اجتماعی استان اصفهان تصاویر فرهنگ و هنر مرکزی

میرزا محمدمهدی امامی از بزرگترین هنرمندان نقاشی سنتی ایران و احیاگر هنر از یاد رفته معرق

میرزا محمدمهدی امامی از بزرگترین هنرمندان نقاشی سنتی ایران و احیاگر هنر از یاد رفته معرق

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

میرزا محمد مهدی امامی، معروف به میرزا آقا امامی، متولد ۱۸ مهر ۱۲۶۲ش، نسبشان به امامزاده زین العابدین مدفون در بقعه درب امام اصفهان می پیوندد.
از بزرگترین هنرمندان نقاشی سنتی ایران و احیاگر هنر از یاد رفته معرق سوخت در یکصد سال گذشته است. میرزا آقا، استادی منظم و مرتب که مدتها نزد وی هنر آموخته باشد ندارد و در اثر ذوق و عشق درونی و رنج و زحمت فراوان توشه ها فراگرفت و سرمشق از آثار هنری اصفهان از جمله عالی قاپو، مسجد امام و چهل ستون می گرفت.
ویژگی ممتاز استاد این که از اولین هنرمندان احیاگر سنت #نگارگری افول یافته مکتب عصر صفوی است.
مهم ترین اقدامی که او در حفظ شیوه سوخت انجام داد، انتقال این شیوه از روی جلد کتاب به درون تابلوها بود و با این شیوه، مناظر و تصاویر متعددی خلق نمود.


استاد برای تزیین اشیای مختلف از تصاویری استفاده نمود که از مضامین ادبی، عرفانی، دینی برگرفته شده اند و این آثار گونه ای تصویرسازی محسوب می شوند. آثار زیادی از وی در نقاشی به شیوه مینیاتور، رشته سوخت، تذهیب و تشعیر، جعبه سازی، قاب آینه و طرح نقشه فرش به یادگار مانده است.
از بین آثار متعدد و کم‌نظیر حاج میرزا آقا امامی، تابلو بی‌نظیر سوخت و معرق «مادر وطن» است. از شاگردان مشهور این هنرمند، استاد حسین اسلامیان، استاد حسین خطائی، استاد مهدی شریفیان، فرزندش زینت السادات امامی و استاد #محمود_فرشچیان را می توان اشاره کرد.
وی مردی دیندار، پرهیزگار، خوش محضر و فروتن بود. این هنرمند فرزانه در روز پنج شنبه ۱۶ آذر ۱۳۳۴ ش رحلت نمود.

مریم نظری

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x