اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی

دکتر محسن مصلحی: یکی از تهدیدهای جدی سلامت جامعه و حوزه پزشکی، مداخله افراد فاقد صلاحیت در امر طبابت است

در نشست هم اندیشی پزشکان اصفهانی مطرح شد؛ انتقادات جامعه پزشکی اصفهان به مداخله افراد فاقد صلاحیت در امور پزشکی

دکتر محسن مصلحی: یکی از تهدیدهای جدی سلامت جامعه و حوزه پزشکی، مداخله افراد فاقد صلاحیت در امر طبابت است

پایگاه خبری احوال نیوز ، طرح تشکیل سازمان طب اسلامی_ ایرانی در مجلس این روزها واکنش‌ های زیادی به دنبال داشته و به ویژه مورد انتقاد جامعه پزشکی قرار گرفته است.
برای بررسی جنبه های مختلف این طرح، نشست هم اندیشی درخصوص مداخله افراد فاقد صلاحیت در امور پزشکی، در سازمان نظام پزشکی اصفهان با حضور تعدادی از اساتید گروه های مختلف پزشکی و انجمن های علمی، برخی اعضای هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان و هیئت مدیره انجمن صنفی پزشکان استان اصفهان، مشاوران این سازمان و متخصصین طب سنتی برگزار گردید.
دکتر عباسعلی خادمی، رئیس شورای هماهنگی نظام‌پزشکی های استان اصفهان در این جلسه با اشاره به اینکه جامعه پزشکی این روزها با چالش های جدی روبرو است، اظهار کرد: سازمان نظام پزشکی فعالیت های زیادی در همه گیری کرونا داشت و اعضای جامعه پزشکی در این دوران خوش درخشیدند، به طوری که مقام معظم رهبری نیز این موضوع را تایید و از جامعه پزشکی قدردانی کردند.
وی با بیان اینکه باتوجه به محدودیت در تعداد واکسن های کرونا و روند کنونی، واکسیناسیون ۷۰ درصد کل کشور در حالت خوشبینانه تا آخر امسال طول می کشد، گفت: این درحالی است که کادر درمان و جامعه پزشکی در معرض خطر بیشتری قرار دارند و برهمین اساس مقرر شده واکسیناسیون پزشکان از سن ۵۰ سال به بالا به زودی شروع شود.

نگرانی جامعه پزشکی از طرح تشکیل سازمان طب اسلامی
وی به طرح تشکیل سازمان طب اسلامی-ایرانی اشاره و بیان کرد: اگرچه این طرح هنوز در مراحل اولیه است، اما باید توجه داشت طب سنتی پیشینه زیادی دارد و سال هاست در دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی تدریس می شود، اما متولی سلامت جامعه وزارت بهداشت است و نگرانی جامعه پزشکی این است که این کار حتما به دست اهل فن انجام شود.
وی با اشاره به اینکه در بین امضا کنندگان این طرح نمایندگانی نیز از استان اصفهان دیده می شود، گفت: از مجمع نمایندگان استان درخواست کردیم جلساتی با نظام پزشکی داشته باشند، شاید این مسائل راحت تر حل شود و در مسیر خودش قرار گیرد. این موضوع بحث علمی و کارشناسی است و امیدواریم نظام موازی نظام پزشکی ایجاد نشود که قطعا مشکلاتی به دنبال خواهد داشت.

سوء استفاده از باورهای دینی و تاریخی مردم
به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز ، از ایسنا، دکتر محسن مصلحی، قائم مقام سازمان نظام پزشکی اصفهان و رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی پزشکان استان نیز در این نشست، اظهار کرد: حوزه سلامت بالاخص در طی دهه اخیر با تهدیدها و مخاطرات زیادی مواجه بوده و در این میان جامعه پزشکی انواع و اقسام ناملایمات و معضلات اعم از تعرفه های ناعادلانه، هجمه های رسانه ای، بد اخلاقی های مالیاتی و …. را تحمل کرده و با این حال قاطبه همکاران همواره در کنار مردم در صحنه های مختلف من جمله مقابله با پاندمی کرونا به صورت شبانه روزی و بی ادعا به خدمت پرداخته اند.


