گفتگوی ویژه شیواانصاری خبرنگار احوال نیوز با مهندس مجیدمالکیان نوری

مهندس مجید مالکیان نوری پژوهشگر تحولات سیاسی واقتصادی در گفتگوی خبری با شیوا انصاری خبرنگار احوال نیوز از خردمندی گفتند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

مهندس_مجید_مالکیان_نوری. مهندس تکنولوژی پیشرفته مکانیک. پژوهشگر علوم ارتباطات اجتماعی. پژوهشگر تحولات سیاسی و اقتصادی. سینمادار نوستالژی ایران درپاسخ به خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز درمورد واژه خردمندی گفتند :

خردمندی، هوشمندی نیست، زیرا افراد بسیاری هستند که از هوش و استعداد بالایی برخوردارند اما ویژگیهای خردمندی را کمتر دارا می باشند.

خردمندی در واقع، حاصل جمع هوش، اخلاق و اراده است. بیست(۲۰) ویژگی که البته با قوت و ضعف در افراد مختلف وجود دارد.

* خردمند واقعی کسی است که اقلاٌ *۱۵* مورد از موارد زیر را *(که مورد بیستم حتماٌ یکی از آنها باشد)* همزمان داشته باشد :

*١-* بسیار خوب و بادقت گوش می کنند و وسط صحبت دیگران نمی پرند. هنگام سخن گفتن دیگران، با بغل دستی خود حرف نمی زنند یا با گوشی خود بازی نمی‌کند و حرمت گوینده را حفظ می‌کنند.

*٢-* سنجیده، کوتاه و دقیق سخن می گویند. در سخنانشان اثری از کنایه، تهدید، تحکم، خشونت و توهین نیست.

*٣-* بسیار اهل مطالعه هستند و عطش یادگیری دارند. در کنار به روز بودن در حوزه تخصصیشان، در علوم انسانى و…… مطالعاتی دارند.

*۴-* از گفتن *”نمی دانم”* ابایی ندارند و از تصحیح اشتباهاتشان توسط دیگران استقبال مى کنند.

*۵-* راستگویند. هرجا که راست گفتن را مصلحت نبینند، بجای دروغ گفتن سکوت می کنند.

*۶-* نگاهشان توأم با احترام و خوشامدی است. در سلام و احترام کردن به دیگران، به جایگاه اجتماعی شان توجه نمی کنند. رفتارشان با فروتنی و آرامش همراه است. چهره ای مهربان، گشاده و بشاش دارند.

*٧-* اهل افراط و تفریط نیستند. در نگهدارى اموال عمومى و محیط زیست کوشش مى کنند و از جیب دیگران خرج نمى کنند.

*٨-* نسبت به باورها و نظراتشان تعصب ندارند و مدام آنها را پالایش مى کنند. از این روى، نظر مخالف را با گشاده رویی می شنوند و پیش داورى نمى کنند. بیشتر شنونده هستند تا گوینده مطلق.

*٩-* گفتار و کردارشان با تغییر منصب و مسئولیتشان تغییر نمی کند. در مدیریتشان اهل کار گروهى و تعامل هستند.

*١٠-* روابطشان بر تصمیماتشان تأثیر نمى گذارد و سفارش پذیر نیستند. براى خوشایند دیگران اظهار نظر مساعد نمى کنند. عدالت و انصاف را در گفتار و داوری رعایت می‌کنند. *١١-* به مکان نشستنشان در مجلس حساسیت ندارند. هرجاکه خالی باشدمی نشینند.

*١٢-* برای به دست آوردن پست و مقام با کسی لابی و معامله مستقیم یا غیر مستقیم نمی کنند و نمی‌شود آنها رو خرید… در رقابت ها به دنبال تخریب و تهمت و برچسب زدن به رقیبشان نیستند.

*١٣-* برای دیده شدن هیاهو نمی کنند. داوطلب عکس گرفتن یا مصاحبه کردن نیستند. تلاش نمى کنند که کارها را به نام خود تمام کنند.

*١۴-* بسیار نکته بین هستند. از تکرار گفته هایشان پرهیز می کنند و در سخنانشان همیشه نکات تازه و بدیع یافت می شود. در موضوعات خارج از تخصصشان اظهار نظر نمى کنند.

*١۵-* از پذیرش همزمان چند مسئولیت پرهیز می کنند. اگر مسئولیتی را بپذیرند برای تحقق اهداف آن بسیار تلاش می کنند.

*١۶-* افراد را قضاوت نمی کنند و در خصوص پیشینه، اعتقادات و احوالات افراد کنجکاوی و تجسس نمی کنند. بجای سخن گفتن از افراد، از افکار و اندیشه ها سخن میرانند .

*١٧-* مسئولیت اشتباهاتشان را مى پذیرند و از اعتراف به خطا یا شکست خود طفره نمى روند. در پذیرش اشتباه فرافکنى نمى کنند.

*١٨-* وارد محاجه و یکی به دو نمی شوند وحاضر جوابى را فضیلت نمی‌دانند . در برابر تندی و توهین صبور و با سعهٔ صدر رفتار می کنند.

*١٩-* به هیجانات خود مسلط هستند. در رفتارشان خشم، ترس، اضطراب یا شادی مفرط دیده نمی شود.

*٢٠- بلند نظر، شجاع و دارای عزت نفس هستند و به هیچکدام از ویژگیهای بالا تظاهر نمی کنند.

**دوست، برادر، همکار و هموطن عزیزم. اگر چنین افرادی را می شناسید، قدر آنها را بدانید آنها در این زمانه ی پرآشوب مانند گلهایی هستند که در شکاف صخره ها گم شده اند. جامعه ی بالنده و آرمانی از اینگونه افراد در لایه های زیرین خود بیشتر دارد.

مهندس_مجید_مالکیان_نوری. مهندس تکنولوژی پیشرفته مکانیک. پژوهشگر علوم ارتباطات اجتماعی. پژوهشگر تحولات سیاسی و اقتصادی. سینمادار نوستالژی ایران

شیوا انصاری

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x