رتبه بندی درست اجرا نشده است.

نامه نماینده شاهین شهر ،برخوار و میمه به هیات رییسه مجلس

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز ، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر میمه و برخوار و عضو هیئت رئیسه مجلس طی نامه ای به هیئت رئیسه مجلس اعتراض عده ای از نمایندگان در  اجرای غلط رتبه بندی معلمان،  خواستار  بررسی رتبه بندی و پرداختهای آن در وزارت آموزش و پرورش شد.

در متن این نامه آمده است:

« قانون نظام رتبه بندی معلمان در قالب ۹ ماده در جلسات متعدد مجلس شورای اسلامی بررسی گردید و نهایتاً در جلسه علنی پانزدهم اسفند ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ به تایید شورای نگهبان رسید.

بر اساس ماده« ۳ » قانون رتبه بندی  معلمان بر اساس شایستگی های عمومی و تخصصی و تجربه  خود در رتبه های پنجگانه به ترتیب:« آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار گرفتند .بر اساس ماده« ۴ » قانون،  فرایند رتبه بندی برای کلیه معلمان در یکی از رتبه‌های ماده ۳ آیین نامه اجرای آن پس از ابلاغ بر مبنای امتیازات ناشی از معیارهای

  1. شایستگی عمومی
  2. شایستگی تخصصی
  3.  شایستگی حرفه ای
  4. تجربه

 با رعایت ترتیب اولویت انجام شود.

 بر اساس ماده ۶ قانون برای رتبه های موضوع قانون ، فوق العاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود.فوق العاده مذکور برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم حداقل ۴۵ درصد،  مربی معلم حداقل ۵۵درصد، استادیار معلم حداقل ۶۵ درصد ، دانشیار معلم حداقل ۷۵ درصد و استاد معلم حداقل ۹۰ درصد، از  مجموع امتیازات حق شغل، حق شاغل و فوق العاده می باشد.

پس از تهیه آیین نامه اجرایی این قانون بر اساس ۹ ماده،  اما متاسفانه اعتراضات زیادی در خصوص اجرای رتبه بندی معلمان به نمایندگان مجلس شورای اسلامی  ارسال شده است،  برای مثال برخی از اشکالات مطرح شده به شرح زیر است:

  1.  تغییرات سلیقه‌ای در شیوه نامه به ویژه در بخش مشارکت ها
  2. اختلال مرتب در سایت رتبه بندی و اعلام امتیازات معلمان
  3. عدم اطلاع رسانی و توجیه معلمان و مسئولان مدارس از طرف ستاد مرکزی
  4. مطرح شدن شبهه رتبه بندی بر اساس میزان اعتبارات تخصیص یافته به اجرای رتبه بندی بر اساس احکامی که در قانون مطرح شده است
  5. تفاوت بین استان‌های مختلف در اجرای قانون و آیین نامه اجرایی آن به نحوی که دو معلم با شرایط کاملاً یکسان در استان‌های مختلف دارای رتبه  یکسان نیستند بلکه تفاوت در رتبه‌بندی وجود دارد
  6. تغییرات زیاد در بخش شایستگی های عمومی که در بخش ارزیابان بدون شناخت از معلمان اقدام به کسر امتیاز اعلام شده از سوی مدیران مستقیم معلمان نموده اند.
  7. معلمان با سابقه کمتر از رتبه بهتری نسبت به معلمان با سابقه بیشتر برخوردار شده اند.
  8. حق بیمه مربوط به رتبه بندی معلمان بازنشسته مشمول صندوق بازنشستگی پرداخت نمی شود تا در احکام معلمان بازنشسته اعمال گردد.
  9. فرایند پذیرش اعتراضات مختل بوده و امکان ثبت اعتراضات وجود ندارد و وزارتخانه و ادارات کل پاسخگو نیستند.
  10. معلمان مشمول طرح مهرآفرین در خصوص عدم اعمال رتبه بندی خود معترض هستند.

با توجه به اشکالات و اعتراضات مذکور ضروری است جهت جلوگیری از اعمال سلیقه و اجرای ناقص قانون و رفع نواقص و اشکالات احتمالی،  در اجرایتبصره یک  ماده ۴۵ آیین نامه داخلی در کمیسیون تخصصی ذیربط بررسی شود و گزارش آن در خصوص عملکرد هر یک از دستگاهها ،موانع اجرایی انجام  وظایف قانونی، اجرای ناقص قانون ارائه شود .

مهدی امیدوار

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x