که ۱۳ هزار نفر نیرو دارد و در مجموع با اشتغال و معیشت ۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مواجه هستیم، قطعاً کار ساده‌ای نیست و توجیه اقتصادی ندارد.

دکتر احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، اظهار کرد: راه‌حل دوم برای این صنعت قابل اجراست، زیرا امکان تبدیل ذوب آهن به صنعت سبز وجود دارد، با بودجه‌ای حدود ۱۱۰ و نهایت ۳۰۰ میلیون یورو تمام سیستم‌های کنترلی ذوب آهن را می‌توان کنترل و به صنعتی استاندارد تبدیل کرد و بهترین راهکار برای کاهش آلودگی مدیریت صنایع بزرگ است، البته کارخانه ذوب آهن بخشی از خطوط را مدرن‌سازی کرده، اما بخش کوک‌سازی فعلی نیازمند جمع‌آوری و احداث سیستم نوین بوده که چنین امری قابل اجراست.

دکتر احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، توضیح داد: براساس قانون هوای پاک پیگیری و نظارت صورت می‌گیرد و مدل سازی‌ها انجام شده و سهم آلاینده‌ها نیز مشخص شده است. یکی از منابع آلوده کننده در شعاع ۵۰ کیلومتری صنعت آجر سازی به شمار می‌رود که برنامه‌ریزی‌های لازم برای آن انجام شده است. البته مواردی در پیشرفت نکردن قانون هوای پاک وجود دارد، اولین مورد خروج خودروهای فرسوده هستند که حدود ۱۰ سال است متوقف شده که سهم بسیاری در آلودگی هوای استان دارد چراکه ۱۹۰ هزار خودروی فرسوده در اصفهان تردد می‌کنند.

دکتر احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، با تاکید بر لزوم تولید خودروی استاندارد فسیلی افزود: خودروهای با تولید سوخت فسیلی در جهان در حال منسوخ شدن است و نیازمند تولید خودرو هیبریدی و برقی و همچنین تولید سوخت استاندارد برای خودروهای با سوخت فسیلی برای مدیریت آلودگی هوا هستیم. 

دکتر احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، اضافه کرد: ایجاد صنایع جدید سال‌هاست در اصفهان و ۵۰ کیلومتری آن اشباع شده است و طبق طرح آمایش با واحدهایی که بر خلاف این طرح باشند مخالفت می‌کنیم. واحد‌های غیرمجاز در منطقه سجزی غیرفعال شدند و سیستم‌های جدید را تاسیس کردند. 

دکتر احمدرضا لاهیجان زاده، به یکی از مهمترین دستاوردهای اصفهان اشاره کرد و گفت: از سال گذشته تا کنون ۵۰ بیمارستان با شرکتی که پسماند‌های عفونی را می‌سوزاند قرار داد بسته‌اند که تحول عظیمی در این زمینه است و رتبه اول کشور در پسماندسوزی هستیم.

دکتر احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، از هوشمندسازی مناطق محیط زیستبه دوربین های دید در شب اشاره کرد و گفت: دوربین‌های دید در شب خریداری شده و قرار است به زودی از این دوربین‌ها رونمایی کنیم که می‌توانند تاثیر زیادی برای حفاظت از مناطق داشته باشند. همچنین استفاده از پهپاد در راستای بهبود پوشش گیاهی در دستور کار ما قرار گرفته است.

دکتر احمدرضا لاهیجان زاده، گفت: از سال گذشته تاکنون ۵۰ بیمارستان با شرکتی که پسماندهای عفونی را می‌سوزاند قرارداد بسته‌اند که تحول عظیمی در این زمینه است و رتبه اول کشور را در پسماندسوزی داریم، و در مجموع حدود ۷۰ درصد صنایع و بالای ۷۰ درصد از جمعیت استان اصفهان در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان قرار گرفته است، و حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی در استان قرار دارد که درصد گفته شده سهم بسیاری در شعاع ۵۰ کیلومترمربع دارد و عمده تجمع صنعتی است.

