دکتر زهرا امینی در ترجمان دانش: اصحاب رسانه خدماتی که در سیستم بهداشتی بطور رایگان ارائه می شود را به عموم جامعه معرفی کنند

دکتر زهرا امینی در ترجمان دانش: اصحاب رسانه خدماتی که در سیستم بهداشتی بطور رایگان ارائه می شود را به عموم جامعه معرفی کنند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، در آذر ماه پژوهش ،۱۴۰۲ اولین نشست خبری با رویکرد ترجمان دانش، باحضور اعضای ه‍یئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و معاونت پژوهشی این دانشکده و باحضور اصحاب رسانه صبح دوشنبه سیزدهم آذر ماه در سالن هشت گوش دانشکده علوم پزشکی دانشگاه اصفهان بر گزار شد.

دکتر زهرا امینی، متخصص و عضو گروه پزشکی اجتماعی، با ارائه طرح پژوهشی خود تحت عنوان« بررسی نقش سفیر سلامت در کنترل قند بیماران دیابتی » ابراز داشت : از سال ۹۵ بحث خود مراقبتی توانمند کردن بیماران برای مراقبت از خودشان خیلی مطرح شد ودر همان زمان اسم سفیر سلامت هم مطرح شد.

هدف این بود که ما خود مردم را توانمند کنیم و آموزش بدهیم تا یک سری بیماری ها را خودشان در خانه کنترل کنند، که بار مراجعین ما کمتر شود با آمدن کرونا این برنامه ها کم رنگ تر شد ولی خوشبختانه از پارسال این برنامه با قدرت بیشتری شروع شد.

عضو گروه پزشکی اجتماعی افزود: هدف ما بیشتر روی بیماری های مزمن و دیابت بود ما می‌خواستیم بحث سفیر سلامت که در خانواده مطرح است را ارزشیابی کنیم ببینیم این طرح چقدر موفق بوده است.

وی در تعریف سفیر سلامت ابراز داشت : سفیر سلامت آدمی است که در خانواده ای زندگی می کند که حداقل ۸ تا کلاس سواد دارد و به صورت داوطلبانه بین سیستم بهداشت و خانواده بیمار رابط می شود . دکتر امینی افزود : سیستم بهداشتی برای سفیران سلامت آموزش ها و توانمند سازی مد نظر خود را که توقع دارد بیمار در جریان قرار بگیرید را به سفیران سلامت آموزش می دهد. ( محتوای آموزشی وکلاس های آموزشی ). سفیر سلامت موظف است آموزش هایی که فرا گرفته به بیمار منتقل کند و نقش پرستار در خانواده را دارد . وی با اشاره به سفیر سلامت افتخاری ابراز داشت : سفیر سلامت افتخاری ، علاوه بر تحت نظر گرفتن سلامت خانواده خود ، ۵ خانواده دیگر هم تحت نظر دارد.

وی افزود : این که اگر خانواده ها سفیر سلامت داشته باشند چقدر قند و فشار آنها کنترل می‌شود ، در بررسی ۳۵۰۰ نفر بیمار دیابتی ، تقریبا ۶۰۰ نفر سفیر سلامت داشتند.

دکتر زهرا امینی اعلام کرد در نتیجه این بررسی، افرادی که سفیر سلامت داشتند ، خیلی بهتر قند آنها کنترل شده بود وی در ادامه مطلب خود افزود : بهترین شاخص مربوط به افرادی بود که به سیستم بهداشت مراجعه منظم کرده بودند و سفیر سلامت هم داشتند. دکتر زهرا امینی متخصص و عضو گروه پزشکی اجتماعی ابراز داشت : خواهشی که از اصحاب رسانه داریم اولا خدماتی که در سیستم بهداشتی بطور رایگان ارائه می شود را به عموم جامعه معرفی کنند چون در بعضی از مناطق شهری بخصوص شهر اصفهان میزان مراجعه مردم به مراکز بهداشت بسیار کم است و هر روز پزشک حضور دارد ولی متاسفانه مردم حضور پیدا نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه خیلی بیماران اصلأ از وضعیت بیماری خود اطلاعی ندارند اعلام کرد : این رسالت رسانه ها است که مردم را آگاه کنند واین آگاهی هم مستمر باشد.

مریم نظری

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x