دکتر ناهید توکلی در ترجمان دانش: برای تصمیم گیری در حوزه بلایا و فوریت‌ها قطعا اطلاعات ارزشمند ترین دارایی محسوب می‌شوند

دکتر ناهید توکلی در ترجمان دانش: برای تصمیم گیری در حوزه بلایا و فوریت‌ها قطعا اطلاعات ارزشمند ترین دارایی محسوب می‌شوند

دکتر ناهید توکلی : برای تصمیم گیری در حوزه بلایا و فوریت‌ها قطعا اطلاعات ، ارزشمند ترین دارایی محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، طی سلسله نشست های ترجمان دانش، دانشکده ای و معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، آذر ماه پژوهش ، ظهر دوشنبه ۱۴۰۲/۹/۱۳ در محل سالن شهید حریر چیان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان ، نشست خبری باحضور جمعی از پژوهشگران حوزه پزشکی واصحاب رسانه برگزار شد.

دراین نشست خبری دو طرح پژوهشی ارائه شد ، که اولین طرح پژوهشی تحت عنوان«ارتباطات و تبادل اطلاعات بین بخشی در سازمان های پاسخگو به بلایا » توسط دکتر ناهید توکلی ارائه شد . دکتر ناهید توکلی بابیان اینکه : در کل دنیا حوادث و بلایای ثبت شده و خسارات اقتصادی در ۲۰ سال گذشته تقریباً دوبرابر شده است ، اظهار داشت : در قاره آسیا تقریبا در سال های ۱۹۰۰ تا ۲۰۲۱ بطور متوسط در هر سال ۹۰ تا حادثه اتفاق می‌افتد . وی خاطرنشان کرد: وقتی می گوییم disasters منظورمان حوادث ترافیکی ساده و روتین روزانه نیست ، منظور از disasters بلایا است یعنی سیل ، زلزله ، سونامی و قحطی است.

دکتر ناهید توکلی در ترجمان دانش: برای تصمیم گیری در حوزه بلایا و فوریت‌ها قطعا اطلاعات ارزشمند ترین دارایی محسوب می‌شوند

دکتر ناهید توکلی، در ادامه مطلب خود افزود : منظور از تعریف بلایا این که منابع آن منطقه ، شهر و مکان کفاف پاسخگویی به آن حادثه را نمی دهند .وی در ادامه مطلب خود افزود : ممکن است سیل یا زلزله در کشورمان اتفاق بیفتد و تعداد افراد کمتری کشته شوند ، ولی جمعیت تحت تاثیر خیلی مهم است ، تعداد افرادی که خانه و زندگی شان را از دست می دهند ، بعضی ها با این که میدانند سیل ممکن است آنها را ببرد ، حتی حاضر نیستند از خانه و زندگی خودشان جابجا شوند.

دکتر ناهید توکلی اعلام کرد: برای تصمیم گیری در حوزه بلایا و فوریت‌ها قطعا اطلاعات ، ارزشمند ترین دارایی محسوب می‌شوند. برای هماهنگی و بسیج منابع در سطح ملی ما نیاز به اطلاعات داریم . وی در همین خصوص افزود : عمده وظایفی که مدیریت اطلاعات و ارتباطات دارد ، جمع آوری ، سازمان دهی ، تهیه ، ارسال و حفظ گزارش های موقعیتی است.دکتر توکلی خاطرنشان کرد : منظور ما از سازمان های پاسخگو به بلایا ، در واقع سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر و سازمان اورژانس کشور است .در مطالعه گذشته که در کشور خودمان داشتیم در بحث ارتباطات در نظام فوریت‌ها ما استراتژی روشنی در بحث مدیریت اطلاعات و ارتباطات بخصوص در این دو سازمان نداریم ، پایگاه داده مشترک ، سیستم ثبت اطلاعات در سطح محلی ، استانی ، ملی نداریم و یک فرماندهی مشترک که بتواند صحنه حادثه را مدیریت کند ، نداریم . و یک سیستم اطلاعات یکپارچه هم وجود ندارد.

وی در پایان اظهار داشت : نتایج این پژوهش نشان داد متاسفانه تا کنون هیچ گونه نرم افزار و سخت افزاری جهت اطلاع رسانی وارتباباطات سریع در دستگاه های امدادی و امدادرسان ، طراحی و ساخت واجرا نشده است .سپس فاطمه واثقی به ارائه طرح پژوهشی تحت عنوان «ارائه مدل مفهومی شایستگی های همکاری بین حرفه ای در بیمارستان های نظام سلامت » بیان کرد : اینکه مردم در جامعه آگاه می شوند و به حقوق شان آگاهی پیدا می‌کنند و بعد مطالبه گری می کنند ، این یکی از چالش های نظام سلامت است یعنی نظام سلامت این انتظار به حق را باید بتواند جواب بدهد صرف اینکه نظام سلامت محدودیت منابع هم دارد واین محدودیت منابع صرف ایران نیست در تمامی دنیا این مشکل وجود دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد : سازمان جهانی سلامت ، مطالعاتی که انجام می دهد کارهایی که می کند توصیه هایی که به کشورها انجام می دهد ، به بخصوص برای کشور های در حال توسعه ، می گوید برو سراغ رویکرد مشارکت و همکاری . چون همکاری و مشارکت ، یک هم افزایی در منابع موجود ، بوجود می آورد. همکاری بین حرفه ای در سیاست های مراقبتی های سلامت ، به شدت طرفدار دارد. واثقی ابراز داشت : یکی از موضوعاتی که مطرح می شود برای اینکه یک کار جمعی خوب انجام شود ، وجود شایستگی ها وصلاحیت ها است که عناصر و مولفه های زمینه ای یک فرد است که عینیت عملکرد برتر را منجر می شود.

منظور ما از مشارکت و همکاری ، مشارکت و همکاری موثر است . وی همچنین افزود: درعرصه سلامت ، شایستگی ها کمتر به طرفش رفته شده است و یک موضوع مبهم است چه در ادبیات عمومی وچه در ادبیات سلامت .وی در ادامه مطلب خود افزود : وجود تعارض در کار جمعی طبیعی است و این که افراد بتوانند در سطح فردی و بین فردی این تعارضات را مدیریت کنند و انگیزش لازم برای یک همکاری بین حرفه ای داشته باشند. خروجی نهایی این مدل همان ارتقای کیفیت و نتایج برای بیمار و سازمان است. فاطمه واثقی، در پایان : – جدید بودن موضوع شایستگی – فقدان یک مدل مدون همکاری بین حرفه ای- شناسایی افراد- دسترسی به افراد فوق الذکر به عنوان محدودیت های ادبیات پژوهشی عنوان کرد و ابراز داشت : نظام سلامت باید به طرف همکاری بین حرفه ای برود و برای موفقیت ، باید در زمینه آموزش ها چه آموزش دانشگاهی وچه آموزش ضمن خدمت فعالیت کند.

مریم نظری

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم

سلام
ممنون و متشکر از مطلب زیبای شما و همچنین تشکر از سرکار خانم دکتر ناهید توکلی به خاطر ایراد مطلب خوبشان
ممنون

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x