اجتماعی استان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر چندر رسانه حقوق بشر حوادث دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی صوت فرهنگ و هنر فیلم ورزشی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

چرا برخی این همه چشم به انتخابات ینگ دنیا دوخته اند؟ ((از دولت ۲۰۲۰تا دولت۱۴۰۰ ))

ابه گزارش پایگاه خبری احوال نیوز،انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا با شور و هیجان رصد می شد. در ایران بیشترین دغدغه، انتخابات آمریکا شده بود.
دولتی ها و جناح اصلاحات به شدت از انتخاب بایدن حمایت می کردند و اورا منجی وضعیت نابسامان اقتصادِ بدونِ مدیریت و برنامه ایران می دانستند.
افکار عمومی نیز بر اساس رسانه های داخلی و خارجی و تاثیر فضای مجازی، همه منتظر معجزه جو‌بایدن بودند.
رای های الکترال را بهتر و بیشتر از آمریکایی ها رصد می کردند. بیشترین جستجوی اینترنتی را در مورد انتخابات آمریکا داشتند. همینطور که تعداد آرا جو بایدن بالا می رفت، تب افکار عمومی بر خلاف مسیر دلخواه دولت ، تن به کاهش قیمت ها می داد .دلار در بازار آزاد با بالارفتن رای الکترال بایدن تا ۲۶۴ به سرعت سقوط کرد. دولت که تمام تلاشش را برای تامین هزینه کشور از مابه التفاوت ارز آزادانجام می داد، امکان ریزش را به بازار نداد. رییس‌جمهور در جلسه هیئت دولت به رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد دستورِ منطقی کردنِ قیمت ارز را داد.
شاید به نظر بیاید که منظور رئیس جمهور کاهش قیمت ارز بود ولی زمان دست دولتی‌ها را رو کرد. قیمت ارز نیمایی ۳ هزار تومان بیش از قیمت بازار، در حالی که دولت می توانست با کاهش قیمت ارز به زیر قیمت ارزِ آزاد ، اجازه ی افزایش مجدد ارز را ندهد. ولی دولت نیازمند تبدیل ارز به بالاترین قیمت مقابل ریالی آن در سیستم اقتصادی کشور است .دولت حاضر به کاهش قیمت در سامانه ی نیمایی و صرافی های ملی نشد. بالطبع پس از یکی دو روز تلاش و کاهشی بودن نرخ بازار با توجه به اینکه بیشترین ارز در اختیار خود دولت است .مجدداَ ارز نرخ افزایشی پیدا کرد. تا به مرز ۲۷ هزار تومان رسید .ارز نیمایی هم خود را به مرز ۲۶ هزار تومان رساند. تمام این سناریو یک طرح و تئوری را در ذهن ایجاد می کند، جناح اصلاحات می خواهد با یک شوک کاهش قیمت دلار و افزایش میزان کالاهای اساسی در بازار در نزدیکی انتخابات ۱۴۰۰ ، مجدداً افکار عمومی را به سمت کاندیدای مورد نظر خود بکشاند، تا دوباره برای چهار سال متوالی بتواند خود را در تنها و مهمترین قوه ای که در دست نیروهای اصلاح طلب است در راس قدرت حفظ کند.
در واقع مردم توسط شبکه های مجازی و رسانه های خارجی و عدم توجه رسانه های داخلی در مسیری که دولت طرح آن را کشیده گام بر می دارند.نگاهی به انتخابات ۱۴۰۰ بیاندازیم دو حالت بیشتر متصور نیست .یا فرد از جناح اصلاحات انتخاب می شود که طرح بازگشت آمریکا به برجام، بررسی FATF و مذاکره با آمریکا تبیین و دنبال می شود.
یا دولت اصلاحاتی رای نمی آورد که با کاهش شدید قیمت دلار ،بیشترین افزایش حقوقِ حقوق بگیران، صادرات منفعل و واردات قطره چکانی در منجلاب گیر خواهد کرد که تا یکی دو سال، هیچ تغییر چشم‌گیری در وضع معیشتی مردم ایجاد نمی کند و در نتیجه گرچه انتخابات دولت را اصلاح طلبان از دست داده اند ،به علت ناتوانی دولت جدید در اصلاح امور ،مجلس این بار در اختیار اصلاح‌طلبان قرار می گیرد و بدین ترتیب پس از یک فطرت چهارساله دوباره دولت اصلاحاتی به عرصه باز میگردد.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x