دکتر محمدعلی عطاری: مصرف موادی مانند سرکه برای سوزاندن کالری در بدن، درست نیست

دکتر محمدعلی عطاری: مصرف موادی مانند سرکه برای سوزاندن کالری در بدن، درست نیست

دکتر محمدعلی عطاری: مصرف موادی مانند سرکه برای سوزاندن کالری در بدن، درست نیست

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، امروز دوشنبه ۲۲ آبان‌ماه، در محل مجتمع مطبوعاتی استان اصفهان، با حضور دکتر محمدعلی عطاری، رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان، دکتر علی کچوئی، متخصص غدد ، دکتر رامش حسین خانی ، مسئول بخش دیابت واحد مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت اصفهان، نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی دیابت برگزار گردید.

دکتر محمدعلی عطاری، رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان،اظهار کرد: ۲۳ آبان‌ماه به‌عنوان روز جهانی دیابت نام‌گذاری شده و شعار امسال سازمان بهداشت جهانی «با آموزش دیابت از فردای خود محافظ کنید» است.

دکتر محمدعلی عطاری، در ارتباط با هزینه ی زیاد این بیماری برای افراد دیابتی افزود: دیابت بیماری بسیار پرهزینه‌ای است و امروزه تعداد قابل‌توجهی از خانواده‌ها از عهده مخارج آن برنمی‌آیند بنابراین آگاهی سازی و شفاف‌سازی درباره این بیماری و تبعات آن در جامعه ضروری است و رسانه‌ها باید در این زمینه کار بیشتری انجام دهند.

دکتر محمدعلی عطاری: مصرف موادی مانند سرکه برای سوزاندن کالری در بدن، درست نیست

رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان، در ارتباط با موسسه خیریه بیماران دیابتی اضافه کرد: در سال ۱۳۷۸ به وسیله هیئت مؤسس مرکب از اساتید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، پزشکان و کارشناسان بهداشتی و درمانی و خانواده‌های دیابتی با هدف ارائه خدمات مناسب پزشکی و بهداشتی درمانی و حمایتی به بیماران دیابتی و همچنین ایجاد تسهیلات برای تأمین ارتقای سطح سلامت این عزیزان تشکیل شده است و در حال حاضر به بیش از ۱۰ هزار دیابتی تحت‌پوشش خدمات متعدد کلینیکی، پاراکلینیکی، مشاوره‌ای و حمایتی ارائه می‌کند. این مؤسسه ۲۳ سال است که برای ارائه خدمات به بیماران دیابت کشور فعالیت می‌کند و از زمان تأسیس تاکنون ۲۲ همایش علمی، آموزشی برگزار کرده است.دکتر محمدعلی عطاری، ادامه داد: هدف مؤسسه آموزش، پیشگیری و کنترل دیابت بوده و در این راستا آموزش‌های مختلفی به جامعه ارائه کرده است. با توجه به اینکه کمتر خانواده‌ای پیدا می‌شود که اعضای آن دیابتی نباشند، سعی کردیم علاوه بر آموزش و غربالگری قند خون، به علائم بیماری دیابت بپردازیم.

وی ازجمله عوامل ابتلا به دیابت را وراثت، مواد غذایی نامناسب، بی‌تحرکی، استعمال دخانیات و اضطراب دانست و گفت: دیابت درمان قطعی ندارد و فقط می‌توان با انسولین آن را کنترل کرد بنابراین اتخاذ روش‌ها و تدابیر مناسب برای پیشگیری از گسترش این بیماری در جهت اعتلای سلامت مردم و کاهش هزینه‌های درمان ضروری است.

دکتر محمدعلی عطاری: مصرف موادی مانند سرکه برای سوزاندن کالری در بدن، درست نیست

دکتر محمدعلی عطاری، در ارتباط با آمار بیماری دیابت گفت: شیوع دیابت از مجموعه بیماری‌های کرونا، سل، ایدز و مالاریا بیشتر است و در سال ۲۰۲۱ و در سطح جهان، ۶.۷ میلیون نفر بر اثر دیابت جان خود را از دست داده اند. این در حالی است که در سه سال دوران کرونا این تعداد جان باخته در جهان گزارش شده است.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان، افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی برای مردم در این زمینه بسیار کمتر از هزینه‌های سنگین درمان و خرید تجهیزات پزشکی مانند دستگاه و تخت‌های دیالیز است.

عطاری با بیان اینکه تا ۱۱ سال آینده ۳۰ درصد مردم ایران به بیماری دیابت مبتلا خواهند شد، ادامه داد: یک سوم افراد بالای ۳۰ سال در اصفهان مبتلا به دیابت یا پیش دیابتی هستند.

دکتر محمدعلی عطاری: مصرف موادی مانند سرکه برای سوزاندن کالری در بدن، درست نیست

دکتر محمدعلی عطاری، افزود: به علت بیماری از شیرینی باید از شیرینی‌فروشی‌ها نیز مانند سیگارفروش‌ها دو برابر مالیات دریافت شود.فست‌فودها غذاهای پرکالری هستند که چربی فراوانی دارند، از سویی روغن‌های استفاده شده برای تهیه آنها به علت سودجویی برخی افراد بارها حرارت داده می‌شوند. رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان، گفت: از رستوران ها خواسته شد که میزان برنج کمتری به مصرف کنندگان ارائه دهند و هزینه کمتری از آنها دریافت کنند و فرهنگ مصرف کم برنج را در بین مردم ایران شکل دهند و این در حالی است که تاکنون رستوران داران زیر بار آن نرفته اند. وی همچنین ادامه داد: تشکیل ستاد بحران دیابت در استانداری یک مطالبه و یک ضرورت است، که سال‌ها خواسته ما تشکیل چنین ستادی در استان اصفهان بوده است.

