اجتماعی اصفهان یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

رستم زاده کارآفرین جوان شهر اصفهان: ذهن های خلاق، شاه کلید عبور از بحران های لاینحل هستند.

رستم زاده کارآفرین جوان شهر اصفهان: ذهن های خلاق، شاه کلید عبور از بحران های لاینحل هستند.

در مصاحبه خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز با علیرضا رستم زاده رنانی، کارآفرین جوان شهر اصفهان در حوزه گرافیک و مدیر گروه نگاره سازان پارسیان، وی با اشاره به فضای امروز در این حوزه اظهار داشت: کارآفرینی برای نسل جوان و علی الخصوص دانشجویان در جامعه امروز ما باید به دغدغه مهمی برای نهادهای دولتی تبدیل گردد، چرا که این نسل جوان، نسلی با پتانسیل فکری بالاست که تنها احتیاج به خودباوری دارد اما قدرت رسیدن به این خودباوری با موانع فعلی از وی سلب شده است.

مشاوران جوان، ایده ایست که خروجی مشخصی به دنبال ندارد.

در سالهای اخیر در بیشتر نهادهای تاثیرگذار بر سیاست گذاری عمومی و یا مجری سیاست های ابلاغی، حلقه ای تحت عنوان مشاورین جوان تشکیل داده اند که به نظر من خروجی مشخصی ندارد. کلمه مشاور، همانطور که از لغت نامه دهخدا بر می آید به معنای پنددهنده و پندگوینده است فلذا جای این حلقه باید به صورت معکوس تعریف گردد. جوان باید در مقام مدیر قرارگیرد و افراد با تجربه در کنار برای راهنمایی و گوشزد کردن نکات کلیدی مدیریتی به وی تحت عنوان حلقه عقلا حضور داشته باشند.  

بروکراسی اداری برای کارآفرین سم مهلکی است.

یک کارآفرین در جامعه امروز ما با وجود مشکلات اقتصادی باید به صورت مستقل تصمیم گیری و عمل نماید. گاهاً کارآفرینان بسیاری بوده اند که درگیر شدن در بروکراسی ادارات ایده هایشان تاریخ مصرف گذشته گشته اند و با از دست دادن انگیزه به نیروی منفل جامعه بدل شده اند. بروکراسی اداری برای کارآفرین سم مهلکی است که اگر به صورت صد در صدی درگیر آن شود وی را از نظر روحی از پا در خواهد آورد.

راه حل در خودباوری و اتکا به توان داخلی است.

خودباوری یک شعار نیست، خودباوری یک روحیه است که هر جوان ایرانی که طالب موفقیت است باید داشته باشد. درباره خود من، این روحیه همیشه کم و بیش وجود داشت اما با یک جرقه شعله ور شد و در بوته اجرا و آزمایش قرار گرفت. چنانچه خودباوری باشد، بسیاری از مشکلات امروز جامعه ما که ناشی از تحریم هاست از بین می رود. بسیاری از کسانی که از اوضاع فعلی اقتصادی خود نالان هستند، هیچگاه به دنبال عملی کردن ایده های خود نرفته اند، که اگر این کار را انجام می دادند به وضوح مشاهده می کردند که این ایده هایشان با تلاش و گاها روز را به شب دوختن عملی می شود و موفقیت دوچندانی را در این مسیر به دست می آورند. جامعه امروز با نیازمند این است که متوجه شود راه حل مشکلات امروز ما در خارج از مرزها نیست و راه حل در خودباوری و اتکا به توان داخلی است.

حقوق بگیر بودن، در چهارچوب تفکرات یک کارآفرین جایی ندارد.

تفکر غلطی که امروز جامعه ما با آن درگیر است، تفکر کارمندی و حقوق بگیری است. در فضای دولتی تا حد معینی از پیشرفت را انسان می تواند تجربه کند. احساس های غریزی انسان مانند استقلال طلبی هیچگاه در این مشاغل ارضا و تعریف نمی شود. اگر شما یک روز در اداره خود کاری برای انجام نداشته باشید، موظف به آمدن و پشت میز نشینی می شوید. همین فلسفه پشت میز نشینی و رکود حرکتی زمینه ی کشته شدن خلاقیت ها و ایده ها است، برای همین است که حقوق بگیر بودن، در چهارچوب تفکرات یک کارآفرین جایی ندارد چرا که کارآفرین در چهارچوب بروکراسی های اداری دیگران درگیر نمی شود، طرح خود را پیاده و از این سازمان به آن سازمان سیال حرکت می نماید تا بستر مناسبی برای پیاده سازی ایده های خود و یا اجرای آزمایشی آن ها پیدا کند.

امروز هیچ جوان ایرانی، نباید از شکست بهراسد.

ترس از شکست و محافظه کاری همواره مانع اجرای ایده هاست. جوان باید شکست بخورد، بارها هم شکست بخورد اما از هر شکستی درسی بزرگ بگیرد و در مسیر موفقیت گام بردارد. حتی جوان امروز می تواند بدون هیچ گونه سرمایه اولیه هنگفتی در کوچترین حوزه ها با پیاده سازی ایده هایش به موفقیت برسد اما همواره باید این نکته را مدنظر داشت که هدف کسب سرمایه نباید باشد، اگر هدف یک کارآفرین ایجاد تغییر مثبت در جامعه اش قرار گیرد، پول و ثروت به سمت وی سرازیر خواهد شد، امروز هیچ جوان ایرانی، نباید از شکست بهراسد.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x