محسن مصلحی افزود: البته این ناهنجاری‌ها، معلول سیاست گذاری ها و اقدامات ناصواب بیرونی و مشکلات درونی جامعه پزشکی است که می‌بایست با آسیب شناسی عمیق و استفاده از نقطه نظرات صاحب نظران و حمایت‌های قانونی و حقوقی به حل و فصل آنها پرداخت.
وی تصریح کرد: یکی از تهدیدهای جدی سلامت جامعه و حوزه پزشکی، مداخله افراد فاقد صلاحیت در امر طبابت است، بالاخص زمانی که این افراد با سوء استفاده از باورهای دینی و تاریخی مردم و اقبال آنان به طب سنتی، سلامت آحاد جامعه را به خطر انداخته و با ترفندهای مختلف به سودجویی خود مشغولند.
قائم مقام سازمان نظام پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: بهره‌مندی از طب سنتی و مکمل در کنار طب رایج مشروط بر آنکه توسط افراد ذیصلاح ارائه و تحت نظر مراجع معتبر علمی باشد، همانند بسیاری از کشورهای جهان مورد تایید است.
مصلحی اذعان کرد: پرداختن به امر طبابت بدون آموختن علوم پایه در دانشگاه های معتبر و تحت نظر اساتید مربوطه بسیار خطرناک است.
سیاوش صحت، رئیس انجمن جراحان عمومی ایران نیز با اشاره به اینکه طب سنتی دارای جایگاه والایی در ایران بوده و کتاب های پزشکی ما تا قرن هفدهم میلادی کتاب رسمی پزشکی در بسیاری از کشورهای جهان بوده است، گفت:امروز هم روز به روز درحال پیشرفت هستیم و علم پزشکی باسرعت درحال جلو رفتن است.

وجهه طب سنتی را خراب نکنیم
سیاوش صحت ، با اشاره به مطالب بی اساسی که گاهی باعنوان طب سنتی و اسلامی مطرح میشود،اظهار کرد:اسم اسلام را بر روی این روش ها نگذاریم و وجهه طب سنتی را نیز خراب نکنیم. ما حق نداریم تاریخچه بزرگ علمی خودمان را تخریب کنیم و امیدوارم در مسیر صحیحی قرار گیریم که مردم به خوبی مداوا شوند و تمام هم و غم و دانش خود را برای مردم بگذاریم.
دکتر پوریا عادلی،دبیر انجمن صنفی پزشکان استان اصفهان نیز در ادامه نشست عنوان کرد:معمولا انسان زمانی که درد دارد وبیمار است،مستعد پذیرفتن هرگونه خرافات و یا هرآنچه به او کمک کند، میشود تا از درد وی بکاهد، چه درمان های جدیدی که القایی ممکن است برای بیماران انجام شود و یا درمان های قدیمی که موجود هست.
در هر حال بیان این امر زنگ خطری است برای کلیه کسانی که به سلامت جامعه اهمیت می دهند.
وی افزود: اگر با این بدعت های خطرناک مقابله نشود، عواقب بسیار بدی به دنبال خواهد داشت.
مازیار ستاری، عضو هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان نیز با بیان اینکه در طب سنتی روایاتی داریم که ارزش تاریخی دارد،ولی باید کاربرد این روایات را بدانیم، افزود: یکی از مهمترین اشکالات تشکیل سازمان طب اسلامی، موازی کاری است، لذا باید صریح و شفاف مواضع خود را اعلام کنیم.
وی ادامه داد: اگرچه دیر و یا بد عمل کرده ایم اما باید به عنوان یک واقعیت بپذیریم که عده ای قصد دارند چنین طرح هایی را به هر نحو جلو ببرند.

باید با کمک علما جلوی انحراف را بگیریم
دکتر محمد حسن امامی، فوق تخصص گوارش و کبد با تاکید براینکه طب غیراسلامی وجود ندارد و هرچه هست طب اسلامی است، گفت:همه معیارها الهی است و طرح این قضیه انحراف جدی است که باید به کمک علما و مراجع تقلید از آن جلوگیری کرد.اگر اسلامی به معنای تسلیم در مقابل اراده خداوند است همه ما تسلیم هستیم.
حسن رزمجو، استاد تمام چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه برخی افراد با عناوین جعلی، به اسلام ضربه می زنند،تصریح کرد: همانطور که اشاره شد همه علوم الهی هستند، چیزی به نام طب اسلامی نداریم و ریشه طب نوین هم در طب سنتی بوده که به مرور زمان تکمیل شده است.اسلام نیز دستورات خوبی داده که برای حفظ سلامت و بهداشت انسانها همیشه مورد تایید است.
وی تاکید کرد: معتقدم برای طب سنتی فرد باید اول طب جدید را یاد گرفته باشد و تجویز و درمان ها براساس طب جدید و آنچه مورد تایید است انجام شود.

