بین الملل چندر رسانه حقوق بشر حوادث سیاسی

جانسون: توسعه روابط تجاری نیازمند سازش با آمریکا نیست

جانسون: توسعه روابط تجاری نیازمند سازش با آمریکا نیست

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز «بوریس جانسون» بخت اصلی جانشینی «ترزا می» معتقداست که انگلیس برای توسعه روابط تجاری با آمریکا پس از خروج از اتحادیه اروپا، نیاز به سازش و عدول از مقررات داخلی‌ خود ندارد.

جانسون در مصاحبه با هفته‌نامه ساندی تایمز به گفت‌وگوی تلفنی خود با رئیس‌جمهوری آمریکا اشاره و عنوان کرد که دونالدترامپ نسبت به تسریع همکاریهای اقتصادی و توافق تجارت آزاد با لندن ابراز تمایل کرده است. وی بااین‌حال تصریح کرد که ازنظر او، این همکاری نیازی به سازش و عدول از مقررات داخلی انگلیس ازجمله توافق درباره واگذاری سازمان درمانی انگلیس به آمریکا ندارد.

ترامپ که سال گذشته سازمان بهداشت ملی انگلیس موسوم به ” NHS ” را ورشکسته خوانده بود، در سفر اخیرش به انگلیس پیشنهاد انجام توافق تجاری فوق‌العاده‌ای را مطرح کرد که در آن بحث واگذاری این سازمان به شرکتهای خصوصی آمریکا گنجانده‌شده بود.

او در نشست خبری مشترک با «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس گفت: توافق تجاری مدنظر او سطح حجم مراودات تجاری میان دو کشور را به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد داد و او محدودیتی درباره موضوعات تجاری با انگلیس قائل نیست.

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: به نظر من همه موضوعات در مذاکرات تجاری با انگلیس روی میز است. سازمان بهداشت ملی انگلیس یا فراتر از آن‌هم قطعاً روی میز خواهد بود.

پس‌ازآنکه وی با موجی از انتقادها از سوی مقام‌های انگلیسی ازجمله وزیر بهداشت این کشور مواجه شد در یک عقب‌نشینی آشکار مجبور شد در گفت‌وگو با شبکه “آی تی وی” بریتانیا بگوید: موضوع سازمان بهداشت ملی انگلیس روی میز مذاکره نیست، چون سلامت موضوعی نیست که من در قالب قرارداد تجاری به آن بپردازم.

ترامپ پیش از سفر هفته گذشته‌اش به انگلیس ابراز تمایل کرده بود تا با بخت اصلی جانشینی ترزا می، ملاقات کند. بااین‌حال بوریس جانسون بهانه آورد و به شرکت در یک گردهمایی انتخاباتی این دعوت را نپذیرفت. در عوض دو طرف تلفنی با یکدیگر صحبت کردند که جانسون دراین‌باره به ساندی تایمز گفت، ابتدا تصور کرده که تلفن سرکاری بوده و آن را قطع کرده است.

وی افزود: کسی که پشت خط بود کمی لهجه ایرلندی داشت و گفت: من از تلفنخانه دفتر نخست‌وزیری تماس می‌گیرم. رئیس‌جمهوری آمریکا قصد صحبت با شما دارد. هم‌اکنون شما را به اتاق کاخ سفید وصل می‌کنم.

وزیر امور خارجه سابق انگلیس که گمان کرده بود او را دست انداخته‌اند، گفت که «نمی‌توانید مرا فریب دهید» و به‌سرعت تلفن را قطع کرد و با دفتر نخست‌وزیری تماس گرفت و متوجه شد که رئیس‌جمهور آمریکا بوده و سپس درنهایت با او تلفنی گفت‌وگو کرد.

جانسون در بخش دیگری از این مصاحبه، تصریح کرد که از بن‌بست به وجود آمده در برگزیت، به‌عنوان مهمترین سیاست ملی کشور کلافه شده و ازآنجاکه درنتیجه رأی مردم در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ ایفای نقش کرده، خود را بهترین نامزد برای تصاحب کرسی نخست‌وزیری توصیف کرد که می‌تواند نه‌تنها برگزیت را محقق، بلکه با سایر احزاب سیاسی ازجمله حزب تازه تأسیس و راست‌گرای برگزیت چالش کند.

او همچنین از رویکرد جدیدی برای تحقق برگزیت صحبت کرد که بر اساس آن، انگلیس مبلغ ۳۹ میلیارد پوند (۵۰ میلیارد دلار) توافق شده برای برگزیت را تا زمانی که اتحادیه اروپا شرایط خروج بهتری برای این کشور در نظر نگیرد پرداخت نخواهد کرد.

وی گفت: من همیشه فکر می‌کردم این عادی نیست که ما کل چک این مبلغ را قبل از دستیابی به توافق نهایی کشیده باشیم. این پول به ما در رسیدن به یک توافق خوب کمک کرده و آن را تسهیل می‌کند.

شمارش معکوس برای تعیین جانشین ترزا می روز جمعه گذشته که او رسماً از ریاست حزب محافظه‌کار استعفا کرد آغازشده است. تاکنون جمعاً ۱۰ نفر نامزدی خود را برای رهبری حزب محافظه‌کار رسماً اعلام کرده‌اند که ازجمله مهمترین چهره‌های این جمع می‌توان به افرادی همچون: «بوریس جانسون وزیر خارجه سابق؛ جرمی هانت وزیر خارجه کنونی؛ مت هنکوک وزیر بهداشت و درمان؛ دومینیک راب نماینده پارلمان و وزیر اسبق برگزیت؛ مایکل گوو وزیر محیط‌زیست، غذا و امور روستایی؛ ساجد جاوید وزیر کشور و روی استوارت وزیر امور توسعه بین‌الملل اشاره کرد.

بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته، «بوریس جانسون» با محبوبیت ۴۲ درصدی بین اعضا بالاترین شانس را برای تصاحب کرسی نخست‌وزیری دارد و پس از او به ترتیب «مایکل گوو» وزیر محیط‌زیست با محبوبیت ۲۸ درصد و «جرمی هانت» با ۲۶ درصد در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

جانسون در انتخابات درونی حزب محافظه‌کار در سال ۲۰۱۶ به نفع گوو کنار رفت اما اینک با اطمینان از پیروزی در انتخابات پیش رو قصد دارد تا گوو را در کابینه مشغول کند.

فرایند انتخابات درون‌حزبی معمولاً بین ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد و بر اساس جدول زمان‌بندی انتظار می‌رود جانشین ترزا می حداکثر تا ۲۲ جولای تعیین شود.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x