اجتماعی اصفهان دین و اندیشه فرهنگ و هنر یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

نمایش هنگامه ای که آسمان شکافت

 به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز ، نمایشی تلفیقی از دو ژانر ملی و مذهبی که بازیگر و نویسنده به خوبی توانسته بودند مخاطب را درگیر دو شخصیت پیروزان در عرصه ملی و شبیر در عرصه مذهبی نماید. متن و محتوای نمایش گرچه تلفیقی تاریخی بود اما مخاطب را با خود نگه می‌داشت.

 شاید اگر مخاطب پیش زمینه‌ای در مورد هر دو شخصیت داشت لذت نمایش  را دو چندان می کرد. بازیگر به خوبی توانست ارتباط را با تماشاچیان برقرار کند و احساس را به بینندگان منتقل نماید، به شکلی که در ۴۵ دقیقه نمایش مخاطب خسته نشده و با بازیگر همراه بماند.

بازیگر با به کار بردن جملات و حروف هم آوا در برخی از صحنه‌ها قدرت بیان خود را به رخ تماشاگر می‌کشید. متن نمایش رسا ،زیبا و دل انگیز بود و از آرایه‌های ادبی به خوبی در آن استفاده شده بود.

خلاصه نمایش: یکی از مردان جنگاور ایرانی (پیروزان) که عاشق شاهزاده ایرانی(شهربانو) است در پی اسیری او توسط اعراب مهاجم به ایران و بردن او به دیار عرب به‌دنبال او روانه می‌شود و وارد یک ماجرای رقابت عشقی می‌شود. با اینکه پیروزان جان خود را مدیون ایلیا ( حضرت علی امیرالمومنین)است ولی پس از اینکه  شاهدخت ایرانی، حضرت شبیر(امام حسین) را به همسری برمی‌گزیند و سردار ایرانی در پی انتقام برمی‌آید و به‌قصد کشتن ایشان عازم می‌شود اما با دیدن مصائب و حوادث کربلا متحول شده و شیفتۀ خود جناب شبیر اباعبدالله الحسین(ع) می‌شود.

شخصیت شناسی

نویسنده : نصرالله قادری متولد ۱۳۳۹ و فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس است. قادری در چند زمینه فعالیت می‌کند: کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی و نویسندگی درباره مباحث تئوریک.

سپهبد پیروزان : پیروز خسرو یا پیروزان اشراف‌زاده قدرتمند ایرانی بود که در طول جنگ داخلی ساسانیان کنترل بسیاری از امور کشور را در دست داشت، وی سرانجام طی حمله اعراب به ایران و در نبرد نهاوند کشته شد.در نمایش فوق  وی در پی عشق خود راهی ملک عرب می شود .

شهربانو: شهربانو (با نام‌های دیگر: جهانشاه، شهربانویه، شاه زنان( به اعتقاد برخی ، شاهزاده ایرانی و دختر یزدگرد سوم،) آخرین پادشاه ساسانیان بود که در حمله اعراب به ایران که به شکست سپاه شاهنشاهی ایران و سقوط سلسله ساسانی انجامید، به‌عنوان غنیمت جنگی به اسارت مسلمانان درآمد. بر اساس برخی مستندات  امام حسین با شهربانو ازدواج کرده‌است و حاصل این ازدواج، فرزندی به نام علی بن الحسین ملقب به سجاد (علیه السلام ) است. و به این ترتیب فرزندان و نوادگان امام حسین را وارث خورنه یا فره ایزدی شاهنشاهان ایران باستان محسوب داشتند. برخی منابع شیعه، شهربانو را نخستین همسر حسین بن علی(ع) می‌دانند.

شبیر : شبیر. [ ش ُ ب َ ] (اِخ )مؤلف تاج العروس نویسد که : شبر بر وزن بقم و شبیر بر وزن قمیر یا امیر و مشبر بر وزن محدث نام پسران هارون نبی بوده است و پیامبر اسلام (ص ) حسن و حسین و محسن را با این سه نام خوانده است و همانطوری که ضبط این کلمه در تاج العروس مختلف آمده است در ادبیات فارسی نیز مختلف آمده و البته اختلاف ضبط این کلمه ناشی از اختلاف در ضبط کلمه ٔ «شبر» است چه طبق قاعده  تصغیراگر شبر به فک ادغام باشد تصغیر آن «شُبَیر» خواهد بود و اگر ضبط با ادغام باشد در این صورت مصغر آن یابر وزن قُمَیر و یا قُمَیِّر خواهد بود.

که سادات جمع جوانان جنت
نبی گفت هستند شبیر و شبر.

ناصرخسرو.

ایلیا: نام علی ابن ابی طالب(ع) اهل تصوف و عرفان امام اول شیعیان را ایلیا ابن عمران مینامند.

 پایگاه خبری احوال نیوز برای مجموعه عوامل این نمایش آرزوی توفیق و سعادت دارد و بازدید از نمایش را در تالار هنر به کسانی که به نمایش‌های مفهومی علاقمند هستند توصیه می‌کند.

مهدی امیدوار

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x