تدافعی عمل نکنیم
غلامحسین صادقیان، رئیس انجمن داروسازی استان اصفهان با اشاره به اقبالی که در مردم نسبت به طب سنتی وجود دارد،گفت: اگر این موضوع را به صورت علمی مدیریت نکنیم اتفاقاتی می افتد که تبعات بدی خواهد داشت. درحالی که سازمان نظام پزشکی در این‌باره بیشتر به صورت تدافعی عمل کرده است.
وی بااشاره به اینکه از ۲۶ نفر نماینده ای که این طرح را امضا کرده اند ۴ نفر نمایندگان اصفهان هستند، گفت: پیشنهاد میکنم جلساتی با این نمایندگان برگزار و ایجابی عمل کنیم.در مورد داروخانه های داروی گیاهی مقاومت هایی کردیم ولی عطاری ها را فعال تر کرده و مداخلات در امور پزشکی ادامه دارد،بنابراین باید نشستهای مشترکی داشته باشیم. همچنین ازظرفیت قانون نظام پزشکی استفاده کنیم تاسازمان موازی تشکیل نشود.
مجتبی بزرگی رئیس مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی اصفهان نیز گفت: در طرحی که مطرح شده از دو واژه مقدس اسلامی و ایرانی استفاده شده، درحالی که بسیاری از علما واساتید طب با این طرح مخالف اند.به نظرم مذاکره بانمایندگان مجلس شورای اسلامی ضروری است چراکه این طرح موازی کاری بانظام پزشکی است.

طب سنتی مکمل طب است نه جایگزین آن
سیدعلی فاطمی،نایب رئیس انجمن داروسازان ایران،با اشاره به اینکه تمایل مردم به پزشکی جایگزین در دنیا بیشتر شده اما معضلاتی به وجود آورده است، تصریح کرد: طب های مکمل اثراتی بر روی سلامت مردم داشته است، براین اساس اگر این طرح به صحن علنی مجلس آمد باید به تجربیات کشورهای مختلف استناد شود.
وی اضافه کرد:طب سنتی ما بخشی از طب و مکمل آن است نه جایگزین.بنابراین باید کمیته و کارگروهی تشکیل وتجربیات جهانی را استخراج کند وبه عنوان نظر مشورتی در اختیار مجلس قرار دهد.
علی شکرچی زاده،عضوهیئت مدیره انجمن صنفی پزشکان استان اصفهان نیز گفت:همانطور که حاکمیت وظیفه داردخدمات بهداشتی درمانی را برای آحاد جامعه فراهم کرده و تعرفه های درمانی را تعیین کند،وظیفه دارد از فعالیت افراد بدون صلاحیت در درمان مردم نیز جلوگیری کند.
شکرچی زاده عنوان کرد:چندین سال پزشکان را با بهانه های مختلف کوبیدند و افرادی با عنوان کارشناس در رسانه ملی اظهار نظر کرده و بی اعتمادی را به جامعه تزریق کردند.
محمود بابائیان،متخصص طب سنتی با بیان اینکه امروزه از طب سنتی و مدرن خارج شده و وارد طب تلفیقی و سلامت محور شده ایم، توضیح داد: امروز باید از روش های علمی و دارای شواهد بالینی برای درمان بیماران استفاده کنیم،اما اینکه بستر این مسائل در چندسال اخیر در جامعه رشد کرده دلایل مختلفی دارد که شاید بخشی از آن به نظام پزشکی و برخورد تدافعی برگردد.

ایجاد مرکز ملی طب مکمل در کشور
وی افزود: باید از انجمن های علمی مختلف ازجمله انجمن علمی طب سنتی حمایت کنیم تا افراد مورد اعتماد وارد رسانه شوند و مرکز ملی طب مکمل که نمونه آن در تمام دنیا وجود دارد دایر کنیم و این مسأله برای همیشه تعیین تکلیف گردیده و وقت خود راصرف حاشیه ها نکنیم.

