اجتماعی استان اقتصادی بین الملل تصاویر حقوق بشر حوادث دین و اندیشه فرهنگ و هنر

رئیسی رییس جمهور ایران با ۳۵۰۰ اثر از امپراتوری هخامنشی از آمریکا بازگشت

رئیسی رییس جمهور ایران با ۳۵۰۰ اثر از امپراتوری هخامنشی از آمریکا بازگشت

 پایگاه خبری احوال نیوز ،رئیس جمهور ایران گفت: لوح های گلی مربوط به قرن ششم قبل از میلاد در ۸۴ سال گذشته در آمریکا بوده و قرار بوده خیلی زودتر به ایران بازگردانده شوند

رئیسی رییس جمهور ایران با ۳۵۰۰ اثر از امپراتوری هخامنشی از آمریکا بازگشت. ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در هفتاد و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد (سازمان ملل متحد) در مقر سازمان ملل در نیویورک، ایالات متحده در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳ ،ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران که برای شرکت در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده بود، روز پنجشنبه با بیش از ۳۵۰۰ لوح گلی تاریخی به تهران بازگشت. رئیسی در مراسم استقبال در حضور اعضای ارشد کابینه خود گفت که آثاری را با خود به ارمغان آورد که مربوط به دوران امپراتوری هخامنشی (۵۵۰ تا ۳۳۰ قبل از میلاد) است و آنها را بخشی از “میراث فرهنگی غنی” ایران توصیف کرد.

او گفت که این لوح‌های گلی در ۸۴ سال گذشته در آمریکا و در مؤسسه مطالعات فرهنگ‌های باستانی دانشگاه شیکاگو بوده و قرار بود خیلی زودتر به ایران بازگردانده شوند.

رئیس‌جمهور با قدردانی از تلاش‌های وزارت‌های امور خارجه، فرهنگ و گردشگری برای بازگرداندن این آثار به ایران، گفت: تعداد بیشتری از این آثار هنوز در آمریکا هستند که باید به زودی بازگردانده شوند.

او آثاری را با خود به ارمغان آورد که مربوط به دوران امپراتوری هخامنشی (۵۵۰ تا ۳۳۰ قبل از میلاد) است

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ایران پیش از این روز پنجشنبه در پستی در ایکس با نام قبلی توییتر اعلام کرد که برای استقبال از رئیسی و ۳۵۰۰ اثر در فرودگاه حضور داشته است. وی ادامه داد: پیگیری های مستمر نتیجه داد و در نهایت ۹ جعبه به وزن ۷۵ کیلوگرم حاوی مجموعه ارزشمندی از میراث فرهنگی و تمدنی کشور از آمریکا بازگردانده شد

. پیش از این، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران در جمع خبرنگاران از بازگشت الواح گلی مربوط به دوره هخامنشی خبر داده بود. وی با اشاره به لوح هایی که در زمان پهلوی بیرون آورده شده است، گفت: رئیس جمهور امشب در بازگشت از سفر خود به آمریکا، یادگاری از فرهنگ، تمدن و تاریخ ایران را می آورد. این آثار در موزه ملی ایران تهران به نمایش گذاشته می‌شود که مجموعه‌ای وسیع از مجموعه‌های باستان‌شناسی را در خود جای داده و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری پایتخت ایران است.

در دهه ۱۹۳۰، باستان شناسان دانشگاه شیکاگو بیش از ۲۰۰۰۰ لوح گلی را در حین کاوش در تخت جمشید، که به عنوان پایتخت تشریفاتی امپراتوری هخامنشی ایران بود، کشف کردند. به گفته مورخان این الواح به آمریکا برده شد اما قرار بود به ایران بازگردانده شود. طی سال‌ها، دولت‌های ایرانی،  پی‌درپی موضوع را با مقامات آمریکایی پیگیری کردند و در نهایت، در فوریه ۲۰۱۸، دیوان عالی آمریکا به نفع ایران رای داد.

در سپتامبر ۲۰۱۹، اولین محموله ۱۷۸۳ تبلت به ایران تحویل داده شد. رایزنی ها بین دو طرف برای بازگرداندن الواح باقی مانده ادامه یافت. تیرماه سال گذشته، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ایران اعلام کرد که آثار باقی‌مانده به زودی بازگردانده می‌شود و تحریم‌های آمریکا شامل آنها نمی‌شود

. این الواح بیانگر شرایط اقتصادی، اجتماعی و مذهبی در دوران امپراتوری هخامنشی (۵۵۰-۳۳۰ قبل از میلاد) است، امپراتوری باستانی که توسط کوروش کبیر در قرن ششم قبل از میلاد تأسیس شد.

ترجمه مهدی امیدوار

Address:

https://www.aa.com.tr/en/middle-east/iran-s-raisi-returns-from-us-with-3-500-artifacts-of-achaemenid-empire/2998361

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x