دکتر آذر برادران در ترجمان دانش: هدف اصلی ما نجات جان بیماران مان است و اینکه کمترین خطر متوجه آنها شود

دکتر آذر برادران در ترجمان دانش: هدف اصلی ما نجات جان بیماران مان است و اینکه کمترین خطر متوجه آنها شود

دکتر آذر برادران در ترجمان دانش: هدف اصلی ما نجات جان بیماران مان است و اینکه کمترین خطر متوجه آنها شود

دکتر آذر برادران، متخصص آسیب شناسی و مسؤل بانک خون بیمارستان الزهرا: هدف اصلی ما نجات جان بیماران مان است و اینکه کمترین خطر متوجه آنها شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، صبح دوشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۲ به مناسبت آذر ماه پژوهش، اولین نشست خبری اعضای هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه اصفهان در خصوص طرح های پژوهشی اثر گذار با هدف ترجمان و تبادل دانش که روی جامعه تأثیر داشتند انجام شد ، با این مشخصه که اساتید طرح های پژوهشی خود را برای عموم جامعه بیان کردند یعنی به زبان ساده و همه فهم که عموم جامعه از اثرات مفید این طرح ها خبردار شوند.

دکتر آذر برادران در ترجمان دانش: هدف اصلی ما نجات جان بیماران مان است و اینکه کمترین خطر متوجه آنها شود

این نشست خبری با حضور ۶ نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، دکتر بهار دهقان، فوق تخصص قلب کودکان ، دکتر آذر برادران، متخصص آسیب شناسی ، دکتر بهرام پاکزاد، فوق تخصص روماتولوژی ، دکتر زهرا امینی، متخصص پزشکی اجتماعی ، دکتر حسین خان احمد، دکترای تخصصی ژنتیک ، دکتر نفیسه اسماعیل، دکترای ایمن شناسی، و دکتر مرتضوی، معاونت پژوهشی دانشکده علوم پزشکی و باحضور اصحاب رسانه ، در سالن هشت گوش دانشکده علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

دکتر آذر برادران متخصص آسیب شناسی و مسؤل بانک خون بیمارستان الزهرا ، با ارائه طرح پژوهشی تحت عنوان« فراوانی عوارض ناخواسته انتقال خون در میان دریافت کننده گان فراورده های خونی در بیمارستان فوق تخصصی الزهرا در سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰» اظهار داشت : خونی خوب است که تزریق نشود یعنی ترجیح ما این است که تا جایی که ممکن است تا جایی که حیات بیمار ما به خطر نیفتد از تزریق خون و فراورده ها جلوگیری شود.

ولی این یک امر گریز ناپذیری است به هرحال دریک شرایطی مریض احتیاج پیدا می‌کند که از خون و فراورده های خونی استفاده کند . وی در ادامه مطلب خود افزود : باید شرایطی فراهم شود که کمترین عارضه برای بیمار بوجود بیاید واین عوارض هم به گونه ای هستند که اجتناب ناپذیر هستند. این عوارض هم انواع مختلف دارد.بررسی هایی که از سال ۱۳۸۸ در بیمارستان های اصفهان شده است ، عوارض گزارش نمی شده است و هیچ تر فندی هم برای بهبود شرایط ، شاید پیش نمی آمده است.

دکتر آذر برادران در ترجمان دانش: هدف اصلی ما نجات جان بیماران مان است و اینکه کمترین خطر متوجه آنها شود

مسؤل بانک خون بیمارستان الزهرا افزود: با همت سازمان انتقال خون در بیمارستانهای سراسر کشور مان و بیمارستان الزهرا گزارش عوارض طبق فرم هایی اجباری است و باید مستند پر شود و گزارش شود . بنابراین مامستند های مان را از روی فرم های عوارض تهیه کردیم و روی ۵۵ هزار بیماری که تزریق خون و فراورده های خون داشتند مطالعه کردیم شبه های عوارض را در آوردیم و ثبت کردیم .و مشاهده کردیم که آمار این عوارض خیلی کمتر از آن چیزی است که باید باشد. وی ابراز داشت : بررسی کردیم ببینیم چرا این عوارض خیلی کمتر است؟ مشاهده شد به خاطر نبود ن وقت ، خطای لغزشی پرستار ، خستگی و بی دقتی است که نمی توان گفت عمد بوده و بطور سهو این خطا گزارش نمی شده است.

