اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دکتر رضا اسماعیلی : توجه افراطی به جزئیات ، فرآیند گوش دادن مؤثر را مختل می کند و پنجره ارتباطی زن و شوهر را می بندد

دکتر رضا اسماعیلی : توجه افراطی به جزئیات ، فرآیند گوش دادن مؤثر را مختل می کند و پنجره ارتباطی زن و شوهر را می بندد


تقویت چگونه گوش دادن به همسر خود در روابط مشترک زناشویی
مدیریت تعارض در خانواده

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، دکتر رضا اسماعیلی ، جامعه شناس و استاد دانشگاه ، و  پژوهشگر مسائل اجتماعی در گفتگویی در گفتار هشتم به خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز گفت :با سلام و آرزوی تندرستی در این گفتار شش عامل برای کمک به گوش دادن مؤثر و فعال ، درک و تفاهم بهتر همسر مطرح خواهد شد :
۱ – قطع نکردن صحبت همسر: در این حالت ، زمانی که همسر در حال بیان دلایل مخالفت خود برای یک رفتار است نباید سخنان او را قطع کرد . مثلاً وقتی او می گوید : من به این مهمانی نمی آیم ، نباید صحبت او را قطع کرد و به او گفت : سالی یک دفعه داریم می ریم مهمونی و من بهت می گم که حتماً باید بیایی . بهتر استبه وی اجازه داده شود تا دلایل و سخنان خود را ابراز نماید .
۲ – مداخله نکردن در افکار و احساسات همسر : مردان بسیاری به دلایل متعدد مجبورند ساعات بیشتری کار کند و به فعالیت و اشتغال بپردازند ، معمولاً همسران در غیاب شریک زندگی خود در خانه احساس تنهایی می کنند ، از این بابت ناراحت می شوند و غم و اندوه تمام وجود آنان را فرامی گیرد .در صورت اعتراض همسر ، برخی از مردان با گفتن جملاتی مانند : بچه بازی درنیار، من مجبورم مدت بیشتری برای کار بیرون از خونه باشم . با گفتن این گونه جملات مرد به همسرش اجازه نمی دهد احساسات و افکارش را به طور کامل و آزادانه مطرح کند و حوصله اش سر می رود با قطع رشته ی افکار و احساسات همسر به تدریج احساسات منفی در ذهن طرف دیگر انباشته و تلنبار می شود و روابط زناشویی مختل می گردد .

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان و مؤلف کتاب تحکیم خانواده ادامه داد : ۳ – پرسیدن سؤال های رگباری: در این حالت روابط و گفت و گوی زن و شوهر به صورت بازجویی در می آید. همسر از شریک زندگیش تمام جزئیات و رفتارهای روزانه خود در محیط کار با دوستان و اطرافیانش را می پرسد ، هیچ گونه حریم شخصی برای او قائل نیست ، به او امنیت نمی دهد درچنین فضایی پنجره های ارتباطی طرفین بسته می شود. در این مواقع می توان این گونه باب صحبت را باز کرد : احساس می کنم که از چیزی ناراحت هستی ، اگر دوست داشتی برام بگو ، خوشحال می شم ، بشنوم و کمکت کنم .
۴ – موشکافی های بی دلیل و جزیی: توجه افراطی به جزئیات ، فرآیند گوش دادن مؤثر را مختل می کند و پنجره ارتباطی زن و شوهر را می بندد. مثلاً همسر برای عیادت به منزل یکی از بستگان بیمارش رفته است. شریک زندگیش مانند کارآگاه یک ذره بین در دست می گیرد و تلاش می نماید از بیخ و بن زندگی آنان سر در بیاورد و به جای سؤال از وضعیت بیمار به جزئیات بی مورد می پردازد .
۵ – اظهار نظر شتابان ، عجولانه و فوری : جملاتی مانند : آهان ، از اولش هم می دونستم دوست نداری، چه طور متوجه نبودم وگفتن جملات مشابه بدون تفکر و تأمل ، در این حالت داوری شتابزده و اظهار نظر بی موقع موجب تقویت دلسردی و دلزدگی از زندگی مشترک می شود .
۶ – مچگیری: اوج تفاهم نداشتن در زندگی وگوش ندادن به یکدیگر را باید مچ گیری دانست . مچ گیری به قصد و نیت تکمیل زنجیره ی تخریب طرف مقابل است. مچگیری اوج قله ی تعارضات زندگی مشترک و خانوادگی است. فضای ارتباطی همسر به وسیله مچگیری به میدان جنگ تبدیل می شود. مچگیری با نقد سازنده متفاوت است ، هدف از طرح نقد سازنده در زندگی زناشویی اصلاح ، بهبود رفتار و تفکر و گرایش همسر است اما در مچگیری هدف نهایی محاکمه کردن و کشیدن طرف مقابل به گوشه ی رینگ بوکس است تا در فرصت مناسب ضربه نهایی را به حریف وارد شود .

محمد امین اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x