چرایی اعتماد مردم به درمانگران سنتی
محمدرضاشیخی، مشاور سازمان نظام پزشکی اصفهان در امور فرهنگی و اجتماعی، با بیان اینکه مسأله اصلی که باید در مورد آن صحبت کرد چرایی اعتماد مردم به درمانگران سنتی است، تصریح کرد: یکی از دلایل این موضوع سنتی بودن جامعه ماست، همچنین در دسترس بودن درمانگران سنتی، رایگان بودن تجویز، تبلیغات منفی در زمینه استفاده از داروهای شیمیایی و تبلیغات مثبت از بدون زیان بودن داروهای گیاهی از دیگر عوامل موثر در این زمینه است.
وی با اشاره به افول سرمایه اجتماعی جامعه پزشکی و عدم توجه تعداد محدودی از پزشکان به اخلاق حرفه ای، گفت: طرحی که مطرح شده بدون مشورت با پزشکان و اعضای کمیسیون بهداشت مجلس بوده و مغایر با سیاست های ابلاغی سلامت مقام معظم رهبری است. بی توجهی به پزشک بودن اطبای سنتی، عیوب دیگری دارد از جمله اینکه برخی تجویزهای طب اسلامی وهن دین و غیر علمی است.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی باید توجه ویژه به طب سنتی کرده و آن را به روز کنیم تا باتوجه به اینکه جامعه به این طب توجه دارد از مشکلات و آفت ها پیشگیری کنیم.
امین عرب، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی پزشکان استان اصفهان دعوت از نمایندگان و گفتگو با آنها را ازجمله راهکارهای کوتاه مدت در این زمینه برشمرد و گفت: در میان مدت انجمن های علمی باید از اعضای خود بخواهند مطالب جامعی راجع به طب مکمل آماده کنند و در بلندمدت نیز طب قدیمی با عنوان ایرانی یا سنتی یا اسلامی را در واحدهای درسی دانشجویان قرار دهیم و اجازه سودجویی به افراد غیرحرفه ای ندهیم.

قانون اساسی تامین سلامت جامعه را بر عهده دولت گذاشته است
آرش زاهد، مدیر امور حقوقی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با بیان اینکه بنا نداریم هرچه غیر از طب کلاسیک بوده و هست و مردم اقبال به آن نشان داده و می دهند نفی کنیم، گفت: مسأله قانونی شدن این موضوع است و به نظرم با ابزار لازم باید در این زمینه ورود کرد.
وی با اشاره به اینکه هر طرحی در مجلس باید در انطباق با قانون اساسی باشد و در تعارض با قانون یا شریعت نباشد، تصریح کرد: قانون اساسی تامین سلامت جامعه را بر عهده دولت گذاشته است و بنابراین اگر قرار بود طرحی مطرح شود دولت باید لایحه آن را ارائه می کرد.
زاهد ادامه داد: در اصل ۲۸ قانون اساسی ۳ شرط برای اشتغال آورده شده که مخالف اسلام، مصالح عمومی و حقوق دیگران نباشد، ولی تاسیس سازمان طب اسلامی_ایرانی برای افرادی که مدارج لازم را طی نکرده اند هرچند شروط ظاهری را داشته باشند، برخلاف مصالح عمومی و حقوق دیگران است.
وی افزود: باید از علما کمک بگیریم تا با افرادی که با نام دین به سودجویی مشغولند، مقابله کنیم.

تعریف پیوست رسانه ای در حوزه پزشکی
منصور گلناری، مدیر خانه مطبوعات استان و مشاور رسانه ای سازمان نظام پزشکی اصفهان نیز با بیان اینکه رسانه ها می توانند ذهنیت سازی کنند، گفت: امروزه رسانه ها با اذهان عمومی کاری می کنند که روز را شب و شب را روز تصور کنند.
وی با اشاره به راهکارهایی که از سوی پزشکان و کارشناسان در این جلسه مطرح شد، گفت: نکته مهمی که وجود دارد این است که یک آسیب شناسی اجتماعی با کمک رسانه ها انجام شود تا ذهنیتی که وجود دارد را بررسی کنیم،این آسیب شناسی به درد امروز و آینده می خورد. نمایندگان مجلس هم جدا از جامعه نیستند و باورهایشان ناشی از چیزی است که رسانه ها برایشان می سازند.
گلناری از اعضای سازمان نظام پزشکی اصفهان خواست کمک کنند پیوست رسانه ای به صورت علمی و اصولی در حوزه پزشکی تعریف شود و افزود: برخی احساس می کنند جامعه پزشکی مقداری خود را از بدنه جامعه جدا کرده است اما امیدواریم با استفاده از ظرفیت رسانه بتوانیم به باور سازی صحیحی در جامعه برسیم.
در پایان با تعیین کار گروهی متشکل از اساتید رشته های مختلف مقرر گردید نسبت به جمع بندی و پیگیری راهکارهای ارائه شده در این جلسه اقدام گردد.


انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x