یک سری خطا ها لغزشی بود و یک خطاها هم عوارض زودگذر مثل تب و لرز خفیف است. دکتر آذر برادران متخصص آسیب شناسی و مسؤل بانک خون بیمارستان الزهرا تاکید کرد : درحال حاضر انتظار داریم که این عوارض به مرور با تهیه فراورده های کم لوکوسیت توسط سازمان انتقال خون که به راحتی می توانند اکثر در خواست ها را پوشش دهند و انتظار داریم که میزان این عوارض خیلی کمتر شود . وی در پایان اظهار داشت: هدف اصلی ما نجات جان بیماران مان است و اینکه کمترین خطر متوجه آنها شود. در راستای عوارض تزریق خون و فراورده های آن دکتر جابری اظهار داشت : عوارض تزریق خون سال های قبل ذکر می کردند تا ۱۰ درصد خون و فراورده های خونی که تزریق می شود ، می تواند همراه با یک عارضه باشد خوشبختانه در طی سال های اخیر با استفاده از فراورده های نوین این عوارض کاهش پیدا کرده است از طرفی اگر پزشکان ما با مسئله تزریق خون مثل پیوند بر خورد بکنند ، میزان تزریقات ما هم کاهش پیدا می‌کند و به دنبال آن عوارض هم کاهش پیدا می‌کند.

سپس دکتر جابری، مسئول پخش فراورده های انتقال خون، خاطرنشان کرد : در ۲۴ساعت اول یعنی از زمانی که تزریق خون و فراورده های خون را شروع می کنیم ، هر تغییر علامت و وجود علامت جدید را باید به حساب تزریق خون بگذاریم مگر اینکه خلافش ثابت شود البته عمده عوارض وله خصوص عوارضی که تهدید کننده حیات است در همان دقایق اول در طی تزریق خون و نهایتاً در ۴ساعت خودش را نشان می دهد. خبر خوب این که در طی این سالهای اخیر گزارش عوارض بیشتر شده و بیشترین گزارش هم به نسبت بیمارستان ها و بیماران ، از استان اصفهان بوده است.

دکتر جابری افزود : امروزه میزان مصرف خون کامل زیر ۱ درصد است وتبدیل می شود به انواع فراورده ها . وجود این عوارض باعث شده که ما راهکارهای مناسبی در جهت تولید فراورده های جدید داشته باشیم وی با اعلام اینکه آخرین فرآورده ای که خوشبختانه ما داریم تولید می کنیم گلبول قرمز کم لوکوسیت اطفال است، خوشبختانه الان کیسه های اطفالی داریم که یک کیسه خون که از یک اهدا کننده گرفته شده به سه تا کیسه کوچک تبدیل می شود و می توان برای سه تا نوزاد استفاده شود به جای اینکه نوزاد را با سیستم ایمنی ضعیفش با ۳ تا اهدا کننده مواجه کنیم ، می توانیم از پک RBC که از یک اهدا کننده گرفته شده و درضمن کم لوکوسیت هم هست و آن عوارض مرتبط با لوکوسیت را هم جلوگیری می‌کند استفاده کنیم.

دکتر شمسا ، سوپر وایزر بانک خون پاتولوژی، اظهار داشت: قسمتی از تلاش ما در بانک خون و کادر پرستاری این است که عارضه رخ ندهد کار پرسنل و کارشناسان بانک خون این است که آزمایش های قبل از تزریق را به نحو احسن انجام دهند ودرقسمت پرستاری نظارت طبق استاندارد هموویژلانس ، بخصوص ۱۵ دقیقه اول تزریق نظارت کامل پرستار بر بالین بیمار باشد ، سعی کردیم در بازده های مختلفی که در بخشها انجام می دهیم فرم های نظارت که پر شده بررسی می کنیم و کلاس های آموزشی که برای آنها می گذاریم در حقیقت این حساس سازی ها را انجام دهیم که در حقیقت بتوانیم از بروز عارضه جلوگیری کنیم ،یا در همان دقایق اول بتوانیم جلوی عوارض جدی تر و حادتر را برای بیماران بگیریم.

مریم نظری

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x