دکتر احمدرضا لاهیجان زاده، در ارتباط با رتبه دوم حجم بالای صنعت اشاره کرد و گفت: اصفهان در مصرف گازوئیل کشور به دلیل حمل و نقل و حجم بالای صنعت رتبه دوم کشور و براساس اطلاعات جدید جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. استان اصفهان در بین کلان‌شهرهای کشور نیز به لحاظ تعداد روزهای آلوده بین سه استان برتر قرار دارد. خط آهنی که قرار بود به پالایشگاه متصل شود و خروج نیروگاه شهید محمد منتظری از شعاع ۵۰ کیلومتر و خط دوم قطار شهری نیز در حال اجرا است و با وجود کمبودها روند خوبی در پیش دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، در رابطه با تجهیز واحد های صنعتی استان اصفهان به سیستم غبار گیر گفت: در ۱۴ ماهه اخیر حدود ۷۰ واحد صنعتی مجهز به سیستم غبارگیر و رفع آلودگی و سیستم‌های تصفیه فاضلاب شدند که در راستای تطبیق واحدها با استانداردهای زیست محیطی تحول بزرگی محسوب می‌شود و این بخش مطلوبی بوده است. همچنین جمع‌آوری پساب که در فولاد از شهرهای مختلف انجام می‌شود و در صنعت به مصرف می‌رسد، در نهایت طی دو سال آینده ارتباط آن با رودخانه زاینده رود قطع خواهد شد.

دکتر احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، در ارتباط با واحدهایب ریخته گری اظعار کرد: واحد‌های ریخته‌گری که منجر به آلودگی هوا می‌شدند باید از شهر خارج می‌شدند که با جانمایی زمین و ایجاد شهرک در علویجه تعدادی از کارگاه‌ها انتقال یافتند و پس از آن به دنبال انتقال موزائیک‌سازی‌ها با مکان‌یابی تا پایان ۱۴۰۳به خارج از شهر هستیم. ۹۰ کارگاه اصلی طلاسازی نیز به همین صورت در شهرک صنعتی جی به تعاونی طلاسازان تحویل داده شد و امکانات امنیتی تا ۳ سال آینده فراهم می‌شود.

وی در خصوص اعلام جرم برای کوره‌های آجرپزی، ریخته‌گری و طلا سازی گفت: عمده کوره‌های آجرپزی سنتی هستند و امکان نصب غبارگیر بر آن‌ها امکان پذیرنیست. با کشف کوره‌های آجرپزی غیرمجاز و حکم قضایی ۴۴ واحد را پلمپ کردیم و پس از آن به کوره‌ها در مورد بهینه سازی ابلاغیه صادر شد که در صورت انجام نشدن بهینه سازی پلمپ خواهند شد. همچنین در کارگروه آلودگی هوا تصویب شد در دو ماهی که آلودگی هوا به اوج می‌‌رسد این کوره‌ها غیرفعال باشند  که با کمک مجموعه قوه قضائیه غیرفعال سازی  ۳۰۰ کوره آجرپزی صورت گرفت.

در پایان دکتر احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، در ارتیاط با آلودگی استان اصفهان، و میانگین آلودگی هوا و تعطیلی برخی از استگاه های سنجش آلودگی هوا اظهار کرد: میانگین آلودگی هوای اصفهان در سال ۱۴۰۱، ۳۷ میکروگرم بود و طبق شاخص سازمان بهداشت جهانی استاندارد این شاخص ۵ میکروگرم است، که آلودگی اصفهان حدود ۷ برابر شاخص سازمان جهانی است. توسعه ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در حال انجام است و برخی از ایستگاه‌های غیرفعال در حال راه‌اندازی مجدد است. همچنین با تعطیل شدن کوره‌های آجرپزی شاهد بهبود کیفیت هوا در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در منطقه قهجاورستان هستیم.

دکتر احمدرضا لاهیجان زاده، در همین ارتباط به افزایش آلودگی هوا در نیمه دوم سال، اشاره و گفت: کارگروه آلودگی هوا در کلانشهر اصفهان برای برخورد با مباحث آلودگی هوا بیشتر از گذشته و به صورت جدی در حال فعالیت است، تدوین سند کاهش آلودگی هوا بر اساس قانون هوای پاک اولین گام به عنوان نقشه راه مباحث آلایندگی‌های اصفهان بود که در راستای قانون هوای بیش از ۱۷۰ وظیفه برای دستگاه‌ها تعریف شده است تا امکان رصد و پایش فعالیت دستگاه‌ها را داشته باشیم.

علیرضا اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x