دکتر محمدعلی عطاری، رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان، گفت: علاقه اصفهانی ها به مصرف غذای شیرین است که اگر چه کشمش و خرما قند طبیعی دارد اما مصرف بالای آن عامل چاقی و چاقی پیش زمینه بروز بیماری دیابت است. همچنین باید گفت که دیابت پایه سرطان است.

دکتر محمدعلی عطاری: مصرف موادی مانند سرکه برای سوزاندن کالری در بدن، درست نیست

در پایان دکتر محمدعلی عطاری، رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان، در سوال خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز، مبنی بر آمار دقیق از بیماران دیابتی در کشور و جهان بفرمائید. و همچنین برای پیشگیری از مبتلا شدن به دیابت چه خوراکی هایی را برای این افراد مفید می دانید اظهار کرد: اگر آمار بیماران دیابتی کل کشور را میانگین ۱۳.۵ درصد فرض کنیم، با فرض جمعیت ۸۸.۵ میلیون نفری کشور، حدود ۱۲ میلیون نفر دیابتی و ۱.۵ برابر آن مستعد دیابت و پیش دیابتی داریم. وی ادامه داد: شیب بیماری دیابت در خاورمیانه بیش از کشورهای غربی و اروپایی است و به ترتیب سه کشور پاکستان، عراق و ایران بالاترین تعداد مبتلایان به دیابت را در خاورمیانه دارند.

دکتر محمدعلی عطاری، رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان، افزود: تا ۱۱ سال آینده ۳۰ درصد مردم ایران به بیماری دیابت مبتلا خواهند شد، و یک سوم افراد بالای ۳۰ سال در اصفهان مبتلا به دیابت یا پیش دیابتی هستند. دکتر محمدعلی عطاری، در همین رابطه در ارتباط با جایگاه استان اصفهان با سایر استان ها ادامه داد: جایگاه استان اصفهان در کشور از نظر تعداد مبتلایان به دیابت ۱۳ است و شهرهای شمالی به جهت چاقی بالاترین جمعیت مبتلایان را دارد. در تحقیقی صورت گرفته مشخص شد که میانگین قند خون مردم اصفهان روی ۱۰۳ است که در واقع می‌توان از آن به عنوان پری دیابتی یاد کرد.

بیماران دیابتی دو تا سه برابر مردم عادی در بیمارستان بستری می‌شوند و دو برابر افراد عادی بیماری‌های قلبی عروقی دارند. در گروه سنی ۴۵ تا ۶۵ سال کشور ۷۱.۵ درصد زنان و ۵۵ درصد مردان اضافه وزن دارند و حدود  ۲۲ درصد کودکان زیر دو سال ایران چاق هستند. وی ادامه داد: در سه سال بیماری کرونا بالغ بر ۶.۷ دهم مرگ و میر ثبت شد. در یکسال میزان مرگ و میر بیماران دیابتی به این رقم می‌رسد، که درصد افزایش مبتلایان به دیابت در ایران طی ۴ سال، چهار درصد بوده است که در اصفهان طی این مدت ۲ درصد با افزایش ورشد بیماری دیابت مواجه بودیم.

دکتر محمدعلی عطاری، در ارتباط با خوراکی ها گفت: باید عادات بد غذائی را کنار گذاشته شود، و همچنین غذای مناسب مانند سیب ، سبزی ، نان سبوس دار ، حبوبات را افزایش دهیم. همچنین کاهش استرس ، و مدیریت استرس ، و کاهش وزن ، در رعایت غذای مناسب در ابتلا نشدن به بیماری دیابت مناسب است. در همین رابطه باید بگوئیم لزوم آموزش سبک زندگی سالم به مردم در جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف به‌ویژه دیابت، بسیار موثر است. در بعضی موارد شاهد هستیم که گفته می شود، استفاده از موادی مانند سرکه برای سوزاندن کالری در بدن، موثر است، که این موارد درست نیست بلکه باید با تحرک داشتن مانند دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی روزانه مصرف انرژی داشته باشیم تا به سوزاندن کالری منجر شود. در همین رابطه توسعه ورزش همگانی، تغذیه سالم و عدم استعمال دخانیات باید مورد تأکید قرار گیرد.

وی با تأکید بر لزوم آموزش سبک زندگی سالم به مردم در جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف به‌ویژه دیابت، اظهار داشت: توسعه ورزش همگانی، تغذیه سالم و عدم استعمال دخانیات باید مورد تأکید قرار گیرد.

به گفته وی، هزینه برگزاری دوره‌های آموزشی برای مردم در این زمینه بسیار کمتر از هزینه‌های سنگین درمان و خرید تجهیزات پزشکی مانند دستگاه و تخت‌های دیالیز است.

علیرضا اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x